الروحانيات فى الإسلام: ج14- تجربتي الروحية مع الصلاة - "جلسة التشهد" - حضرة الأنس بالله - ما دليل جلسة التشهد - شرح جلسة التشهد وتذوق لكاتب الرسالة أ/ خالد - تذوق للتشهد للإمام الفخر الرازي - تذوق لبعض التشهد للعارف بالله الشيخ العيدروس - رواية عن أصل التشهد (الله أعلم بصحتها) .

بحث في المدونة من خلال جوجل

الثلاثاء، 19 فبراير 2019

Textual description of firstImageUrl

ج14- تجربتي الروحية مع الصلاة - "جلسة التشهد" - حضرة الأنس بالله - ما دليل جلسة التشهد - شرح جلسة التشهد وتذوق لكاتب الرسالة أ/ خالد - تذوق للتشهد للإمام الفخر الرازي - تذوق لبعض التشهد للعارف بالله الشيخ العيدروس - رواية عن أصل التشهد (الله أعلم بصحتها) .

بسم الله الرحمن الرحيم
من رسائل التنبيهات في الطريق إلى الله
حتى لا تسقط نفسيا وتنحرف عن الطريق
(الرسالة الثالثة)
(تجربتي الروحية في تذوق الصلاة)
(6)
" الجزء الرابع "
* فهرس :
..:: الفصل الثامن عشر ::..
(متابعة شرح رمزية أفعال الصلاة "جلسة التشهد" )
1- حضرة الأنس بالله ؟
2- ما دليل جلسة التشهد ؟
3- شرح جلسة التشهد .. وتذوق لكاتب الرسالة أ/ خالد ؟
4- تذوق للتشهد للإمام الفخر الرازي رحمه الله ؟
5- تذوق لبعض التشهد للعارف بالله الشيخ العيدروس رحمه الله ؟
6- رواية عن أصل التشهد (الله أعلم بصحتها) ؟ 

******************************
* السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. نستكمل مع بعض .. التجربة الروحية الخاصة في تذوق أفعال الصلاة ..

* وهذه المرة مع ختام المقامات وهو مقام الإنس بالله في حضرة الله .. حتى تتذوق من معانية الطيبة ما يجعلك منشرح الصدر ومطمئن القلب ..

* ثم أتبعته ببعض المسائل التي قد يتسائلها عقلك .. (في جزء منفرد تالي .. إن شاء الله تعالى) .. 

* نبدأ بسم الله – توكلت على الله .
*******************************

..:: الفصل الثامن عشر ::..
(متابعة شرح رمزية أفعال الصلاة "جلسة التشهد" )
*****************************
..:: حضرة الأنس بالله ::..

* وهي حضرة الجلوس بين يدي الله في ختام الصلاة .. والتي نسميها جلسة التشهد .. لأنك المفروض تشهد فيها الله ورسوله بقلبك .. تشريفا وتكريما لك .. جزاء على طاعتك لله .. كيف ذلك ؟
هذا ما ستعرفه أثناء الموضوع .. إن شاء الله ..

* لكن ما دليل جلسة التشهد ؟
* فعن عبد الله بن مسعود قال ( كنا إذا قعدنا في الصلاةِ قلنا : السلامُ على اللهِ السلامُ علينا من ربِّنا السلامُ على جبريلَ وميكائيلَ السلامُ على فلانٍ السلامُ على فلانٍ فقال رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسلمَ : إن اللهَ هو السلامُ فإذا قعدتم في الصلاةِ فقولوا : التحياتُ للهِ والصلواتُ والطيباتُ السلامُ عليك أيُّها النبيُّ ورحمةُ اللهِ وبركاتُه السلامُ علينا وعلى عبادِ اللهِ الصالحين .. (فإنه إذا قال ذلك أصابت كلَّ عبدٍ صالحٍ في السماءِ والأرضِ) .. أشهدُ أن لا إلهَ إلا اللهُ وأشهدُ أن محمدًا عبدُه ورسولُه ثم يتخيرُ من الكلامِ ما شاء ) رواه البخاري وأحمد .

* وهذا التشهد يستوجب عليه شرح .. حتى يتضح جماله وأنوار معانيه ..
********************************
..:: شرح جلسة التشهد .. وتذوق لكاتب الرسالة أ/ خالد ::..

* اعلم رحمك الله أنك في جلستك هذه تحمل معنى جليل جدا لا يدركه كثيرون .. وهو أنك في حضرة السلام .. يعني أنت آمن تماما بجلوسك هذا .. ولذلك سمح لك المولى بالجلوس كرامة لك .. وكأنه يقول لك تفضل آنس بحضرتي يا عبدي .. فأهلا بك وقد تجليت عليك بسلامي .. ولذلك أنت تقول تكريما للجناب الإلهي :

* كل التحيات التي تليق بجمال وجلال وكمال الله (والتي منها الأسماء الحسنى التي وصف بها نفسه) ..

* وكل الصلوات التعبدية والدعوات التوسليه والغوثية هي لله لأنه المستحق لها وحده ..

* وكل الطيبات من الأعمال والأقوال هي لله لأنه المستحق لها لأنه طيب ولا يقبل إلا طيب ..

* فإذا مدحت مولاك بما هو مستحق له .. كأن الحق سبحانه يوجِّهك للسلام على حبيبه الذي يجلس في حضرته النورانية لا يفارقها .. كما كان حاله في الدنيا يبيت عند ربه يطعمه ويسقيه .. !!

* وكأنك تقول بسلامك على النبي :
أنعم الله باسمه السلام .. عليك أيها النبي بما هو مستحق لك من الله وبما يليق بك من الله إليك .. كما كنت سببا في وصولنا لمقام السلام هذا بين يدي الله .. !!
وأنعم الله عليك يا سيدي يا حبيب الله برحمة لا يَخُصُّ  بها أحد سواك ..!!
وبارك الله عليك يا سيدي يا حبيب الله ببركة لا يَخُصُّ بها أحد سوالك ..!!
* كأنك تقول : جزاك الله يا سيدي يا رسول الله خير الجزاء وأتم وأكمل الجزاء على ما فعلته معنا ..!!
* ملحوظة قد يشار إلى :
1- الرحمة : يشار بها لطلب كمال التزكية من كمال أنوار الأسماء والصفات ..
2- والبركة : يشار بها لزيادة الفضل في العطاء بلا حدود من الله ..
* ولما جاءت هذه الرحمة والبركة والسلام مبهمات دون توضيح لها .. فقد جعلتها كلها خصوصية عطاء مطلق من الله لنبيه بما لم يمنحه لأحد من العالمين في هذه الصفات الثلاثة (السلام والرحمة والبركة) بقدر كمال هذه الصفات عند الله ..!!
أي أمنحه يا ألله من كمال هذه الصفات الثلاثة بما تعلم من كمالها عندك وبما لم تمنحه لحد من العالمين من قبله ولا تمنحه لأحد من بعده ..!! آمين .

* ثم تجد نفسك تنتقل للسلام على نفسك وعلى عباد الله الصالحين .. تحية من الله السلام عليك وعلى عباده الصالحين .. لأنهم أهل حضرة السلام .. فتأدب بتكريمهم بأن تدعو لهم أيضا لأنهم أيضا يدعون لك.

* وإذا شهدت لله بالوحدانية ولرسوله بالشهادة .. كان حقا عليك أن تشكر من كان السبب في وصول هذا الفضل إليك وهو المنهج القرآني والسلوك النبوي .. فإنه (من لا يشكر الناس لا يشكر الله) .. !!

* فكان حق عليك أن لا تنسى السبب الذي كان في وصولك لهذا التشريف الإلهي بالجلوس بين يديه سبحانه ..
وكأن الله يقول لك (ولا تنسوا الفضل بينكم) فاذكر حبيبي بما يليق به وادعو له بما هو أهله مسلما عليه .. وقل (اللهم صل على محمد ..).

* وهذا التشهد يظهر معه عدة مسائل .. حتى يتضح من مزيد جماله وأنوار معانيه ..

*******************************
..:: تذوق للتشهد للإمام الفخر الرازي رحمه الله ::..

* قال الإمام الفخر الرازي رحمه الله :
فِي هَذَا الْمَقَامِ يَصْعَدُ نُورُ رُوحِكَ وَيَنْزِلُ نُورُ رُوحِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ/ فَيَتَلَاقَى الرُّوحَانِ، وَيَحْصُلُ هُنَاكَ الرُّوحُ وَالرَّاحَةُ وَالرَّيْحَانُ، فَلَا بُدَّ لِرُوحِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ مِنْ مَحْمَدَةٍ وَتَحِيَّةٍ، فَقُلِ: السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ، فَعِنْدَ ذَلِكَ يَقُولُ مُحَمَّدٌ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ: «السَّلَامُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ» ، وَكَأَنَّهُ قِيلَ لَكَ فَهَذِهِ الْخَيْرَاتُ وَالْبَرَكَاتُ بِأَيِّ وَسِيلَةٍ وَجَدْتَهَا؟ وَبِأَيِّ طَرِيقٍ وَصَلْتَ إِلَيْهَا؟ فَقُلْ بِقَوْلِي: «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، فَقِيلَ لَكَ إِنَّ مُحَمَّدًا هُوَ الَّذِي هَدَاكَ إِلَيْهِ، فَأَيُّ شَيْءٍ هَدِيَّتُكَ لَهُ؟ فَقُلْ: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، فَقِيلَ لَكَ:
إِنَّ إِبْرَاهِيمَ هُوَ الَّذِي طَلَبَ مِنَ اللَّهِ أَنْ يُرْسِلَ إِلَيْكَ مِثْلَ هَذَا الرَّسُولِ فَقَالَ: (رَبَّنا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ) [الْبَقَرَةِ: 129] فَمَا جَزَاؤُكَ لَهُ ؟ فَقُلْ : كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ ، فَيُقَالُ لَكَ : فَكُلُّ هَذِهِ الْخَيْرَاتِ مِنْ مُحَمَّدٍ أَوْ مِنْ إِبْرَاهِيمَ أَوْ مِنَ اللَّهِ ؟ فَقُلْ: بَلْ مِنَ الْحَمِيدِ الْمَجِيدِ (إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ).
التفسير الكبير ج1 ص233-236

* تعليق على كلام الفخر الرازي :
مقصوده من صعود روحك فهو مفهوم .. وهو ارتقاء روحك وكأنك في حضرة الله جالس ..
ونزول روح النبي .. هو نزول تشريف بك وضيافة لك لكونه نبيك ورسولك ..

*******************************
..:: تذوق لبعض التشهد للعارف بالله العيدروس رحمه الله ::..

* قال الشيخ الحسن بن صالح العيدروس رحمه الله :
* اصرف بصرك عن الأغيار إلى شهود الملك القهار .. وقل : ( أشهد أن لاإله إلا الله ) وحينئذ لا تشاهد في حضرته تعالى إلا " المصطفى " صلى الله عليه وسلم .. فتقول : ( وأشهد أن محمداً رسول الله )
* ثم تذكر أنه الواسطة لك في بلوغ هذه الحضرة .. فتطلب له الجزاء من الكريم العظيم .. الذي أنت في حضرته بقولك : ( اللهم صل على محمد ) ..
من كتيب صلاة المقربين

*******************************
..:: رواية عن أصل التشهد (الله أعلم بصحتها) ::..

* نقل الإمام القرطبي رحمه الله كلام في أصل التشهد وأنه كان ليلة المعراج .. فقال نقلا عن البعض :
لَمَّا صَعِدَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وبلغ في السموات فِي مَكَانٍ مُرْتَفِعٍ وَمَعَهُ جِبْرِيلُ حَتَّى جَاوَزَ سِدْرَةَ الْمُنْتَهَى فَقَالَ لَهُ جِبْرِيلُ: إِنِّي لَمْ أُجَاوِزْ هَذَا الْمَوْضِعَ وَلَمْ يُؤْمَرْ بِالْمُجَاوَزَةِ أَحَدٌ هَذَا الْمَوْضِعَ غَيْرُكَ فَجَاوَزَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى بَلَغَ الْمَوْضِعَ الَّذِي شَاءَ اللَّهُ ..
فَأَشَارَ إِلَيْهِ جِبْرِيلُ بِأَنْ سَلِّمْ عَلَى رَبِّكَ .. ، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ وَالصَّلَوَاتُ وَالطَّيِّبَاتُ. قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ، فَأَرَادَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَكُونَ لِأُمَّتِهِ حَظٌّ فِي السَّلَامِ فَقَالَ: السَّلَامُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ، فَقَالَ جِبْرِيلُ واهل السموات كُلُّهُمْ: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَشْهَدُ أن محمدا عبده وَرَسُولُهُ.
تفسير القرطبي ج3 ص425

* فإذا علمت ما سبق من تذوقات .. فهذا أوان أن نذكر لك بعض المسائل التي قد تدور في عقلك أو تشغلك حين البحث عنها بمزيد من الحيرة .. وقد لا تجد لها إجابة ..!!
* وستجد سؤال رقم (6) فيه رد على بعض الأفكار الخاطئة التي يروج لها البعض في زماننا هذا .. سواء جهلا أو عمدا منهم .. ولكن تبقى الحقيقة أن ما ذكروه ما هو إلا مخالفة صريحة للحقيقة الدينية .. وأن ما استدل به ما كان يجب عليه ذلك .. لأنه مخالف لما عليه الأمة .. وسببا لحدوث فتنة .. إلا إن كان طالبا شهرة .. فنسأل الله له التوبة .. وأن يخرجه من جماعة الظلام .. إلى الحق والنور .. !! 

* ولا يخفى أن المخالف يكون بين ثلاثة احتمالات :
1- قد يكون طالب شهرة ..
2- أو طالب فتنة ..
3- أو طالب استظهار الحق من المسألة ..
وهذا أمر يعلمه الله من ضمير المخالفين .. وأرجو للجميع أن يكونوا من المستظهرين للحق .. حتى ولو اخطأوا ..!! 
والله أعلم بحقائق ضمائرهم .. !!
وهذا أوان عرض المسائل ..

*********************************
..:: الفصل التاسع عشر ::..
*********************************

مسألة (1)
..:: ما الحكمة من السلام على كل الصالحين ؟ ::..

يتبع إن شاء الله تعالى
************************************
والله أعلم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وسلم

هذا الموضوع مصدره - مدونة الروحانيات فى الاسلام -  ولا يحق لأحد نقل أي موضوع من مواضيع أو كتب أو رسائل المدونة .. إلا بإذن كتابي من صاحب المدونة - ا/ خالد أبوعوف .. ومن ينقل موضوع من المدونة أو جزء منه (من باب مشاركة الخير مع الآخرين) فعليه بالإشارة إلى مصدر الموضوع وكاتبه الحقيقي .. ولا يحق لأحد بالنسخ أو الطباعة إلا بإذن كتابي من الأستاذ / خالد أبوعوف .. صاحب الموضوعات ..

هناك 48 تعليقًا:

  1. زادك الله علما ونفع بك المسلمين اللهم آمين

    ردحذف
  2. الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات
    وصلى الله وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم تسليما كثيرا
    والحمد لله رب العالمين

    ردحذف
  3. أحسن الله اليك استاذنا الفاضل وافاض عليكم الرحمات والبركات على الدوام .. آمين يارب العالمين

    ردحذف
    الردود
    1. (٥٧)
      خلافة #عُمر_بن_الخطاب رضى الله عنه
      #بعد_التعديل
      الحلقة (٢٦) يلا صلوا على النبي
      فقال عمر بن الخطاب : واللّهِ لأوَلِّيَنَّ على جُنْدِ المسلمين رجلاً يكونُ فى المعركة أسْبَقَ من الأسِنَّةِ
      #معركة_نهاوند (ج١)

      أتقتل رستم .. بس كِسّرَى حاكم الفرس ( يَزدَجُرد ) هرب .. طيب هيعمل ايه يَزدَجُرد ؟ يَزدَجُرد مضايق جداً من الهزيمة .. وحاسس ان كل ما بيقف موقف قدام المسلمين بينهزم .. وحاسس كمان أنه بدأ يفقد زعامته ومكانته قدام الإمبراطورية الرومانية .. فيَزدَجُرد عارف أن يوم ما تقع الإمبراطورية الفارسية .. أكيد طبعاً الامبراطورية الرومانية هتسيطر عليها .. فيَزدَجُرد شايف أن الدنيا بتتسحب من تحت رجليه .. فبدأ ياخد قرار .. إيه هو ؟ بدأ يجهز جيش ويعمل تحالفات لحد ما جمع جيش من ١٥٠ ألف جندي .. وخلى كل اللي يقدر يحارب ينضم للجيش .. وقرر كِسّرَى حاكم الفرس ( يَزدَجُرد ) أنه يطلع بنفسه عشان ينتقم من المسلمين .. وفعلاً يبدأ جيش الفرس يتحرك فى معركة جديدة بينهم وبين المسلمين .. اسمها معركة نهاوند ..

      معركة نهاوند من أعظم معارك الإسلام .. وتُلقَب في التاريخ " بفتح الفتوح " لأنها هتقضي علي الفُرس تماماً .. ومش هنسمع تاني عنهم في الإسلام ..

      خلاص قرر كِسّرَى حاكم الفرس ( يَزدَجُرد ) الخروج .. وياخد معاه ال ١٥٠ ألف جندي .. وتوصل الأخبار لسيدنا عُمر بن الخطاب .. فيتشاور سيدنا عُمر مع الصحابة ويقول : واللّهِ لأوَلِّيَنَّ على جُنْدِ المسلمين رجلاً يكونُ - إِذا الْتَقَى الْجَمْعَانِ - أسْبَقَ من الأسِنَّةِ .. يعنى إيه ؟ يعنى أول من يقابل الرماح بوجهه .. يعنى شجاع جدا .

      طيب مين الراجل ده ؟ النُّعْمانُ بنُ مُقَرِّنٍ .. فاكرينه ؟ ده اللى الصحابة كانوا بيقولوا عليه : " إن للإيمان بيوتاً ومن بيوت الإيمان بيت النُعمان بن مُقّرن " .

      فيمسك " النُّعْمانُ بنُ مُقَرِّنٍ " قيادة جيش المسلمين ويطلع بجيش عدده ٣٠ ألف جندي .. تعالوا نشوف الأسماء اللي في الجيش : " حُذيفة بن اليمان " كاتم سر رسول الله صلى الله عليه و سلم ، " عبد الله بن عُمر بن الخطاب " ، " جُرير بن عبد الله " طب مين ده ؟ ده صحابي جميل أوى لدرجه أن سيدنا عمر كان بيقول : جرير بن عبد الله هو يوسف هذه الأمة ..

      وفى موقف جميل حصل مع سيدنا جرير زمان .. مرة سيدنا جرير كان رايح يسمع خطبة للنبي عليه الصلاة و السلام .. فوصل جُرَير فلاقى المكان اتملا ومفيش مكان يقعد .. فوقف عند الباب وسند عليه .. فالنبي ﷺ شافه فابتسم وقام ﷺ خالع البرده بتاعته وحدفهاله وقال له : يا جرير أجلس عليها .. (دى حاجه زى العباية بس واسعه ومفتوحة وبتتلبس فوق الهدوم) .. فجرير مسك البرده بلهفه وبقى يحضنها ويقول : أكرمك الله يا رسول الله كما أكرمتنى .. وفرح جرير أوى رضى الله عنه وأرضاه. ( الله .. سيدنا جرير غالي على النبي عليه الصلاة والسلام )

      طيب مين كمان فى الجيش اللى خارج فى معركة نهاوند ؟ المغيرة بن شُعبة .. ده اللى شفناه سوا فى معركه القادسية .. ومين كمان فى جيش المسلمين ؟ سيدنا أبو موسى الأشعرى ..

      خلاص هتبدأ المعركة .. خرج المسلمين ب ٣٠ ألف جندى وخرج جيش الفُرس ب ١٥٠ ألف .. وهيتقابلوا في أرض اسمها نهاوند قريبة من نهر دجلة .. عشان كده اتسمت معركة " نهاوند " ..

      يتبع ..

      حذف
    2. وصل جيش المسلمين عند نهر دجلة .. وكِسّرَى حاكم الفرس ( يَزدَجُرد ) كان طالع ومعاه قائد الجيش كان اسمه الفيرزان .. فقام الفيرزان باعت جواب لجيش المسلمين وقال : ابعتولنا حد نتفاوض معاه .. فالمسلمين بعتوا سيدنا المُغيرة بن شعبة على فرسه في منتهى العزة .. سيدنا المغيرة زى ما حكينا كان طويل وضخم وأسمر شوية ( كان له هيبة ) وشعره طويل ..

      ويدخل المُغيرة بن شعبة فيلاقى واحد اسمه " بندار" ده يعتبر نائب أو وزير الفيرزان .. فبيحكى المغيرة بن شعبة وبيقول : فلما دخلت رأيتهم يدفعونى ويجعلوا سيوفهم في وجهي .. فقلت : ويحكم ماتفعلون ؟ إن الرسل لا يُفعل بهم هكذا ( يعنى لو انتم بعتولنا مرسال من عندكم كنا عمرنا ما هنعامله بالشكل ده )

      فبندار قال للمغيرة ( والمترجم يترجم ) : " إنكم يا معشر العرب أبعد الناس من كل خير، وأطول الناس جوعاً، وأشقى الناس شقاءاً، وأقذر الناس قذراً " .. فقال المغيرة : والله ما أخطأت من صفتنا شيئاً ، إنا كنا لأبعد الناس عن كل خير وأشد الناس جوعاً، وأشقى الناس شقاءاً حتى بعث الله إلينا رسوله صلى الله عليه وسلم فوعدنا النصر في الدنيا ووعدنا الجنة في الآخرة .. وإنا والله لا نرجع إلى ذلك الشقاء أبداً حتى نغلبكم أو نُقتل بأرضكم ..

      ويستغل المغيرة أن الحراس فى غفله وفجأه يقفز المغيرة قفزة ويقعد جنب بندار .. فأول ما بندار لاقى المغيره قعد جنبه .. فيصرخ بندار ويقول : خذوه .. خذوه .. ( المغيرة بيبين قوته لبندار وبيهين بندار قدام جنوده وبيهز معنوياتهم ) .. فالحراس أخدوا المغيرة وخرجوه بره

      وأنتهت المقابلة وماحصلش تفاوض ورجع المغيرة بن شعبة وهتبدأ المعركة .. خلاص جيش المسلمين في أرض نهاوند .. احنا النهاردة ليلة المعركة .. فالنعمان يبدأ يوصى جيش المسلمين على تقوى الله ووعد الله ليهم بالنصر ..

      تاني يوم الصبح .. اللي هو يوم الأربعاء .. يوم المعركة .. بدأ الجيش يتحرك .. فالنعمان قال لجيش المسلمين : أيها الجيش مع التكبيرة الأولي تستعدوا وتلبسوا الدروع .. مع التكبيرة التانية أحملوا أسلحتكم .. مع التكبيرة التالتة توكلوا على الله ..

      وفعلا حصل كل ده .. بس هتحصل مفاجأة .. ايه هي ؟ خطة مش متوقعة ابداً .. الفرس هيعملوها ضدنا ..

      حنعرف تفاصيلها بكرة إن شاء الله

      حذف
    3. (٥٨)
      خلافة #عمر_بن_الخطاب رضى الله عنه
      #بعد_التعديل
      الحلقة (٢٧) يلا صلوا على النبي
      قال الله تعالى : وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ
      #معركة_نهاوند (ج٢والأخير)

      حتبدأ المعركة والفرس عملوا خطة غير متوقعة .. المسلمين اتفاجئوا بها .. الفرس قعدوا فى حصون وخنادق فى الجبال .. وحطوا على الأرض " حَسَك " .. طب إيه ده ؟ ده عبارة عن شوك له ٣ أضلاع مدببة .. ضلع يتغرز في الأرض ، وضلعين بارزين فوق الأرض .. فالأرض كلها حَسَك .. والحَسَك ده مدبب زي السكينة أو الخنجر .. يعني ماينفعش أي حد يمشي عليه .. فالوضع بقى صعب أوي .. طيب وبعدين المسلمين حيعملوا إيه ؟ المسلمين لو اتراجعوا .. حيلاقوا بعد يومين ،تلاتة الفُرس هاجمين على المدينة .. طيب حيعملوا إيه في المشكلة دي ؟

      حيطلع البطل " طليحة الأسدي" فيقول أنا عندى خطة .. طليحة هيقول للنعمان بن مُقَرّن قائد جيش المسلمين : ناخد مجموعة جنود من جيش المسلمين .. والمجموعة دى هتتحرك لمواجهة جيش الفرس .. وأول ما هتقرب منهم هيبدأ جيش الفرس يرميهم بالسهام والنبال .. فتتظاهر المجموعة دى بالهزيمة .. وهتجرى وهتمثل أنها تهرب .. طيب دول المجموعه اللى هتطلع من الجيش .. طيب بقية الجيش يا طليحة حيعمل إيه ؟ يكمل طليحة خطته ويقول : باقى الجيش حيعمل كمين .. فلازم يستخبى فى مكان أو وادي مقفول من ٣ جوانب .. ويكون فيه جانب واحد بس مفتوح . ويستنى الجيش جوه المكان ده .. ولما تتظاهر مجموعة المسلمين بالهزيمة .. الفُرس هينخدعوا بالنصر .. وهيطلعوا ورا مجموعة المسلمين ويطاردوهم .. فلازم مجموعة المسلمين يخلوا الفرس يجروا وراهم لحد الكمين اللى فيه باقى جيش المسلمين ..

      وبعد كده يطلع باقى جيش المسلمين من الكمين ويهجم على الفرس .. ( طبعا يا جماعة دى خطة جميلة بس تمنها غالي أوي .. لأن المجموعة اللى حتخرج عشان تخدع جيش الفرس دول حيموت أغلبهم عشان الخطة تنجح )

      المهم وافق النعمان على خطة طليحة وهيختار القعقاع عشان يطلع كقائد على مجموعة الجنود اللى حتطلع تنفذ الخطة .. وفعلاً القعقاع والمجموعة اللى معاه تظاهروا على جيش الفرس بالهزيمة وطلعوا يجروا .. بس الفُرس بردو أذكياء .. خافوا يكون ده كمين .. فماطلعوش يجروا كلهم مرة واحدة ورا المسلمين لكن ابتدوا يطلعوا دفعة دفعة .. فالأول ابتدوا يكنسوا الحسك وبعدين طلعوا يجروا ورا المسلمين .. وأخد القعقاع مجموعة الجنود وجريوا ناحية الكمين .. والفُرس وراهم .. لكن في الوقت اللي بيجروا فيه .. ناس كتير من مجموعة المسلمين بتموت .. وباقى جيش المسلمين المستخبى فى الكمين هيتجنن من المنظر .. وبقوا يقولوا للنعمان : يا أمير ائذن لنا بالتحرك والقتال .. لكن النعمان رفض لأن لازم الأول جيش الفُرس كله يدخل الكمين وإلا حنبقي ماعملناش حاجة ..

      بعد فترة وصل جيش الفُرس كله ودخل الكمين .. فيقول النعمان : أيها الناس أستعدوا فإنى مكبرٌ تلات تكبيرات .. مع التكبيرة الأولي أستعدوا وألبسوا الدروع .. مع التكبيرة التانية أحملوا أسلحتكم .. مع التكبيرة التالتة توكلوا على الله ..

      وقال التلات تكبيرات والجيش بقى جاهز فرفع النعمان ايده وقال : اللهم أنصرنا وأعز الإسلام .. وأجعلني أنا النعمان بن المُقرّن أول شهيد لك في ميدان المعركة .. أيها الناس : قولوا آمين .. فيبكي الجيش ويقول آمين ..

      ويخرج باقى جيش المسلمين من الكمائن .. ويقفلوا الجانب الوحيد المفتوح من الطريق .. ويهجموا على الفُرس .. ويقاتلوهم وتنجح الخطة نجاح باهر .. طيب والنعمان حصل له إيه ؟

      النعمان دعا انه يكون شهيد في المعركة دي وربنا سبحانه وتعالي استجاب .. النعمان وقع من علي فرسه وأتخبط خبطة شديدة وجاله سهم وأتجرح جرح شديد .. فيبدأ النعمان يحتضر .. فيروح له واحد من الجيش اسمه " معقل بن يسار " بمايه ويمسح وجه النعمان .. فيفتح النعمان عينيه ويقول له : ما فعل الناس ؟ فقال : أنتصرنا أيها الأمير .. فقال النعمان : اكتبوا سريعاً إلى عمر بن الخطاب وأخبروه ليطمئن .. ويموت النعمان .. وأستُخلف بعده على طول حُذيفة بن اليمان .. لأن النعمان كان موصي أنه لو مات .. ييجي بعده حذيفة رضى الله عنه ..

      فجه سيدنا حذيفة بسرعة وقال : اكتموا مصاب أميركم حتى لا يتشتت الناس ( ما تقولوش للجيش أن القائد مات لحد ما المعركة تخلص خالص )

      يتبع ..

      حذف
    4. خلصت المعركة وأنتصر المسلمون أنتصار هائل .. بس الحقيقة أن الفيرزان قائد جيش الفرس هرب مع شوية من الجنود .. وطبعاً قائد جيش العدو لازم يا إما يتأسر يا إما يتقتل عشان ده القائد .. فالقعقاع هو وشوية جنود من المسلمين حاولوا يلحقوهم .. فهرب الفيرزان وجنوده وطلعوا فوق الجبل .. ويشاء ربنا عزوجل أن تبقى فى قافلة من الحمير معدية وشايلة عسل .. وكانت القافلة ماشية ببطئ فأضطر الفيرزان وجنوده أنهم ينزلوا من على الخيول بتاعتهم ويطلعوا يجروا على رجليهم .. سبحان الله قال تعالى: وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُو ..

      وفعلا القعقاع لحق الفيرزان هو وجنوده .. وأتقتل الفيرزان .. فكان المسلمين بعد كده يضحكوا ويقولوا : إن لله جنوداً من عسل .. والمنطقة اللى حصل فيها الحادثة دى أتسمت بمنطقة العسل

      خلصت معركة نهاوند .. كان أنتصار المسلمين حاسم .. وأتجمع الجيش عشان يرجع على المدينة .. وحذيفة القائد الجديد كان واقف، فجنود من الجيش قالوا له : أين أميرنا !! أين النعمان !! .. فقال حذيفة : أيها الناس احتسبوا أميركم .. إنا لله وإنا إليه راجعون .. لقد استشهد النعمان .. وأستخلفني من بعده .. فبكى الجيش وبكى حذيفة .. ويرجع الجيش لسيدنا عمر بن الخطاب منتصر ورافع راسه .. بس حذيفة قبل ما يوصل هو والجيش .. حيبعت واحد برسالة لعمر بن الخطاب عشان يبلغه ويفرحه ويطمنه بدرى بأنتصار المسلمين لأن الجيش حياخد وقت لحد ما يوصل المدينة ..

      وتوصل الأخبار لسيدنا عمر ويفرح ويسأل ويقول وما فعل النعمان ؟ فرد المرسال وقال : لقى ربه شهيدا .. فبكى سيدنا عمر بكاء شديد جدا ..

      ويبدأ سيدنا عمر يسأل مين كمان استشهد .. فيقوله فلان وفلان .. ويقوله أن فى ناس كتير استشهدوا منعرفش أنسابهم .. فسيدنا عمر يبكى ويرد على المرسال ويقول : لا يضرهم أن عمر لا يعرفهم .. فرب عمر يعرفهم ..

      أنتهت الإمبراطورية الفارسية .. وأتفتحت بلاد الفرس .. كده فاضل فتح بيت المقدس .. مُصلَّى النبي صلي الله عليه وسلم فى رحلة الإسراء والمعراج .. ودى من أجمل القصص فى خلافة عمر بن الخطاب

      حنعرف الأحداث المرة الجاية إن شاء الله

      حذف
    5. (٥٩)
      خلافة #عمر_بن_الخطاب رضى الله عنه
      #بعد_التعديل
      الحلقة (٢٨) يلا صلوا على النبي
      قال تعالى: " سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ المَسْجِدِ الحَرَامِ إِلَى المَسْجِدِ الأَقْصَى "
      #فتح_بيت_المقدس (ج١)

      المسلمين فتحوا بلاد الفُرس ودُكّت الإمبراطورية الفارسية فى عهد سيدنا عُمر بن الخطاب .. وبلاد الروم أتفتحت أغلبها لكن فاضل المسجد الأقصى .. حتعمل ايه يا سيدنا عمر ؟ عُمر بن الخطاب هيفتح بيت المقدس اللى النبى عليه الصلاة والسلام عاش ومات وهو نفسه يفتحه .. المسجد الاقصى ده مصلى النبيﷺ .. فاكرين لما أُسرى بالنبى عليه الصلاة والسلام إلى المسجد الأقصى .. قال تعالى : " سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آَيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِير ُ" [ سورة الاسراء ]

      فاكرين لما النبيﷺ راح المسجد الأقصى بالليل وكان وقتها تحت حكم الرومان .. ودخل النبيﷺ المسجد ولاقى كل الأنبياء من آدم لعيسى عليهم السلام مصطفّون للصلاة خلف النبي ﷺ .. أصل النبي ﷺ أَمُّهُم للصلاة .. فى حديث بيقول : لا يُؤمُّ الرجل فى سُلطانه ( يعنى صاحب البيت هو اللى لازم يؤم الصلاة .. يعنى ماينفعش لو أنا رايح ضيف عند حد ابقى أنا الإمام إلا طبعاً لو ده بالإتفاق ما بيننا وأنا إستأذنته لكن الأصل أن صاحب البيت هو اللى يؤم الناس للصلاة )

      فممكن يكون معنى أن النبي محمد ﷺ هو اللى يؤم الأنبياء فى المسجد الأقصى هو أن المسجد الأقصى بيت ربنا وكأن الأنبياء جميعا بيسلموا راية البشرية لسيدنا محمد وبيقولوا له : أنت القائد يا رسول الله، أنت قائد البشرية كلها والمسجد الأقصى ده بتاعك يا رسول الله وبتاع المسلمين من بعدك عشان كده النبي ﷺ كان بيحبه وكان نفسه يفتح بيت المقدس .. بس مات النبي ﷺ وتولي سيدنا أبو بكر الصديق الخلافة بس برده ربنا لم يشأ أن فى عهده يتفتح بيت المقدس ، بس هيتفتح فى عهد عُمر بن الخطاب رضى الله عنه وأرضاه

      طيب هيفتح سيدنا عمر بيت المقدس وهيبعت جيش .. بس الجيش ده مش زى أى جيش .. الجيش ده حيكون فيه أكابر الصحابة ، الجيش ده فيه خالد بن الوليد ، فيه سعد بن أبى وقّاص، أبو عُبيدة بن الجراح، معاوية بن أبى سُفيان .. شايفين الأسامى اللى موجودة فى الجيش .. جيش عظيم جداً وهيبعته سيدنا عُمر بن الخطاب لبيت المقدس والقائد بتاع الجيش هيكون سيدنا أبو عُبيدة بن الجراح ..

      ربنا هيشرف أبو عُبيدة بقيادة الجيش للمسجد الأقصى .. النبي محمد ﷺ قال : لكل أُمةٍ أمين وأمينُ هذه الأمة أبو عُبيدة بن الجراح ..

      هيطلع الجيش وينطلق ويروح للمسجد الأقصى ، الحقيقة أن المسجد الأقصى مافيهوش رومان دلوقتى لأن الرومان كلهم هربوا ،فاكرين هرقل فى أخر معركة لما المسلمين هزموه .. فوقف وقال: أما الشامُ فلا شام .. وويلٌ للرومان من المولود المشئوم .. ( كان حاسس بحسرة شديدة )

      وطلع هِرَقِلْ هربان من الشام ومفيش فى الشام دلوقتى قائد رومانى فأصبح المسجد الأقصى مافيهوش جيش يقف قصاد المسلمين فى فتح بيت المقدس .. فالفتح مش حيكون بجيش هزم جيش .. لأ .. الموضوع مختلف .. واللى ماسك المسجد الأقصى فى الوقت ده هم قساوسة وأساقفة النصارى وفى كنائس فى إيلياء ( القدس ) موجودة جنب المسجد الأقصى وفى يهود عايشين فى إيلياء لكن مفيش رومان ..

      يتبع ..

      حذف
    6. فيدخل جيش المسلمين فيتحصّن النصارى فى حصون .. فيحاصرهم المسلمين بدون قتال ( أصل جيش المسلمين مش هدفه أنه يحارب .. ولكن هدفه نشر الإسلام ومن شاء فليؤمن من شاء فليكفر )

      فالأساقفة والقساوسة متحصنين جوه الحصون ، وبعد ما يطول الحصار طلع البطريرك صفرونيوس وأعلن إستسلامهم ..
      البطريرك صفرنيوس بدأ يتكلم مع أبو عُبيدة بن الجراح ويقول له أنهم موافقين على الصلح .. وموافقين يسلموا المسلمين مفاتيح المسجد الأقصى .. فيفرح أبو عُبيدة لأن المسلمين زى ما قلنا مش عايزين دم ولا حرب أساساً هم عايزين مفاتيح مُصَلّى رسول الله صلى الله عليه وسلم .. فيفرح أبو عُبيدة ويقول له طيب يلا نكتب المُعاهدة وسلمنى المفاتيح .. فيرفض البطريرك ويقول أما مفاتيح المسجد الأقصى فلا نُسلمها إلا لخليفه المسلمين ( هم رفضوا يسلموا المفاتيح لأى حد لأن مكتوب فى كُتب النصارى أن اللى هيفتح المسجد الأقصى راجل له مواصفات مكتوبة عندهم .. وملقوهاش فى سيدنا أبو عبيدة فعشان كده كانوا عايزين يشوفوا سيدنا عمر )

      فيبعت سيدنا أبو عُبيدة جواب سريع لسيدنا عُمر بن الخطاب .. من فضلك يا عُمر تعالى عشان تستلم المفاتيح .. ويخرج سيدنا عمر ويروح بيت المقدس .. خلى بالكم سيدنا عُمر ما اتحركش من المدينة عشان يستلم مفاتيح أى حاجة غير بيت المقدس .. لأن زى ما احنا عارفين أن أتفتحت أغلب بلاد الشام وأتفتحت أغلب بلاد الفُرس ماحكيناش أبداً أن سيدنا عُمر سافر بنفسه عشان يعقد معاهدة أو يستلم مفاتيح حاجة إلا المسجد الأقصى عشان غلاوة المسجد الأقصى وقُدسية المسجد الأقصى اللى للأسف مسلمين كتير فقدوها ( معظمنا لما بيشوف فى التليفزيون قبة الصخرة " القبة الذهبية " بيفتكرها المسجد الأقصى .. لكن ده مش المسجد الأقصى ) المهم هيتحرك سيدنا عُمر .. ويطلع على المسجد للأقصى

      وباقى التفاصيل حنعرفها بكرة ان شاء الله

      حذف
    7. (٦٠)
      خلافة #عُمر_بن_الخطاب رضى الله عنه
      #بعد_التعديل
      الحلقة (٢٩) يلا صلوا على النبي
      #فتح_بيت_المقدس (ج٢)

      وصل جيش المسلمين لبيت المقدس ويصمم القساوسة أنهم مايسلموش مفتاح المسجد الأقصى إلا لسيدنا عمر .. أصلهم كانوا عايزين يشوفوه عشان يتأكدوا اذا كانت مواصفاته هى نفس مواصفات الشخص اللى حيفتح بين المقدس زى ما مكتوب فى كتبهم ..

      وفعلاً هتكون المواصفات دى منطبقة على سيدنا عُمر .. طب ايه هيه المواصفات اللى عندهم ؟ رجل يمشى وغُلامه يركب ، وفى ثوبه سبعة عشر رقُعة و اسمه مكون من ثلاث حروف

      طيب تعالوا نشوف بقى ايه اللى حصل .. سيدنا ابو عبيدة بسرعة بعت جواب لسيدنا عُمر بأن القساوسه مسلمتش المفاتيح وعايزينه يجي بيت المقدس

      فيتحرك سيدنا عُمر من المدينة لبيت المقدس مع الخادم بتاعه .. وده المكان الوحيد اللي سيدنا عمر هيتحرك مخصوص عشانه .

      تعالوا نعرف اللى حصل فى طريق سيدنا عمر والخادم لبيت المقدس فى قصة أوردها بن الجوزى فى كتابه .. أخد سيدنا عُمر الخادم بتاعه وطلع عُمر مع الخادم بناقة واحدة بس .. تخيلوا ! .. طب يا سيدنا عُمر ليه خارجين بناقة واحدة !! ما تاخد من بيت المال ١٢ ولا ١٣ ناقة ، ٥ قدامك و٥ وراك و٥ على يمينك و٥ على شمالك وهكذا ويبقى موكب بقى .. لكن لأ أبداً .. سيدنا عُمر مابيمدش إيده على بيت مال المسلمين أبداًً ، رضى الله عنه وأرضاه

      طيب حيخرج سيدنا عُمر بناقة واحدة .. شوفوا بقى حيعمل إيه .. قال سيدنا عُمر : يا بنى نتناوب على الناقة .. أنت تركبُ تارة وأنا أركبُ تارة ( نبدل عليها فأنت تركب شوية وأنا شوية عشان الناقة تفضل حمولتها واحدة ، فيبقى محدش أتظلم .. شايفين جمال سيدنا عُمر .. سيدنا عُمر يعنى العدل ) بس بردو أنت الخليفة يا سيدنا عُمر وأنت الأمير .. وكمان مش ده خادم عندك ؟! .. اه خادم لكن احنا عندنا فى الإسلام الكل سواسية .

      المهم يتفق سيدنا عُمر والخادم أنهم هيتناوبوا على الناقة وخلاص هنبدأ نتحرك ، طيب حيعمل إيه سيدنا عُمر طول الطريق ده؟ حيقرأ القرآن .. فبقى كل ما واحد يجي دوره ويركب يقرأ سورة من القرآن .. وهكذا .. رضى الله تعالى عن سيدنا عُمر

      طيب فين سيدنا أبو عُبيدة دلوقتى ؟ أبو عُبيدة فى بيت المقدس واقف وجنبه كل القساوسة والأساقفة والرهبان اللى معاهم مفاتيح المسجد الأقصى ومن ضمن القساوسة اللى كانوا واقفين كان واقف راهب .. مين الراهب ده ؟ فاكرين لما حكينا فى بداية الحلقات أن سيدنا عُمر قبل إسلامه وهو شاب راح فى تجارة لفلسطين .. وهو راجع كان منتشر فى الوقت ده جدا الخطف وقطاع الطرق .. فطلع علي سيدنا عمر راجل وهدده وكتِّفه فى نص الليل وأخده على بيته وقال له أنت من النهاردة العبد بتاعى .. فالراجل خرج وبدأ سيدنا عمر يستوعب اللى حصل ( أنا عبد !! ايه اللى بيحصلى ده !! ) فالرجل لما رجع بيته .. أول ما دخل .. قام سيدنا عمر ضاربه ضربة شديدة فالراجل وقع مات .. سيدنا عمر ما يقصدش .. سيدنا عمر كان عايز يأدب الراجل بس .. فيدوب بيضربه فالراجل وقع مات .. عارفين زى مين ؟ زى ما حصل للنبي موسى عليه السلام لما كان بيدافع عن واحد فضرب التانى فموته من غير قصده .. قال تعالى : فَوَكَزَهُ مُوسَىٰ فَقَضَىٰ عَلَيْهِ [ سورة القصص ] ..
      فسيدنا عمر ما يقصدش أنه يقتل الراجل ، طيب بس كده فى مشكله دلوقتى .. ايه هيه ؟ هيطلع على سيدنا عمر أهل الراجل وينتقموا منه ..

      فسيدنا عمر فضل يجرى فلاقى دير مفتوح فدخل الدير .. فلاقى راهب والراهب لقى سيدنا عمر شكله تعبان جدا .. فالراهب أخد سيدنا عمر ودخله وأكله وشربه .. وقال له : ما بك يا بني ؟ فسيدنا عمر بدأ يحكى له كل اللى حصل وقال له أنه من مكه .. فالراهب عمال يبص لسيدنا عمر يمين وشمال ويلف حواليه فسيدنا عمر مستغرب .. فقام الراهب قايل : يا عمر والله لن تخرج من هنا حتى تكتب لى كتاب ( مش هتمشى من هنا غير لما تكتب لى جواب )
      اكتب لى أماناً اعطيه لجيوشك عندما تفتح بيت المقدس .. فسيدنا عمر بص له ومستغرب .. يعنى جيوش إيه وبيت المقدس ايه ؟! .. فالراهب قال له : أنت ستحكم أرضنا هذه ( حتفتح بيت المقدس .. فلسطين .. وحتدخل جيوشك فأكتب لى جواب عشان أبقى فى الأمان ساعتها )

      أصل يا جماعة زى ما قلنا أن سيدنا عمر بن الخطاب مذكور فى الإنجيل أنه هيدخل المسجد الأقصى .. ومكتوب أنه حيستلم مفاتيح المسجد الأقصى .. فعمر مش فاهم الراهب ده بيتكلم عن إيه بس حب يريح الراهب وكتب له كتاب الأمان والراهب أخده وشاله وساب سيدنا عمر يمشى وتلف الأيام وفعلا سيدنا عُمر هيبقى أمير المؤمنين وجيوشه هتفتح المسجد الأقصى ..

      وهيقف الراهب مع الأساقفة والقساوسة والجواب لسه معاه فى انتظار وصول سيدنا عُمر بن الخطاب عشان يتسلم مفاتيح بيت المقدس وهيقول له : أنا معايا الأمان منك من أكتر من ٢٥ سنة ..

      يتبع ..

      حذف
    8. المهم القساوسة والأساقفة والرهبان واقفين مع سيدنا أبو عبيدة منتظرين سيدنا عمر ولابسين لبس قيم جداً وكله بخيوط الدهب ومُرصع وكل واحد لابس على رأسه تاج وواقفين وكلهم مستنين يشوفوا أمير المؤمنين عُمر بن الخطاب اللى سمعوا كتير عنه ، عُمر اللى فتح بلاد الفُرس ودُكّت الإمبراطورية الفارسية على ايديه ، عُمر اللى خلى هِرَقِلْ خايف وخارج متحسر ويقول : أما الشامُ فلا شام .. ويلٌ للرومان من المولود المشئوم ..

      فمحدش متخيل أن سيدنا عُمر بن الخطاب ممكن ميجيش من غير موكب كبير فيه خدم وحشم ووزراء وأُمراء ..

      ووسط أنتظار القساوسة لسيدنا عمر .. مين واقف قلقان ؟ أبو عبيدة .. أصله قلقان عشان عايز سيدنا عمر يلبس ملابس فخمه عشان القساوسه لابسين لبس قيم ..

      المهم وصل سيدنا عُمر فلسطين ، وخلاص دلوقتى بقى بينه وبين أبو عُبيدة بن الجراح كيلومترات بسيطة يعنى الأساقفة ممكن دلوقتى يقدروا يشوفوه من مكانهم .. وبدأ سيدنا عُمر يقرب وكان الدور دلوقتى على الخادم أنه يركب وعُمر يمشى ..

      بس احنا خلاص بقينا فى مرمى بصر الأساقفة وأبو
      عُبيدة خلاص يقدر يشوفنا .. فخادم سيدنا عمر يقول يا أمير المؤمنين اركب أنت وأنا أمشى .. فيرفض سيدنا عمر عشان ده دور الخادم .. ويصمم سيدنا عمر ويمشى وهو ماسك زمام الناقة اللى عليها الخادم .. وفوق كل ده تحصل حاجة كمان بعد ما بدأت الناقة تقرب ( خلاص سيدنا عُمر شايف الأساقفة قدامه بينه وبينهم أمتار ) فتبقى قدام سيدنا عُمر بركة مايه فسيدنا عُمر لازم يعدى البركة عشان يوصل للأساقفة .. فيخلع سيدنا عُمر نعله ويشمر هدومه ويعدى من البركة فتتوسخ قدمه وكل ده والخادم بتاعه راكب على الناقة

      فيجرى عليه سيدنا أبو عُبيدة ويشوف سيدنا عُمر بثوبه المُرقّع ولاقاه مش لابس حتى ثوب جديد .. فقال أبو عُبيدة : يا أمير المؤمنين ، أبهذه الهيئة تأتى فتقابل هؤلاء ؟ ( ليه مش لابس لبس يليق بأمير المؤمنين ) فسيدنا عمر قال كلمه جميلة أوى : " نحن قومٌ أعزنا اللهُ بالإسلام ، فإن أبتغينا العِزة فى غيره أذلّنا الله " ( بس خلوا بالكم اللى عمله سيدنا عُمر ده ماينفعش حد يقلده دلوقتى .. بل بالعكس المفروض المسلم يهتم بشكله وبمظهره ، إن الله جميل يحب الجمال .. بس سيدنا عُمر استثناء ، أصل ربنا شاء أن سيدنا عمر يروح بالهيئة دى لأن دى الهيئة والمواصفات اللى مذكورة فى كتب القساوسة .. والقساوسة رغم كده ماكانوش مستوعبين أن أمير المؤمنين حييجى بالهيئة المذكورة فى كتبهم دى .. فلو كان ربنا شاء أن سيدنا عُمر ييجي مثلا بموكب ولبس جميل ودهب ومجوهرات ماكانش زمان القساوسة سلموا له مفاتيح بيت المقدس .. فده من حكمة ربنا .. والحمدلله )

      نكمل بكرة ان شاء الله

      حذف
    9. (٦١)
      خلافة #عُمر_بن_الخطاب رضى الله عنه
      #بعد_التعديل
      الحلقة (٣٠) يلا صلوا على النبي
      هذا ما عاهد عليه عُمر بن الخطاب نصارى إيلياء بأن لهم الأمان فى أنفسهم وأموالهم وكنائسهم ، أنها لا تسكن ولا تهدم، ولا ينتقص منها .. ولهم دينهم ولنا ديننا
      #فتح_بيت_المقدس (ج٣)

      وصل سيدنا عُمر لبيت المقدس ورجليه طبعاً فيها طين لأنه عدى من البركة .. فييجى كبير الأساقفة وينظر لسيدنا عُمر ويتأثر جدا .. طب ليه ؟ لأنه قدام معجزة أن ده هو الرجل المذكور عندهم فى العهد القديم فى الإنجيل .. الوصف اللى فى الإنجيل إيه ؟ رجل يمشى وغُلامه يركب ، ثوبه به سبعة عشر رقُعة و اسمه من ثلاث حروف ..
      فيبدأ عُمر يسلم على الأساقفة .. ويستلم سيدنا عُمر منهم المفاتيح بإيديه .. وييجى كبير الأساقفة لعُمر ويكون سيدنا عُمر واقف جنب كنيسة القيامة .. فالأسقف قال له : اتفضل صلىّ في الكنيسة .. فعُمر بن الخطاب رفض أنه يصلى فيها وقال : لا والله لن أُصلىّ فيها أبداً .. فقال : لِمَاذا ؟ فقال عمر : حتى لا يقول المسلمون بعدى ها هنا صلى عُمر فيأخذونها منكم ويتخذونها مسجداً ( شايفين احترام الأديان كان لدرجة ايه ! طب تعرفوا أن القصة دى مختلف عليها فى الكتب .. والحديث اللى بيروي القصة دى سنده فيه خلاف عليه .. بس حتى لو كان الموقف ده غير صحيح إلا اننا هنشوف دلوقتى أن نص المُعاهدة العُمرية فيه أحترام للأديان بصورة جميلة جدا ، دى المُعاهدة اللى مضاها عُمر مع الأساقفة وهنلاقيها بتقول وبتأيد نفس الكلام اللى اتقال فى القصه اللى حكيناها )

      المعاهدة العُمَرِية مكتوبة وموجودة فى كل حتة .. موجودة فى بلاد كتير ومترجمة لأن سيدنا عُمر كان بيدون زى ما حكينا قبل كده وقلنا أن فى عهده اتعملت دواوين .. فالكلام ده كله موجود ..

      هتعاهد مين يا سيدنا عُمر ؟ سيدنا عُمر هيعاهد نصارى إيلياء .. نصارى القدس .. اقروا بقى أجمل مُعاهدة فى التاريخ .. مُعاهدة كلها سلام وكلها أمان وعدل .. سيدنا عُمر بيقول فيها : هذا ما عاهد عليه عبد الله عُمر بن الخطاب أمير المؤمنين ( سيدنا عُمر شايف نفسه عبد من عباد الله مش شايف نفسه أمير
      .. فلم يبدأ كلامه بكلمة أمير المؤمنين .. شايفين جمال سيدنا عُمر عشان كده كان ربنا بينصره وأتفتحت على ايديه كل الفتوحات دى )

      طيب نرجع سوا لنَص المعاهدة العُمَرِية : هذا ما عاهد عليه عبد الله عُمر بن الخطاب أمير المؤمنين نصارى إيلياء بأن لهم الأمان على كنائسهم وصُلبانهم ودينهم وإعتقادهم ودورهم وأموالهم وأراضيهم ونسائهم وأبناهم ( يعنى مفيش غنائم هتتقسم .. مفيش أراضى هتتاخد .. مفيش كنائس هتتقلب مساجد .. ولا كنائس تتهد ولا أى حاجة هناخدها منكم ) ولن نكرهكم يعنى نغصبكم على دخول الإسلام أبداً .. فمن أراد أن يدخل فى الإسلام فقد كان .. ومن لا يريد فله الأمان .. فلا يضره أحد ، ومن أراد أن يخرج له الأمان حتى يخرج ويؤمّن خروجه أينما شاء .. ( يعنى حتى اللى عايز يمشى حيتم تأمين خروجه )

      ويحط سيدنا عُمر بند مهم جداً فى المُعاهدة .. هيأمّن النصارى من اليهود .. وهيقول : لا يسكن بإيلياء أحد من اليهود ( أصل كان ممكن سيدنا عُمر يعمل بمبدأ فَرِّق تَسُد ويوقع الأتنين فى بعض والمسلمين يطلعوا الكسبانين وتكون السيادة ليهم .. لكن لأ .. سيدنا عُمر حيأمن النصارى من اليهود ويمنع اليهود من أنهم يتدخلوا فى حياة النصارى أو يحاربوهم )

      طب ده كله لنصارى إيلياء .. طب إيه اللى عليهم بقى ؟ اللى عليهم هى الجزية .. والجزية دى يا جماعة مش عقاب دى ضريبة .. أصلا زى ما المسلم بيدفع الضريبة بتاعته اللى هى زكاة المال .. أنت يا نصرانى برده هتدفع الجزية دى كأنها رسوم ، فالجزية تعتبر رسوم مقابل خدمات يعنى لو فى عدوان جه على بيت المقدس .. فالمُسلم حينزل يدافع عن البلد وأهلها حتى لو فيهم نصارى .. أما النصرانى عشان بيدفع جزية فساعتها مش مطلوب منه أنه يحارب .. يعنى أنت كنصرانى هتقعد معزز مُكرم والمُسلم هينزل يحارب بالنيابة عنك .. فأنا كمُسلم ممكن أموت فى الحرب مقابل أن الشاب النصرانى قاعد فى بيته سليم وأنا بحميه ..

      طب لو الشاب النصرانى ده نزل معايا يحارب ؟ يبقى خلاص مش عليه جزية ومش هيدفع حاجة .. طيب هل كل النصارى عليهم جزية ؟ لا طبعا .. الجزية مش فرض على النصرانى العجوز والمرأة والطفل والفقير والعاجز .. كل دوول مش عليهم جزية .. أمال الجزية يدفعها مين ؟ الجزية يدفعها الشاب اللى يقدر يحارب ويدافع عن البلد ومع ذلك هيقعد معزز مكرم فى بيته والمُسلم هيحارب بداله .. يبقى ساعتها لازم يدفع جزية .. طب أنهى الأكبر الجزية اللى حيدفعها النصرانى مرة فى السنة وللا الزكاة اللى بيدفعها المسلم ؟ زكاة المسلم أكبر .. تخيلوا .. فالحقيقة الجزية قيمتها المادية كمان قليلة أوى ..

      حذف

    10. أتمضت المعاهدة .. طيب دلوقتى سيدنا عُمر قبل ما يمشى من بيت المقدس ويرجع المدينة هيسأل : أين المسجد الأقصى ؟ فيروح سيدنا عُمر المسجد الأقصى ويشوفه فيكَبّر ويقول : الله أكبر .. الله أكبر ( المسلمين شافوا المسجد الأقصى زى ما وصفه النبي ﷺ ليهم وقت رحلة الإسراء والمعراج سبحان الله .. صدق رسول الله ﷺ ) فكَبر المسلمون وسجد سيدنا عُمر وهو يبكى ، ودلوقتى يتوجه عُمر للمسجد الأقصى وخلاص هنصلى فيه .. فيقول سيدنا عُمر : أين بلال بن رباح ؟ ( أصل سيدنا بلال موجود فى الجيش بس بقى كبير فى السن .. طيب أنت عايزه ليه يا سيدنا عُمر ؟ أنا عايز بلال عشان يأذن فى المسجد الأقصى .. بس بلال بطّل يأذن من زمان ( آخر آذان له كان بعد وفاة النبي ﷺ مباشرة .. لما جه وقت صلاة الفجر .. ولازم نأذن للصلاة .. ولازم الحياة تستمر .. فيطلع بلال يقف علي المنبر .. ويبدأ بلال يؤذن .. الله أكبر الله أكبر أشهد أن لا إله إلا الله أشهد أن محمد !! ويتخنق صوته من العياط فميقدرش يكمل الآذان .. فيحاول تانى ويتماسك ويعيد الآذان .. وبرده ميقدرش يكمل .. مش مصدق أنه مش حيشوف النبي ﷺ وهو فاتح الستار اللى بين بيته وبين المسجد وجاى يصلى معاهم فى المسجد )

      المهم ينادى سيدنا عُمر على سيدنا بلال عشان يأذن فى المسجد الأقصى .. طبعا سيدنا بلال مش قادر يأذن من بعد وفاة النبيﷺ فيقول بلال : يا أمير المؤمنين , والله ما أستطعت أن أؤذن لأحد بعد رسول الله , ولكن سأطيعك إذا أمرتنى فى هذه الصلاة فقط .. ( أصل سيدنا عمر عارف أن لو كان النبي ﷺ عاش لليوم ده كان حيبقى فرحان أوى .. أصل ده المسجد الأقصى )

      ويوافق سيدنا عمر ويأذن بلال ويقول : الله أكبر الله أكبر فبكى كل الجيش أشهد أن لا إله إلا الله .. أشهد أن محمداً رسول الله ويبكى كل الجيش ويفتكروا النبي ﷺ .. ومُصَلى النبي ﷺ .. ويترفع الآذان فى المسجد الأقصى .. ويبقى ده آخر آذان لسيدنا بلال رضى الله عنه وأرضاه

      نكمل بكرة إن شاء الله

      حذف
    11. (٦٢)
      خلافة #عُمر_بن_الخطاب رضى الله عنه
      #بعد_التعديل
      الحلقة (٣١) يلا صلوا على النبي
      غيّرتنا الدنيا كلنا إلا أنت يا أبا عُبيدة
      #فتح_بيت_المقدس (ج٤والأخير)

      أتفتح المسجد الأقصى .. وشفنا زُهد سيدنا عُمر والهيئة اللى وصل بيها لبيت المقدس وقلنا أن ربنا شاء أن سيدنا عُمر يوصل بالهيئة دى عشان دى الهيئة المذكورة فى كتب القساوسة .. بس سيدنا أبو عُبيدة كان زعلان من لبس سيدنا عُمر المتواضع لأن القساوسة كانوا لابسين لبس قيم أوى .. فكنا عايزين نحكى لكم موقف حصل بعد ما سيدنا عُمر أستلم مفاتيح بيت المقدس .. سيدنا عُمر أمير المؤمنين قال لأبو عُبيدة بن الجراح قائد جيش المسلمين : يا أبا عُبيدة استضفنى عندك الليلة ( هستريح عندك شوية قبل ما أرجع تانى للمدينة ) فأبو عُبيدة قال : ولِمَاذا يا عُمر ؟ فقال : خذنى إلى بيتك ( هو سيدنا عُمر عايز إيه ؟ سيدنا عمر عايز يقول لأبو عُبيدة أنت متضايق أنى ملبستش حلو .. أنا بقى متأكد أنك زاهد جدا .. فتعالى ورينى أنت عايش إزاي ) فالمهم حاول أبو عُبيدة أن يرفض بس سيدنا عمر صمم أكتر وفى الآخر وافق أبو عُبيدة..
      فيدخل سيدنا عُمر بيت سيدنا أبو عُبيدة ( المكان اللى معسكر فيه) ، وأول ما سيدنا عمر دخل من الباب فقال : والله ما وجدت إلا حصير قديم فى الأرض وإناءٌ فيه ماء وقصعة فيها كُسيرات من الخبز ( عيش ناشف مكسر .. ياريته حتى طرى ) فيبكى سيدنا عُمر .. ( أصل سيدنا أبو عبيدة أحتياجاته الخاصه بيه بسيطه جدا .. تخيلوا لما سيدنا عُمر الزاهد يبكى على حال إنسان تانى، يبقى الإنسان ده حاله عامل إزاي ؟! ) ويقول سيدنا عُمر جملة توجع القلب .. يقول : غيّرتنا الدنيا كلنا إلا أنت يا أبا عُبيدة ( سيدنا عُمر على كل الزهد ده شايف أن الدنيا غيرته !! رضى الله عنك يا عمر )

      تعرفوا أن سيدنا عُمر كان له كرامات .. مرة حصل حريق فى بعض البيوت وبدأت النار تزيد .. فكتب سيدنا عمر على حته قماشة : اسكنى بإذن الله .. ورمى القماشة فى النار .. فأنطفت النار فورا ..

      وبرده من كرامات سيدنا عُمر أن مرة حصلت هزة أرضية فنزل على ركبتيه وخبط على الأرض بالدرة ( الدره دى حاجه كده شبه العصايه الصغيرة لكن الضربه منها مبتسبش أثر ) فقال سيدنا عمر : اسكنى بإذن الله فسكنت الأرض .. فدى كانت من كرامات عُمر و احنا كمسلمين بنؤمن بأن الأنبياء لهم معجزات والصالحين لهم كرامات زى سيدنا عِمران بن الحُصين كانت تُصافحه الملائكة .. كان وهو بيصلى قيام الليل تتنزل عليه الملائكة فتُسلم عليه .. بس خلوا بالكم الإمام الشافعى قال : لو رأيت الرجل يمشى على الماء ويطير فى السماء ثم رأيت كلامه غير موافق للكتاب والسنة فردوا عليه هذه الكرامة ( يعنى لو إنسان وصل فى الكرامة بتاعته أنك تشوفه طاير فى السما أو ماشى على المايه لكن كلامه مش مطابق للكتاب والسنة يبقى اوعى تسمع كلامه ففعلاً الكرامات موجودة بس الشخص اللى عنده كرامة ده لازم كلامه يكون موافق للكتاب والسنة مش بيقول بدع و خُزعبلات وإلا مش هنصدقه ومش حنلتفت للحاجات اللى بيقول عنها أنها الكرامات بتاعته )

      احنا النهاردة سنة ١٨ هجرياً ، أتفتحت فلسطين ، وشفنا امبارح
      سيدنا عُمر وهو بيعمل معاهدة مع نصارى إيلياء .. المُعاهدة العُمرية أكبر دليل أن المسلمين لما بيدخلوا بلد بينشروا فيها السلام والعدل والأمان .. لا بياخدوا أراضي البلاد ولا بيغتصبوا نسائها .. الكلام ده ما بيحصلش عند المسلمين .. الإسلام أعظم دين وحضارته أعظم حضارة عرفتها البشرية ..

      طيب أنت فين يا سيدنا عُمر ؟ أنا لسه فى بيت المقدس ، عُمر لسه مارجعش المدينة ، وكل الجيش اللى فى بيت المقدس لسه مارجعش وفيهم عدد من الصحابة .. عمرو بن العاص ، الزُبير بن العوام ، سعد بن أبى وقّاص ، خالد بن الوليد ، مُعاوية بن أبى سُفيان .. كل الأسامى الضخمة دى جوه جيش بيت المقدس .. فعُمر بن الخطاب بيجهز نفسه عشان يرجع المدينة فسيدنا عمرو بن العاص ييجى لسيدنا عُمر ، ويبدأ يقنع سيدنا عُمر بفتح مصر ..

      على فكرة ده ما كانش فى تخطيط سيدنا عُمر بن الخطاب ، عُمر ماكانش بيفكر فى فتح مصر خالص لأنه كان شايف أن أفريقيا بلادها متفرقة فممكن تكون خطر على جيش المسلمين ( وده صح لأن لازم ياخذ بالأسباب ) ، تانى حاجة أن مصر مش بتشكل أى تهديد .. بس مين اللى مُصمم ؟ عمرو بن العاص اللى كل المصريين فى ميزان حسناته .. طب ليه يا سيدنا عمرو عايز تفتح مصر ؟

      حنعرف المرة الجاية إن شاء الله

      حذف
    12. (٦٣)
      خلافة #عُمر_بن_الخطاب رضى الله عنه
      #بعد_التعديل
      الحلقة (٣٢) يلا صلوا على النبي
      من عمر بن الخطاب إلى عمرو بن العاص : وإن كنت قد دخلت مصر وجاءك كتابى هذا متأخراً فأمضى على بركة الله
      #فتح_مصر (ج١)

      شفنا المرة اللى فاتت أن سيدنا عُمر بن الخطاب كان مش موافق على فتح مصر .. طب ليه يا سيدنا عُمر ؟ سيدنا عُمر شايف أن المسلمين فتحوا بلاد كتير .. وكان سيدنا عُمر ضد الإنتشار السريع من غير ما نثبت رجلينا أكتر .. يعنى عملنا فتوحات ونشرنا الإسلام .. فلازم نثبت الدين فى قلوب الناس اللى اختارت دين الإسلام وأسلمت وإلا حيرتدوا .. فأنا كعُمر ضد الإنتشار السريع ..

      فى كمان سبب تانى وهو أن جيش المسلمين اللى أقدر أبعته وأفتح بيه مصر حيبقى حوالى ٤٠٠٠ ( لأن جيش المسلمين كان متقسم .. شوية فى العراق وشوية فى الشام وشوية فى المدينة ) المهم عدد جيش المسلمين اللى يقدر يروح مصر قليل بالنسبة لتعداد مصر .. لأن تعداد مصر وقتها كان حوالى ٢ مليون تقريباً .. وكمان منطقة الفَرما فى مصر كان فيها عدد كبير من الرومان .. فصعب إنى أفتح مصر دلوقتى .. فالمهم رغم رفض سيدنا عُمر بن الخطاب لفتح مصر إلا أن سيدنا عمرو بن العاص كان مصمم .. وحاول يقنعه .. طب ليه يا سيدنا عمرو عايز تفتح مصر ؟ عمرو بن العاص له وجهة نظر عميقة جداً ..
      أولا إننا كمسلمين هدفنا إنشاء حضارة عشان كده مهم أوى أن مصر تتفتح ..

      ثانيا مكانة مصر العظيمة خصوصاً أن ربنا عزوجل ذكرها فى القرآن كذا مرة .. وحصل فيها أحداث عظيمة زى قصة سيدنا موسى عليه السلام وقصة سيدنا يوسف عليه السلام ..

      ثالثاً أن مصر كانت تحت الحكم الرومانى وعلى مدار السنين كان معروف أن المصريين كانوا عايشين تحت رحمة الرومان وشافوا الذل والظلم والأسترقاق على إيديهم .. وأتعرضوا للحرق والتعذيب ..

      وكان نصارى مصر على مذهب .. والرومان اللى بيحكموهم كانوا مذهب تانى .. مذهب الكاثوليك .. فكان فى أختلاف فى المذاهب .. وكانت الرومان بتستعبد المصريين لدرجة أن لما كان اى قسيس من قساوسة الكنيسة المصرية يعترض على ظلم الرومان والتفرقة العنصرية اللى بين المذاهب فكان الرومان يعذبوه عذاب شديد

      وكانوا كمان بيسرقوا من القساوسة مساحات كبيرة من الأراضى .. وكان الرومان يجيبوا الفلاح المصرى يزرع فى الأرض ويستغلوه بدون أى رحمة ..

      وكان ممنوع أن أى مصرى يشغل أى منصب فى البلد .. المناصب دى كانت كلها بتاعت الرومان وبس .. ده غير أن الرومان كانوا بيفرضوا ضرائب عالية جداً على المصريين بدون استثناء يعنى ضريبة على الرجال والنساء حتى الطفل عليه ضريبة حتى الشيخ العجوز عليه ضريبة .. وكمان العاجز عليه ضريبة .. تخيلوا !! .. والأعجب من كده أن الرومان كانوا بيفرضوا ضرائب حتى على الموتى !! المصرى اللى يموت ممنوع يندفن لحد ما تدفعوا الضريبة بتاعته .. طب لو ماحدش قدر يدفع له ؟ يبقى الميت يترمى فى الشارع ومش هيسمحوا بدفنه !! أنتم متخيلين الذل والظلم !!

      كمان من أشكال ظلم الرومان للمصريين .. هو أن لو أى فرد من الجيش الرومانى عدى على بيت مصرى نصرانى فواجب على البيت ده أنه يأكل الجندى .. طب لو أهل البيت ماعملوش كده ؟ يبقى هيتسجنوا .. أنتم متخيلين قد إيه نصارى مصر كانوا متعذبين !! وفى نفس الوقت كان نصارى بيت المقدس بيتعاملوا بمنتهى الرحمة والرأفة على إيد المسلمين .. وكانوا مش مصدقين عدل سيدنا عُمر بن الخطاب وأحترام الأديان فى نص المُعاهدة العُمَرية اللى سيدنا عُمر أمّن فيها بيوت النصارى وصُلبانهم وكنائسهم وديارهم وأموالهم وأراضيهم ونسائهم وأبنائهم ..

      فكان المصريين اللى عايشين فى القهر والظلم على ايد الرومان بتوصل لهم سُمعة المسلمين وعدلهم عشان كده هيرحبوا بالمسلمين لما يفتحوا مصر

      المهم حاول سيدنا عمرو بن العاص أنه يقنع سيدنا عُمر بن الخطاب بأهمية فتح مصر .. ومن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر .. ففضل عمرو بن العاص يقنع عُمر بن الخطاب لحد ما وافق بالعافية .. فأخيراً جيش عمرو بن العاص خلاص هيطلع منين ؟ هيطلع من بيت المقدس يعنى مصر هتتفتح من المسجد الأقصى فعمرو بن العاص اتحرك بسرعة جدا وأخد ال ٤٠٠٠ جندى معاه .. قبل ما سيدنا عُمر يرجع فى كلامه

      يتبع ..

      حذف
    13. وأول ما عمرو بن العاص وصل على أعتاب بلد أسمها العريش .. خلاص داخل على مصر ، فسيدنا عُمر بن الخطاب فكر تانى .. أصله قلقان .. فرجع فى كلامه .. فكتب عُمر بن الخطاب بسرعة جواب لعمرو بن العاص " من أمير المؤمنين عُمر بن الخطاب إلى عمرو بن العاص أما بعد .. يا عمرو إن كنت لم تدخل مصر بعد .. فأرجع فإنى آمرك أن لا تدخلها ( يعنى مش عايزك تدخل مصر ) وإن كنت قد دخلتها وجاءك كتابى هذا متأخراً فأمضى على بركة الله "

      وبسرعة يخرج واحد بالجواب ويوصل الجواب لعمرو بن العاص وهو بينه وبين العريش كيلومترات .. قرب من مصر جداً .. بس عمرو حيعمل حركة فى منتهى الدهاء .. حيشوف عمرو واحد من بعيد جاى
      على حصان ، فسيدنا عمرو حس وفهم .. فقرر ميستلمش الجواب وبسرعة عمرو بن العاص بقى يجرى ويسبق عشان يدخل العريش .. وأول ما وصل جوه العريش .. قال أين المرسال .. أين الرجل ؟ فييجى الراجل ويقول له : أنا معايا جواب ليك ضرورى من أمير المؤمنين !! وياخد سيدنا عمرو بن العاص الجواب ويقراه بمنتهى الثقة قدام الجيش .. " وإن كنت قد دخلتها وجاءك كتابى هذا متأخراً فأمضى على بركة الله " فيضحك سيدنا عمرو ( كده الحمد لله دخل مصر على موافقة أمير المؤمنين ) ويقول عمرو بن العاص للجيش سيروا على بركة الله

      على فكرة سيدنا عُمر بن الخطاب لما حيعرف اللى حصل ده هيضحك ... عمرو بن العاص كان عنده فراسة غير عادية .. وعُمر بن الخطاب نفسه قال عليه فيما معناه : " غلب العرب العجم بعمرو بن العاص"

      المهم دخل عمرو بن العاص العريش وأستقبله أهل العريش بحفاوة وماحصلش أى قتال نهائى .. أصل يا جماعة عمرو بن العاص لما دخل ماحاربش المصريين هيحارب المصريين ليه ؟ عمرو هيحارب الرومان عشان ينقذ المصريين من استرقاق الرومان .. وفعلاً اتفتحت العريش بمنتهى البساطة.

      نكمل بكرة إن شاء الله

      حذف
    14. (٦٤)
      خلافة #عُمر_بن_الخطاب رضى الله عنه
      #بعد_التعديل
      الحلقة (٣٣) يلا صلوا على النبي
      فقالت بنت المقوقس عظيم مصر : أنا آمن على نفسي في خيمة المسلم أكثر من أمني على نفسي في قصر أبي
      #فتح_مصر (ج٢)

      وصل عمرو بن العاص لمدينة العريش .. وأتفتحت العريش الحمد لله ، وعدى جيش المسلمين منها .. ودخل على مدينة الفرما .. عمرو بن العاص معاه ٤٠٠٠ بس قصاد أعداد كبيرة من الرومان .. وهيحصل قتال عنيف فى الفرما وهتستمر المعركة لمدة شهر .. شهر ده كتير أوى يا جماعة .. ده إحنا فى حروب النبي ﷺ لما كنا بنقول استمرت المعركة ٦ أيام ، كنا بنحس أنها كتير فما بالكم بشهر كامل !! طبعا مدة طويلة اوى .. لكن هتتفتح الفرما وهينتصر عمرو بن العاص .. طب سؤال : إزاى جيش المسلمين اللى عدده ٤٠٠٠ جندى هيفتح مصر اللى عددها حوالى ٢ مليون شخص زى ما حكينا الحلقة اللى فاتت ؟

      أصل سيدنا عمرو بن العاص كان كل ما يدخل بلد كان أقباط البلد ينضموا لجيش المسلمين ويحاربوا مع المسلمين ضد الرومان لأن القبطى المصري النصراني كان مقهور مع الرومان .. وكان شايف العدل فى الإسلام سواء دخل الإسلام أو مادخلش ..

      على فكرة حتى الأقباط اللى فضلوا على دينهم كان جيش المسلمين بيعاملهم معاملة حسنة جداً لأن احنا مش من حقنا كمسلمين إننا نجبرهم يغيروا دينهم .. قال تعالى : " لا إكراه فى الدين " [ سورة البقرة ] فنصارى مصر فى الحالتين سواء تركوا دينهم ودخلوا الإسلام أو فضلوا على دينهم .. فعارفين أنهم هيلاقوا العدل فى الإسلام ..

      المهم كان كل ما عمرو بن العاص يدخل بلد يقوم نصارى المصريين ينضموا لجيش المسلمين .. فالجيش بدأ ب ٤٠٠٠ لكن فضل العدد يزيد بالشعب المصرى والجيش هيكبر جداً بعد كده ..

      المهم لما دخل جيش المسلمين الفرما فسيدنا عمرو بن العاص وقف يخطب خطبة فى الجيش بتاعه وقال كلام جميل أوى : أيها الناس أتقوا الله واصبروا صبر الرجال واثبتوا ولا تكفوا ألسنتكم عن ذكر الله تعالى "..

      طبعاً جيش بالتقوى دى مؤكد هينتصر .. وفعلا يدخل جيش المسلمين للفرما ومنضم له عدد من نصارى مصر وينتصر عمرو بن العاص أنتصار شديد .. وتتفتح الفرما ..

      ندخل بقى على مدينة بلبيس .. بلبيس بردو فيها رومان كتير جداً .. ويحصل قتال شديد وبردو تطول المعركة لمدة شهر تقريباً وتنتهى بإنتصار عمرو بن العاص .. لأن الشعب معاه فأنتصر انتصار ساحق .. بس فى بلبيس هيحصل موقف جميل جداً .. بلبيس فيها بنت مستخبية ، البنت دى أسمها أرمانوسة ، مين أرمانوسة دى ؟ دى بنت المقوقس عظيم مصر .. على فكرة المقوقس ده ملك مصر وكان تحت ولاية الأرطبون الرومانى "الحاكم الرومانى" فكان المقوقس ده متعين حاكم على مصر لكن الرومان هم الحكام الفعليين ..

      المهم أرمانوسة بنت المقوقس .. كان فى واحد عايز يتزوجها اسمه قُسطنطين وده يبقى ابن هِرَقِلْ ملك الروم بس أرمانوسة كانت رافضة الزواج منه وأبوها المقوقس كان مش قادر يقول للرومان لأ .. فقام مهرب بنته لمدينة بلبيس ومعاها الخدامة بتاعتها .. فأرمانوسة مستخبية من قُسطنطين فى بلبيس .. فلما عمرو بن العاص دخل بلبيس وأنتصر ، فمين وقعت فى الأسر ؟ أرمانوسة ومعاها الخادمة بتاعتها ..

      يتبع ..

      حذف

    15. طبعا دى فرصة كبيرة فى ايد أى حد خصوصا أن أرمانوسة لما تتأسر ممكن تبقى وسيلة للضغط على المقُوقس .. بس مش ده اللى المسلمين حيعملوه .. سيدنا عمرو بن العاص هيقول : وهل جزاء الإحسان إلا الإحسان ؟! .. هو يقصد ايه بالإحسان ؟
      هقولكم .. فاكرين زمان لما سيدنا حاطب بن أبى بلتعة راح يدعوا المقُوقس للإسلام فرفض المقُوقس وطبعاً يا جماعة لا إكراه فى الدين فمن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر .. بس المقوقس قال : يا حاطب إنى أعلم ان نبيك على حق ( أصل المقوقس كان خايف على العرش بتاعه .. وإكراماً للنبي عليه الصلاة والسلام بعت المقوقس هدايا للنبي ﷺ مع حاطب وبعت جاريتين .. كانت منهم مارية اللى أنجبت من النبي ﷺ ولد اسمه ابراهيم ( وهتلاقوا باقى التفاصيل فى حلقات السيرة النبوية ) .. فالمقُوقس أكرم النبي ﷺ فهل ينفع دلوقتى لما تقع بنت المقُوقس فى أيدينا نأسرها ؟!

      فيقوم عمرو بن العاص مرجع أرمانوسة معززة مكرمة فى حماية مجموعة من جيش المسلمين ، بس خلوا بالكم عمرو بن العاص برده مش إنسان عادى .. هتعمل إيه يا سيدنا عمرو ؟ حأخر رجوعها كام ساعة عشان تقعد شوية وتشوف أخلاق المسلمين وتشوف طباعهم وحُسن معاملتهم .. وفعلا نزلت أرمانوسة فى معسكر المسلمين وعرفت حاجات جميلة عن الإسلام لدرجة أن الخادمة بتاعتها قالت لها : يا مولاتى إن المسلمين يحيطون بنا من كل جانب !! ( خايفة جداً .. هى متخيلة أنهم وسط الأعداء ) فقالت أرمانوسة : والله إنى آمن على نفسى وعِرضى فى خيمة أحدهم ولا آمن على نفسى وعِرضى فى قصر أبى ..

      وفعلا جيش المسلمين كان مشهور بحُسن أخلاقه كان يتقال عنهم أنهم رُهباناً بالليل يقرأون القرأن .. لا تكف ألسنتهم عن ذكر الله .. وكانوا فُرساناً بالنهار يتنافسون بينهم فى الرمي وركوب الخيل لا يكاد أحدهم أن يُخطئ ، تجف بطونهم من كثرة الصيام ، يغضون أبصارهم لا يرفعونها .. لا يشربون الخمر ولا يزنون ويتناصفون بينهم وأميرهم رجلٌ منهم ( يعنى مفيش حد عند المسلمين أحسن من حد .. مفيش عبودية )

      المهم ترجع أرمانوسة بموكب .. منتهى الكرم ومنتهى حُسن الخلق ومنتهى الحماية من المسلمين .. فالمقُوقس أتبسط جداً وعجبه تصرف المسلمين مع بنته أرمانوسة ( أصل خلوا بالكم يا جماعة اللى عمله عمرو بن العاص ، ده عمله فى زمن العبودية .. يمكن لو اللى حصل ده فى زمانا دلوقتى كان حيكون شئ طبيعى لكن سيدنا عمرو بيعمل كده فى زمن الطبيعى بتاعه هو العبودية )

      طيب خرج جيش المسلمين دلوقتى من مدينة بلبيس ودخل على منطقة تانية اسمها أم دنين وكان الوضع فيها صعب جداً .. فبعت سيدنا عمرو بن العاص رسالة لسيدنا عـُمر بن الخطاب وقال له : ابعت لى مدد .. فبسرعة سيدنا عمر يبعت لجيش المسلمين مدد من ٤٠٠٠ مسلم من قبائل مختلفة .. فبكده جيش المسلمين هيبقى ٨٠٠٠ بس برده قليل بالنسبة لجيش الرومان .. فقام عُمر بن الخطاب بعت لعمرو بن العاص جواب وقال له : أما بعد ، سألتنى المدد فبعثت إليك مدداً أربعة ألاف ومع كل الفٍ .. رجلٌ بألف .. طيب هو مين اللى فى المدد ؟

      حنعرف المرة الجاية ان شاء الله

      حذف
  4. سبحان الله

    المواضيع = بتوقيت له حكمة من عند ربنا الكريم القدير

    ردحذف
  5. مجد يقول : الله أعلم بصحة الأرقام والاحصاءات = منقول .
    والرب أعلم
    ..............................................

    *��احصائيات القرآن الكريم*

    اقرأها إلی النهايۃ.

    *عدد أجزائه : 30*
    عدد أحزابه : 60
    *عدد أرباعه : 240*
    عدد سوره : 114
    *عدد آياته : 6,236*
    عدد كلماته : 77,437
    *عدد حروفه : 323,671*

    *�� الحيوانات في القرآن الكريم:*
    البقرة * الغنم * الحمار * الخنزير * الكلب * الإبل * الماعز* الفيل * العجل * الخيل * البغال * الأسد (قسورة) * القردة * ناقة * السبع * بهيمة الأنعام * الخنازير * الضأن * البقر * الجمل * عجلاً * الذئب
    بعير الحمير*نعجة * نعاجه * الصافنات الجياد * حمر * الوحوش *.

    ردحذف

  6. *🏮الحشرات في القرآن الكريم:*
    العنكبوت * النمل * الذباب * البعوض * الفراش * الجراد* القمل * الضفادع * النحل * الثعبان * الحية * ثعبان مبين * دابة الأرض ( دودة الخشب - الأرضة).

    *🏮الطيور في القرآن الكريم:*
    الهدهـــد * السمان (السلوى) * الغراب * الطير * الجوارح * طير أبابيل.

    *🏮الأشجار في القرآن الكريم:*
    الزيتون * التين * اليقطين * البصل * الثوم * العدس * العنب* الرطب * القثاء * أبَّا (الكلأ) * حبا * الرمان * الخوخ * الســـدر الشجرة * النخل *أعناب * الزرع * الشجرة الملعونة * شجرة الخلد *شجرة مباركة * مثقال حبة من خردل * خمط واثل * شجرة الزقوم * شجرة الرضوان { البيعة } حب الحصيد * النخل * المرعى *.

    ردحذف
  7. مجد يقول : هل وردت كلمة النرجس بالقرأن ؟
    ..................................

    *🏮العطور في القرآن الكريم:*
    النرجس * المسك * الريحان.

    ردحذف
  8. *🏮الحيوانات والأشياء البحرية في القرآن:*
    الحوت * السمك * اللؤلؤ * المرجان * الياقوت * حيتانهم *

    *🏮الكواكب في القرآن الكريم:*
    الشمس * القمر * الأرض * الشهب * الكواكب *النجوم *النجم *كوكباً *شهاب * كوكب دري.

    *🏮الفلك في القرآن الكريم:*
    السفينة * الألواح * الفلك * الجارية * الجوار *.

    ردحذف
  9. أستاذي الحبيب خالد،
    لقد أمتعتنا جميعا بهذه الرّسالة المباركة وبالعبق الذّي تحتويه، فوالله إنّك لتختصر لنا العمر بتوفير هكذا روح وتوضيحات ومراجع قيّمة أحسب أنّكم أفنيتم من وقتكم الكثير جدّا في سبيل تحصيلها، فأسأل الله الحنّان المنّان، السّميع المجيب، الكريم الودود، أن يتفضّل عليكم باختصار مسافات أعلى المقامات الصدّيقيّة وأن يمتّعكم بأرقى المجالس في الحضرة النبويّة، اللهم آمين آمين آمين يا ربّ العالمين.
    لو تأذنون لي سيّدي خالد بسؤال:
    * هناك الكثير ممّن نعلم اليوم من المشايخ المتمسلفين ينكرون أن يكون نبيّنا - صلّى الله وبارك عليه وعلى آله وسلّم تسليما - عند كلامنا معه، ينكرون أنّه يسمعنا، لغياب شواهدٍ في السنة على ذلك، ويقرّون فقط سماعه لسلامنا عليه صلّى الله عليه وسلّم وردّه علينا صلّى الله عليه وسلّم، وينكرون أيضا أنّه يدعو لنا صلّى الله عليه وسلّم، ولكنّ قياسكم واستشهادكم بدعاء المؤمنين العاديين في قبورهم لذويهم يسمح لنا بالقياس العقلي لحالة من حالاته البرزخية صلّى الله عليه وسلّم، فتنفتح لنا البصيرة القلبية في هذا المضمار وبالتّالي نعلم قياسا أنّه صلّى الله عليه وسلّم يدعو لنا أيضا؛ كذلك قولكم - في حضرة السّلام حينما نسلّم عليه - صلّى الله عليه وسلّم، قولكم أنّه في حضرة الله أيضا، هو أيضا تقبله القلوب لمقالنا له (بتسليمنا عليه) صلّى الله عليه وسلّم في هذا المقام الشّريف من الصّلاة، إذ هناك إشتشعار قلبي في صيغة التشهّد لحضوره صلّى الله عليه وسلّم، ولكن قولكم " كأنّ الحقّ سبحانه يوجِّهك للسّلام على حبيبه الذّي يجلس في حضرته النورانيّة لا يفارقها"، قولكم " لا يفارقها" يفيد ديمومة تواجده صلّى الله عليه وسلّه في حضرة الله عابدا، ولكنّي لم أجد قياسا يستوعبه عقلي أو قلبي كدليل أو شاهد على تلك الدّيمومة، وحتّى مبيته عند ربّه صلّى الله عليه وسلّم عند ربّه يطعمه ويسقيه في الدّنيا (والذّي يستغرق ساعات كلّ يوم) لم أجد كيف أسحبها لتكون كذلك ممكنة على الدّوام في عالم البرزخ، كما كان الحال في قياس حال المؤمنين في برزخهم عند الدّعاء لأقربائهم (إذ لا يعقل هنا أن يتاح شيئ لعامة المؤمنين ولا يتاح لنبيّهم صلّى الله عليه وسلّم، فهو أبو المسلمين الرّوحي وهو أقرب لهم من آبائهم، فهنا إستطعنا أن نقيس حاله صلّى الله عليه وسلذم على حال المؤمنين)، وإلّا أمكنني أيضا أن أقول أنّ أيّة حالة دنيويّة عاشها صلّى الله عليه وسلّم مع ربّة تحدث له أيضا في برزخه ( فما المانع إذن، إذا كان ذلك كذلك، مثلا، أن أقول أنّه يدعو الآن صلّى الله عليه وسلّم في برزخه لذلك الصّحابي الذّي استشهد في تلك المعركة ودعا له حينها)، وحتّى في إجابتكم على السّؤال رقم 75 من الجزء 12 من الرّسالة السّابقة كنتم قد بيّنتم إمكانيّة وعدم إستحالة تواجد روحه صلّى الله عليه وسلّم في نفس الوقت، وكنت قد وافقتكم بتعليق لي على ذلك أيضا، ولكن فرق أن نناقش "إمكانيّة التواجد" و "الجزم بدوام تواجده" صلّى الله عليه وسلّم في حضرة ربّه النورانيّة، وحيث لا دليل "شرعي" (على الأقل حتّى معرفتي الحاليّة) لتواجد موتى المؤمنين في برزخهم عند ربّهم يتعبّدون، لا أراني أستطيع إيجاد أيّ قياس لحاله صلّى الله عليه وسلّم، وإذ أراني أتعسّف على نفسي في مزيد التّدقيق والفهم والبيان - وذلك حتّى أقبل عقلا وقلبا إعتقادات يعضدها ديني- فإنّي على ثقة تامّة برجاحة عقلكم وقلبكم، ولكن، أنّى لي عقل كعقلكم وقلب كقلبكم، وأراني أيضا ملزما، على أقلّ تقدير، وفي غياب القلب المستوعب للمسائل، ولكي أعتقد عقيدة ما، أراني أحتاج لشاهد شرعي لـ"ديمومة" التواجد تلك، فهل تُراني إذا قلت أنّ الآية " وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ" دليل قياسي لدوام تواجده صلّى الله عليه وسلّم في حضرة ربّه (عند ربّه يرزق طعاما وشرابا كدنياه) على اعتبار أنّ مقامه صلّى الله عليه وسلّم يتجاوز كثيرا مقام الشّهداء، أم أنّكم ترون غير ذلك؟
    مع خالص الود وأصدق التمنّيات لكم.

    ردحذف
    الردود
    1. أخي الفاضل نزار ..

      سأجيبك بما تعلمته من أستاذي الجليل و بما جاء في رسالته والله المستعان:

      لاحظ ذكرك للقياس و الشواهد ، و الإستيعاب العقلي الذي تطلبه للإستدلال على تلك الديمومية للنبي صلى الله عليه و سلم عند ربه ..

      ولاحظ قول أستاذنا الجليل :
      - كأن الحق سبحانه يوجهك الى ....
      - كأن الله يقول ....
      - كأنك تقول بسلامك على النبي ....
      إذن ما يتحدث عنه أستاذنا هو (حالة روحية) ، يتذوقها الإنسان و يعيشها بروحه و قلبه لا بعقله .. لأن العقل لا يُدرك إلا الماديات .. فكيف تحسبها بالعقل ؟!

      و إذا كانت ديمومية تواجده صلى الله عليه و سلم في حضرة مولاه كانت في الدنيا (تنام عينه ولا ينام قلبه) ؛ فكيف بحاله الشريف و هو في عالم البرزخ ؟!!.. و حياة البرزخ لا عقل يستوعبها ولا إجابة على كيف ماهيتها ..!!

      و راجع الأجزاء السابقة من الرسالة ..
      - لا تخلط بين قوانين الحياة الدنيا و حياة البرزخ لأن العقل لن يُدرك مالا علم فيه
      - لا تحجب عقلك عن قدرة الله كخالق و تنظر لقدرة النبي كمخلوق .. يعني النظام رباني من قدرة الله الذي لا يحيط بقدرته عقل
      - ليس مطلوب منك استعمال العقل فيما هو محجوب عنك ولا علم فيه

      ولا تنسى أن بركات الصلاة و السلام على النبي ليست محصورة بزمان ، فالقوانين مختلفة بين الحياة الدنيا و الحياة البرزخية !!

      **********
      أخي نزار ..

      إذا إطمئن قلبك لقول أستاذنا (اعلم أن الله وجهك في جلستك هذه أنك "في حضرة السلام" .. و أن المولى سمح لك بالجلوس "كرامة لك") .. فما بالك بحضور من كان أكثر خلق الله معرفة بالله فكان (قاب قوسين أو أدنى)؟! ..

      (إنه صعود الروح إرتقاءا في حضرة الله) .. فَفُك قيود العقل عن قلبك ، و دع الروح تنطلق إلى حضرة المولى عز وجل ..والله أعلم

      ****************
      حبيبتي نجوى ..
      أحسنتِ أحسن الله إليكِ

      تحياتي لكما

      حذف
    2. غير معرف20/2/19 11:13 ص

      أحسن الله اليكى يا هالة وزادك من فضله - آمين

      حذف
    3. غير معرف20/2/19 11:25 ص

      موضوع ذات صلة نقلته للافادة للشيخ وابل عبد الله الشاذلي

      بعض الأدلة النقلية على الحياة البرزخية

      بسم الله الرحمن الرحيم
      الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه.
      ⭐معنى الموت: الموت ليسَ عدماً، وإنَّما هو انتقال من الحياة الدنيا إلى الحياة البرزخية التي تفصل
      ما بين الحياة الدنيا والحياة اﻵ‌خرة.
      *فالموت هو تلك اللحظة التي تخرج فيها الروح من الجسم ،ثم يتحول اﻹنسان إلى حياة أخرى هي الحياة البرزخية* ،فيكون منعماً أو معذباً وذلك حسب عمله في الدنيا.

      ☉ولذا فلابد أن نبحث في تحقيق اﻷ‌دلة الدالة الحياة البرزخية ،وأنهم يسمعون ويشعرون .

      💥فنبدأ بذكر بعض اﻷدلة على ذلك.
      ⭐الدليل اﻷول:قال الله تعالى: *وَلَا تَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِن لَّا تَشْعُرُونَ "*
      *فعدم شعور أهل الحياة الدنيا بحياة أهل البرزخ ﻻ‌ يعني عدم وجودها ،كما قال تعالى "بل أحياء ولكن لاتشعرون" فعدم الشعور بهذه الحياة البرزخية هو حال أكثر الناس ،ولكن عدم شعورهم بها لا يبيح لهم إنكارها أوإنكار خصائصها*،ولذا فالحياة الدنيا يعقبها الحياة البرزخية ،ثم الحياة الآخروية.
      ومن الأدلة أيضاً ما ورد من الأحاديث الشريفة فمنها:
      💥*الدليل الثاني*: وهو حديث اﻹ‌سراء والمعراج :فقد جاء فيه أن رسول الله _صلى الله عليه وسلم _ صلى باﻷ‌نبياء عليهم السلام في المسجد اﻷ‌قصى ،وجاء فيه أنه التقى بهم في السموات عند المعراج إلى السماء .
      عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم : " ... وَقَدْ رَأَيْتُنِي فِي جَمَاعَةٍ مِنَ اﻷ‌َنْبِيَاءِ فَإِذَا مُوسَى *قَائِمٌ يُصَلِّى* فَإِذَا رَجُلٌ ضَرْبٌ جَعْدٌ كَأَنَّهُ مِنْ رِجَالِ شَنُوءَةَ، وَإِذَا عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ عَلَيْهِ السَّلامُ قَائِمٌ يُصَلِّي، أَقْرَبُ النَّاسِ بِهِ شَبَهًا عُرْوَةُ بْنُ مَسْعُودٍ الثَّقَفِيُّ،وَإِذَا إِبْرَاهِيمُ عَلَيْهِ السَّلامُ قَائِمٌ يُصَلِّى أَشْبَهُ النَّاسِ بِهِ صَاحِبُكُمْ – يَعْنِي : نَفْسَهُ -فَحَانَتِ الصَّلاةُ *فَأَمَمْتُهُم*ْ ".رواه مسلم( 172 ).
      *يعني صلى بهم إماماً لهم عليهم الصلاة والسلام ،وتأمل في الحديث، كيف يصف صورهم ،ومن يشبههم من الناس في الصورة* .
      💥وعن ابن عباس رضي الله عنهما قال : فَلَمَّا دَخَلَ النَّبِيُّ _صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ _الْمَسْجِدَ الْأَقْصَى قَامَ يُصَلِّي فَالْتَفَتَ ثُمَّ الْتَفَتَ *فَإِذَا النَّبِيُّونَ أَجْمَعُونَ يُصَلُّونَ مَعَه*ُ ".رواه اﻹ‌مام أحمد في المسند ( 4 / 167 )
      💥ثم لقاء رسول الله _عليه الصلاة والسلام _ باﻷ‌نبياء في السموات ،ويسلّمون عليه ويرحبون به ففي صحيح البخاري في باب المعراج ما نصه (.... فانطلق بي جبريل حتى أتى السماء الدنيا فاستفتح ،فقيل من هذا ؟ قال جبريل ،قيل :ومن معك ؟ قال محمد ،قيل: وقد أرسل إليه ؟ قال :نعم ،قيل: مرحباً به فنعم المجيء جاء ففتح ،فلما خلصت فإذا فيها آدم فقال هذا أبوك آدم فسلّم عليه ،فسلّمت عليه ،فرّد السلام ،ثم قال:مرحباً باﻻ‌بن الصالح ،والنبي الصالح ،ثم صعد حتى إذا أتى السماء الثانية ...... فلما خلصت إذا يحيى وعيسى _وهما ابنا الخالة _ قال: هذا يحيى ،وعيسى فسلِّم عليهما، فسلّمت ،فردّا ،ثم قاﻻ‌:مرحباً باﻷ‌خ الصالح ،والنبي الصالح، ثم صعد بي إلى السماء الثالثة .... فلما خلصت إذا يوسف قال :هذا يوسف فسلِّم عليه ،فسلّمت عليه،فرّد ثم قال:مرحبًا باﻷ‌خ الصالح والنبي الصالح ،ثم صعد بي حتى أتى السماء الرابعة ..... فلما خلصت إلى إدريس قال:هذا إدريس فسلِّم عليه ،فسلمت عليه ،فرّد ثم قال:مرحباً باﻷ‌خ الصالح ،والنبي الصالح ،ثم صعد بي حتى إذا أتى السماء الخامسة ......... فإذا هارون قال: هذا هارون فسلِّم عليه، فسلّمت عليه، فرّد ،ثم قال: مرحبًا باﻷ‌خ الصالح ،والنبي الصالح، ثم صعد بي حتى إذا أتى السماء السادسة ........ فإذا موسى قال :هذا موسى فسلِّم عليه ،فسلّمت عليه ،فرّد ثم قال مرحباً باﻷ‌خ الصالح ،والنبي الصالح ..........
      ثم صعد بي إلى السماء السابعة ......فإذا إبراهيم ،قال:هذا أبوك فسلِّم عليه ،قال: فسلّمت عليه ،فرّد السلام ،قال:مرحباً باﻻ‌بن الصالح والنبي الصالح ...)رواه البخاري في الصحيح وغيره .

      حذف
    4. أختاي الكريمتين نجوى وهالة،
      شكرا جزيلا على وقتكما وتفسيركما المتكامل حقيقة، وجزاكما ربّ العالمين عنّي وعن كلّ من سيستفيد منكما خير الجزاء وأوفر العطاء، وبارك الله لكما وفيكما وعليكما وكتبكما من الصدّيقات، اللهم آمين آمين آمين يا ربّ العالمين.

      حذف
    5. غير معرف20/2/19 11:28 ص

      ↩️*فتأمل ترى أن الحياة البرزخية ليست جامدة،بل هي حياة أرحب من الحياة الدنيا،وأعظم،وقد تخلّص فيها اﻻ‌نسان من العلائق ،فهي حياة طليقة ليس فيها احتياجات الجسد من أكل ،أو شرب، أو نكاح أو غير ذلك .

      ↩️وتأمل في هذه النصوص الصحيحة الصريحة ترى أنهم أحياء ويصلّون ويتكلمون ،وليسوا مقيدين ،بل أرواحهم طليقة.*

      ⭐ *الدليل الثالث*: ما جاء في مسند اﻹ‌مام أحمد، والصحيحين ،وسنن النسائي من رواية أنس ابن مالك رضي الله عنه وهو حديث القليب يوم بدر ، والحديث رواه البخاري ومسلم والنسائي وغيرهم

      ↩️ونص الحديث : من حديث ابن عمر _رضي الله تعالى عنهما _قال : وقف النبي _صلى الله عليه وآله وسلم _على قليب بدر فقال :"هل وجدتم ما وعدكم ربكم حقا؟ ثم قال: أنهم اﻵ‌ن يسمعون ما أقول."

      ↩️وفي رواية في الصحيح ( البخاري) : "أن النبي _ صلى الله عليه واله وسلم _جعل يناديهم بأسمائهم وأسماء آبائهم : يا فلان بن فلان ، ويا فلان بن فلان ، أيسركم أنكم أطعتم الله ورسوله ؟ فأنا قد وجدنا ما وعدنا ربنا حقاً ، فهل وجدتم ما وعد ربكم حقاً ؟ فقال عمر : يا رسول الله ما تكلم من أجساد ﻻ‌ أرواح لها ، فقال رسول الله _صلى الله عليه وآله وسلم *"والذي نفس محمد بيده ماأنتم بأسمع لما أقول منهم ،ولكن ﻻ‌ يجيبون"*.

      *فيعلم من الحديث أنهم يسمعون سماعاً أدق من سماع من حوله من الصحابة غير أنهم ﻻ‌يجيبون،وهذا حديث صحيح صريح في أن اﻷ‌موات يسمعون سماعاً يزيد على سماع الناس في الدنيا*.
      ⭐ *الدليل الرابع*: سماع اﻷ‌موات حتى لقرع النعال :
      جاء في صحيح البخاري في كتاب الجنائز.باب: الميت يسمع خفق النعال. ما نصه: ...عن قتادة، عن أنس رضي الله عنه، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال:"العبد إذا وضع في قبره ،وتولي وذهب
      أصحابه، حتى إنه ليسمع قرع نعالهم، ...))الحديث .و أخرجه مسلم في الجنة وصفة نعيمها
      وأهلها، باب: عرض مقعد الميت من الجنة أو النار عليه، رقم: 2870ورواه النسائي وأبو داود.
      فتأمل في كونه يسمع خفق النعال رغم أننا ﻻ‌ نسمع ذلك غالباً ونحن في الدنيا ولكن الحياة البرزخية أقوى في خصائصها، فإذا سمع الميت قرع النعال ،وخفق النعال ؛أﻻ‌ يسمع كلام الزائرين أﻻ‌ يعلم بحالهم ويستبشر بهم عندما يزورنه ويكلمونه ؟!

      ⭐ *الدليل الخامس*: استئناس أهل البرزخ:
      عن عمرو بن العاص رضي الله عنه قال: "إذا دفنتموني أقيموا حول قبري قدر ما يُنحر جزور
      ويقسم لحمها *حتى أستأنسَ بكم وأنظرَ ماذا أراجعُ به رسلَ ربي*"رواه مسلم.
      فهذا الصحابي الجليل يعلم أن الميت يستأنس بمن حوله من الناس ويشعر بهم.
      ⭐ *الدليل السادس*:الكلام مع أهل القبور وصيغة السلام عليهم :
      في حديث أبي هريرة والسيدة عائشة وبريدة رضي الله عنهم "السلام عليكم أهل الديار من المؤمنين والمسلمين ،وإنا إن شاء الله بكم ﻻ‌حقون ، أسال الله لنا ولكم العافية"
      *يقول ابن القيم* :فإن السلام على من ﻻ‌ يشعر ،وﻻ‌ يعلم بالمسلم محال، وقد علم النبي _صلى الله عليه وسلم _أمته إذا زاروا القبور أن يقولوا:"سلام عليكم أهل الديار من المؤمنين والمسلمين، وإنا إن شاء الله بكم ﻻ‌حقون، يرحم الله المستقدمين منا والمستأخرين، نسأل الله لنا ولكم العافية" *وهذا السلام والخطاب والنداء لموجود يسمع، ويخاطب، ويعقل، ويرد،وإن لم يسمع المسلم الرد، وإذا صلى قريباً منهم شاهدوه، وعلموا صلاته، وغبطوه على ذلك*. انتهى كلام ابن القيم كما في كتابه الروح.
      فتأمل وتدبر .

      ⭐ *الدليل السابع*: النبي _عليه الصلاة والسلام _ يسمع من يصلي عليه عند قبره :
      قال الحافظ ابن حجر في فتح الباري في كتاب أحاديث اﻷ‌نبياء _عليهم السلام _عند شرح الحديث رقم 3185 في ( باب قول الله تعالى : واذكر في الكتاب مريم إذ انتبذت من أهلها ) ما نصه :وأخرجه أبو الشيخ في " كتاب الثواب " بسند جيد بلفظ "من صلى علي *عند قبري سمعته* ،ومن صلى علي نائياً بٌلّغته " ووافقه الحافظ السخاوي فأكد أن سنده جيد كما في كتابه القول البديع ص313 تحقيق الشيخ محمد عوامة ،فهذان الحافظان يجوّدان سند هذا الحديث . والحديث رواه البيهقي في كتابه حياة اﻷ‌نبياء وفي الشعب ،وراجع كتاب :رسالتين في حياة اﻷ‌نبياء للحافظين البيهقي والسيوطي بتحقيق اﻷ‌شقر .

      ⭐ *الدليل الثامن*: عن أبي هريرة – رضي الله تعالى عنه – قال : قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم "والذي نفس أبي القاسم بيده لينزلنّ عيسى بن مريم إماماً مقسطاً، وحكماً عدﻻً‌ً ،فليكسرنّ الصليب و يقتلنّ الخنزير وليصلحنّ ذات البين و ليذهبنّ الشحناء و ليعرضنّ المال فلا يقبله أحد ، ثم لئن قام على قبري فقال يا محمد ، ﻷ‌جبته )) قال الحافظ الهيثمي في مجمع الزوائد ( 8/211) : ( هو في الصحيح باختصار رواه أبو يعلى ورجاله رجال الصحيح ).واﻷدلة على هذا كثيرة ويكفي المسلم دليلاً واحداً.

      حذف
    6. غير معرف20/2/19 11:29 ص

      💫* الرد على أدلة من ينكر سماع اﻷ‌موات*!
      استدلوا بقوله تعالى{ وما أنت بمسمع من في القبور } وقوله تعالى "إنك لا تسمع الموتى ... "بهذا استدلوا على أن اﻷ‌موات ﻻ‌ يسمعون اﻷ‌حياء مطلقاً .
      وقالوا إن كل هذه النصوص الواردة في سماع اﻷ‌حياء للاموات هي خاصة ﻻ‌ عامة ،فيقتصر فيها على خصوص السبب .!!
      💥الجواب:
      1_ المراد بالسمع المنفي في الآيات هو سمع القبول والهداية والدخول في الإسلام ،لأن الإنسان لا ينفعه الإيمان والتوبة إذا بلغت الروح الحلقوم فكيف إذا مات؟! *وليس السمع المنفي في الآيات هو السمع الحسي* ،ولذا تقول العرب أنصح فلاناً وﻻ‌ يسمع لي ، أي ﻻ‌يقبل مني .
      ويدل على هذا المعنى آيات كثيرة في القرآن الكريم فمنها قوله تعالى في وصف المنافقين" *صم بكم عمي فهم لايرجعون*"مع أن المنافقين يسمعون ويتكلمون ،ويرون فليس المراد هو الصمم ،والبكم والعمى الحسي ،بل المراد هو نوع آخر وهو *عدم الانتفاع بالحق وقبوله* ،ولذا وصفهم في آية أخرى فقال تعالى "وجعلنا لهم سمعاً وأبصاراً وأفئدة فما أغنى عنهم سمعهم ولا أبصارهم ..." يقال مهما أكلمه فلن يسمع ،أي لن يطيع .
      فإذن ليس في اﻵ‌ية ما يستدل به على أن أهل البرزخ ﻻ‌ يسمعون أهل الدنيا ،ﻷ‌ن اﻵ‌ية مُنصبة على معنى آخر وهو قبول الدعوة إلى اﻹسلام ، *ﻷن حياة القبور حياة جزاء وليست حياة تكليف واهتداء*.
      💥قال اﻹمام ابن كثير: وهذا مثل ضربه الله للمؤمنين وهم اﻷ‌حياء،وللكافرين وهم اﻷ‌موات،
      كقوله تعالى: { أومن كان ميتا فأحييناه وجعلنا له نورا يمشي به في الناس كمن مثله في الظلمات
      ليس بخارج منها }ا_ه
      وقال ابن كثير : وقوله: {إن الله يسمع من يشاء } أي: *يهديهم إلى سماع الحجة وقبولها واﻻ‌نقياد لها*
      { وما أنت بمسمع من في القبور } أي:كما ﻻ‌ ينتفع اﻷ‌موات بعد موتهم وصيرورتهم إلى قبورهم وهم كفار *بالهداية والدعوة إليها*، كذلك هؤﻻ‌ء المشركون الذين كتب عليهم الشقاوة ﻻ‌ حيلة لك فيهم، وﻻ‌ تستطيع هدايتهم.انتهى كلام ابن كثير بحروفه.
      *فالمقصود هو سمع الاهتداء والقبول ،وليس السمع الحسي* .
      💥2_ أننا نعلم بالضرورة أنَّ الكفار الذين كان يدعوهم النبي _صلى الله عليه وسلم _كانوا يسمعون سمعاً حسياً ،ولم يكن بسمعهم أي عائق يمنعهم من سماع كلام النبي _صلى الله عليه وسلم _، *ولذلك فليس وجه الشبه بين من في القبور وبين الكفار هو السمع الحسي ،بل هو سمع اﻻ‌ستجابة والهداية فقط* ،فكما أن الموت يحول بين الكافر ودخول الإيمان فلا ينتفع بعد موته بسماع الدعوة إلى الإسلام ،فكذلك التكبر عن قبول الحق لا ينفع معه السمع الحسي،لإعراضهم فلا يستجيبون وﻻ‌ يهتدون إلى اﻹ‌سلا‌م. *فالمقصود في اﻵ‌يات هو سمع الهداية واﻻ‌ستجابة وليس السمع الحسي ﻷ‌ن السمع الحسي للكفار وللأموات ثابت بأدلة كثيرة*.
      💫↩️3ـ إذا علمنا أن اﻵ‌ية التي استدلوا بها إنما هي في سمع الهداية ﻻ‌ السمع الحسي علمنا يقيناً ﻻ‌ شك فيه أنها ﻻ‌ تعارض اﻷ‌دلة الكثيرة الدالة على سماع اﻷ‌موات للأحياء والتي سقنا بعضاً منها .
      💥⭐*والقاعدة الشرعية تقول* : *العبرة بعموم اللفظ ﻻ بخصوص السبب* .
      ↩️فلا يصح القول بجعل هذه الأدلة العامة مجرد حادثة عين خاصة بزمن أو بأشخاص أو بأمكنة ، لأن هذه الدعوى تفتح باب رد جميع النصوص الشرعية بدعوى أنها تخص زمن الصحابة فقط او تخص الأشخاص الذين نزلت فيهم . فهي دعوى تفتح باب تعطيل جميع الشريعة فتنبه لذلك .
      وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم والحمد لله رب العالمين.

      حذف
    7. بارك الله فيك أختي الكريمة نجوى على هذا التوسّع المفيد جدّا، وأحسن إليك إحسانه لعباده الصدّيقين، أنت وجميع أخواتي وإخواني بالمدوّنة الطيّبة، اللهم آمين آمين آمين يا ربّ العالمين.

      حذف
    8. جوابك الشافي بحول الله يا سيد نزار في كلام الله تعالى , و تعيشه كل يوم منذ ولدت. فعالم الموت و البرزخ هو عالم النوم و الأحلام. روح الميت لا ترد, فيمسكها الله تعالى, أما روح الحي فترجع حال استيقاظها. قال تعالى : ( الله يتوفى الأنفس حين موتها والتي لم تمت في منامها فيمسك التي قضى عليها الموت ويرسل الأخرى إلى أجل مسمى إن في ذلك لآيات لقوم يتفكرون) صدق الله العظيم.

      فالنائم جنبك روحه مرفوعة و يعيش عالما آخر لا تراه و يفرح فيه و يغضب و يتعذب و أنت تراه نائما جثة هامدة , فهل ترى ما يعيشه أو تحس بما أحس به من عذاب أو نعيم و فرح أو خوف. لا بطبيعة الحال. و ينتقل في نومه بين الأماكن و البلدان طائرا و ماشيا في لحظات معدودة, و ممكن تشوفو بيفرح أو يبكي في المنام لثواني معدودة, و عندما يستيقظ يحكي لك أن ما رآه كان حلما طويلا و مهولا, وهو نفس كلام الحبيبة نجوى, الزمان عندنا غيرالزمان عند النائم , فما بالك بالبرزخ الذي يشبهه بنص الآية من سورة الزمر. المهم تأتلو تعليقي إن شاء الله بتفسير الطبري للآية حتى تتضح لك الصورة ان شاء و حتى تعلم قول السلف قبلنا في هذا الموضوع.

      حذف
    9. الكتب » تفسير الطبري » تفسير سورة الزمر » القول في تأويل قوله تعالى " الله يتوفى الأنفس حين موتها "
      القول في تأويل قوله تعالى : ( الله يتوفى الأنفس حين موتها والتي لم تمت في منامها فيمسك التي قضى عليها الموت ويرسل الأخرى إلى أجل مسمى إن في ذلك لآيات لقوم يتفكرون ( 42 ) )

      يقول - تعالى ذكره - : ومن الدلالة على أن الألوهة لله الواحد القهار خالصة - دون كل ما سواه - أنه يميت ويحيي ، ويفعل ما يشاء ، ولا يقدر على ذلك شيء سواه ، فجعل ذلك خبرا نبههم به على عظيم قدرته ، فقال : ( الله يتوفى الأنفس حين موتها ) فيقبضها عند فناء أجلها ، وانقضاء مدة حياتها ، ويتوفى - أيضا - التي لم تمت في منامها ، كما التي ماتت عند مماتها ( فيمسك التي قضى عليها الموت ) ذكر أن أرواح الأحياء والأموات تلتقي في المنام ، فيتعارف ما شاء الله منها ، فإذا أراد جميعها الرجوع إلى أجسادها أمسك الله أرواح الأموات عنده وحبسها ، وأرسل أرواح الأحياء حتى ترجع إلى أجسادها إلى أجل مسمى وذلك إلى انقضاء مدة حياتها .

      وبنحو الذي قلنا في ذلك قال أهل التأويل .

      ذكر من قال ذلك :

      حدثنا ابن حميد قال : ثنا يعقوب ، عن جعفر عن سعيد بن جبير في قوله : ( الله يتوفى الأنفس حين موتها ) . . . الآية . قال : يجمع بين أرواح الأحياء وأرواح الأموات ، فيتعارف منها ما شاء الله أن يتعارف ، فيمسك التي قضى عليها الموت ، ويرسل الأخرى إلى أجسادها .

      حدثنا محمد بن الحسين قال : ثنا أحمد بن المفضل قال : ثنا أسباط [ ص: 299 ] عن السدي في قوله : ( الله يتوفى الأنفس حين موتها ) قال : تقبض الأرواح عند نيام النائم ، فتقبض روحه في منامه ، فتلقى الأرواح بعضها بعضا : أرواح الموتى وأرواح النيام ، فتلتقي فتساءل . قال : فيخلى عن أرواح الأحياء ، فترجع إلى أجسادها ، وتريد الأخرى أن ترجع ، فيحبس التي قضى عليها الموت ، ويرسل الأخرى إلى أجل مسمى قال : إلى بقية آجالها .

      حدثني يونس قال : أخبرنا ابن وهب قال : قال ابن زيد في قوله : ( الله يتوفى الأنفس حين موتها والتي لم تمت في منامها ) قال : فالنوم وفاة ( فيمسك التي قضى عليها الموت ويرسل الأخرى ) التي لم يقبضها ( إلى أجل مسمى ) .

      وقوله : ( إن في ذلك لآيات لقوم يتفكرون ) يقول - تعالى ذكره - : إن في قبض الله نفس النائم والميت وإرساله بعد نفس هذا ترجع إلى جسمها ، وحبسه لغيرها عن جسمها لعبرة وعظة لمن تفكر وتدبر ، وبيانا له أن الله يحيي من يشاء من خلقه إذا شاء ، ويميت من شاء إذا شاء .

      حذف
    10. غير معرف20/2/19 2:46 م

      قال الإمام الرازي في تفسيره: إن من جلس عند العلماء ولا يقدر أن يحفظ من ذلك العلم شيئاً فله سبع كرامات:
      🌹أولها: ينال فضل المتعلمين.
      🌹الثاني: مادام جالساً عنده كان محبوساً عن الذنوب.
      🌹الثالث: إن خرج من منزله طالباً للعلم نزلت الرحمة عليه.
      🌹الرابع: إذا جلس في حلقة العلم فتتنزل الرحمة فينال نصيبه منها.
      🌹الخامس: ما دام في الاستماع يكتب له طاعة.
      🌹السادس: إذا استمع ولم يفهم ضاق قلبه لحرمانه عن إدراك العلم...فلعله يكون حافزا للحرص والتأمل ..
      🌹السابع: إذا حضر العاصي مجلس العلم وسمع فربما يرق قلبه ويخشع فؤاده، فيكون ذلك وسيلة إلى توبته.

      💐 فلهذا أمر رسول الله - صلى الله عليه وسلم - بمجالسة أهل العلم ..

      حذف
    11. شكرا جزيلا لتدخّلك أختي الكريمة عفوك ربّي، ولتفضّلك بالإجابة،
      وأسأل الله السّميع المجيب أن يكتبك من الصدّيقات، أنت وجميع أخواتي وإخواني بهذه المدوّنة المباركة، غائبيا وحاضرين، فوالله إنّي لاستفيد من جميع مداخلاتكم جميعا، وإن كنت لا أساهم على ما يكتب بأيّ تعليق، وإلّا فالشّكر والدّعاء بظهر الغيب إنشاء الله موصول للجميع، وأسأله سبحانه أن يعيد لنا الغائبين عنّا-الحاضرين، فاستفاداتنا من مداخلاتهم كانت تثرينا كثيرا، اللهم آمين آمين آمين يا ربّ العالمين.

      حذف
  10. السلام عليكم انا مش عارف اوصل للاستاذ خالد من خلال برنامج هانج اوت واتبعت الشرح ال فى المنتدى وبرضه مش عارف اوصل ممكن حد يساعدنى

    ردحذف
    الردود
    1. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخي احمد .. وسهل الله امرك .. فاذا كنت كتبت ايميل الاستاذ خالد في المربع الخاص .. فسوف يطلب البرنامج منك ارسال دعوة .. فإذا كنت وافقت وارسلتها .. فانتظر حتى تصل الى الاستاذ خالد بعد ان يفتح البرنامج .. فاذا تأخر ؛ فربما يكون مشغولا ؛ فاصبر .. وفقك الله

      حذف
  11. بارك الله فيكم جميعا وفي استاذنا وفقه الله

    ردحذف
  12. *��الظواهر في القرآن الكريم:*
    الليل * النهار * الشتاء * الصيف * الحر * الأمطار* الرياح * السحاب الظلام * الأنهار * البحار * الأمواج * الصبح * الزلازل * الخسف * الرعد * البرق * الرمال * الحجارة * البرد * ظلمات * الصواعق * أظلم *البحر الغمام * الحجر *النور * تراب *الطين * بحيرة *سائبة *البر * البحر *سهولها *الطوفان * اليم *الموج * الجب * رواسي * اودية * السيل * الزبد * ينبوعاً *الساحل * كسراب * بحر لجي * ركاما * الودق * سنا برقه *الظل *كسفاً *دخان * الآفاق * كثيباً مهيلا { رملاً } * الشفق.

    ردحذف
  13. 🏮الكتب المُنزَّلة في القرآن الكريم:*
    الصحف الأولى * التوراة * الزبور * الإنجيل * القرآن الكريم.

    ردحذف
  14. *🏮الأوقات في القرآن الكريم:*
    والصبح إذا أسفر * والفجر وليال عشر * والضحى والليل * السحر * العصر * الليل * النهار * الساعة * السنة * العام * الدهر * الوقت * أياما معدودة * الأسحار * العشي والإبكار * وجه النهار * آخره *الإصباح *ضحىً *ساعة العسرة * في كل عام مرة أو مرتين * عدد السنين والحساب * بالأمس * ساعة من النهار * بياتاً * أيام * عشاءً * مصبحين دلوك الشمس * غسق الليل * تهجد غداً * بالغدارة والعشي *بكرة وعشيا * آناء الليل وأطراف النهار *أدبار النجوم * من قبل صلاة الفجر * من الظهيرة * ومن بعد صلاة العشاء * بالغدو والآصال * تمسون وتصبحون * وعشياً وحين تظهرون * بالعشي والإشراق *غدواً وعشيا * بالعشي والإبكار * عشية أوضحاها * الشتاء والصيف *.

    ردحذف
  15. *🏮الرسل والأنبياء في القرآن الكريم:*
    آدم * إدريس * نوح * هود * صالح *إبراهيم *لوط * شعيب * إسماعيل * إسحاق * يعقوب *يوسف *أيوب * ذ ي الكفل * يونس * موسى * هارون *إلياس * اليسع * داود * سليمان * زكريا * يحيي * عيسى * محمــد (صلى الله عليه وسلم، وعلى جميع الأنبياء والمرسلين).

    ردحذف
  16. *🏮المعادن فى القرآن الكريم:*

    الحديد, الذهب ، الفضة ، القطران ، القوارير، النحاس .

    ردحذف
  17. *🏮الملابس في القرآن الكريم:*
    السندس، الحرير، الإستبرق، الأساور ، اللباس ، الجلابيب، الخمار،الحلل ، كسوتهن ، لباساً ، وريشا ، لباس التقوى ، قميصه ، سرابيلهم ، حلية تلبسونها ، أصوافها وأوباها وأشعارها ، سرابيل ، ثياب من نار ، وليضربن بخمرهن على جيوبهن ، جيبك.

    ردحذف
  18. *🏮أعضاء الجسم في القرآن الكريم:*
    الشفتان ، اللسان ، الشعر، العين ، الأنف ، الأفواه ، الأيدي ، الأرجل ، الرأس ، الكعبين ، العظام ، البطون ، القلوب ، الأذقان ، الأمعاء ، الأحشاء ، الظهر الجلود ، الجباه ، الجنوب ، البنان (الأصابع) ، الأظافر ، العروق، الأكباد، الحلقوم ، الساق ، العضد ، الأنامل ، الأعناق ، اللحم ، المرافق ، الأذن، العقل، الأفئدة ، قلوبهم ، سمعهم ، أبصارهم ، أصابعهم، آذانهم ، يديها ، قلوبنا ، ظهورهم ، وجهك ، بأيديكم ، رءوسكم ، رأسه ، بيده ، الألباب، بطني، صدوركم ، ذات الصدور، قلوبكم ، أفواههم ، آذان ، وجهه وروح منه ، الكعبين ، يدك ، يديّ ، أيديهم، أرجلهم، أيديهما ، قلوبهم ، النفس ، العين ، الأنف ، السن، الجروح ، يديه، يداه ، لسان ، أعينهم ، الدمع ، وجهه، وجهي ، صدره ، أعين ، أيديكم وأرجلكم ،أرجل ، الأقدام ، جباههم ، جنوبهم ، ببدنك ، كفيه ، فاه ، بلسان قومه ، للأذقان ، ذراعيه ،العظم ، بلحيتي ، فروجهم ،ساقيها ، خدك ، جوفه ، الحناجر ، الأذقان، للجبين ، الرقاب ، أمعاءهم ، الخرطوم { الأنف }، الوتين {عرق يصل بين العنق والقلب}، التراقي ، أمشاج ، الصلب والترائب.

    ردحذف
  19. جزاك الله خيرا.بانتظار الموضوع القادم ان شاء الله

    ردحذف
  20. قصه....رائعه..

    يحكى أن رجلاً تزوج امرأة آية في الجمال.. فأحبها وأحبته وكانت نعم الزوج لنعم الرجل
    ومع مرور الأيام اضطر الزوج للسفر طلبا للرزق .. ولكن .. قبل أن يسافر أراد أن يضع امرأته في أيدٍ أمينة لأنه خاف من جلوسها وحدها في البيت فهي امرأة لا حول لها ولا قوة فلم يجد غير أخ له من أمه وأبيه .. فذهب إليه وأوصاه على زوجته وسافر
    ولم ينتبه لحديث الرسول الكريم عليه أفضل الصلاة والتسليم : الحمو الموت !!
    ومرت الأيام .. وخان هذا الأخ أخيه فراود الزوجة عن نفسها إلا أن الزوجة أبت أن تهتك عرضها وتخون زوجها .. فهددها أخو الزوج بالفضيحة إن لم تطيعه .. فقالت له افعل ماشئت فإن معي ربي وعندما عاد الرجل من سفره قال له أخوه على الفور أن امرأتك راودتني عن نفسي وأرادت خيانتك إلا أنني لم أجبها !!
    طلق الزوج زوجته من غير أن يتريث ولم يستمع للمرأة وإنما صدق أخاه !
    انطلقت المرأة .. لا ملجأ لها ولا مأوى .. وفي طريقها مرت على بيت رجل عابد زاهد .. فطرقت عليه الباب .. وحكت له الحكاية .. فصدقها وطلب منها أن تعمل عنده على رعاية ابنه الصغير مقابل أجر .. فوافقت ..
    في يوم من الأيام خرج هذا العابد من المنزل .. فأتى الخادم وراود المرأة عن نفسها .. إلا أنها أبت أن تعصي الله خالقها !!
    وقد نبهنا رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم إلى أنه ما خلى رجل بامرأة إلا كان الشيطان ثالثهما !
    فهددها الخادم بأنه سينال منها إذا لم تجبه .. إلا أنها ظلت على صمودها فقام الخادم بقتل الطفل !
    عندما رجع العابد للمنزل قال له الخادم بأن المرأة قتلت ابنه .. فغضب العابد غضباً شديداً .. إلا أنه احتسب الأجر عندالله سبحانه وتعالى .. وعفى عنها .. وأعطاها دينارين كأجر لها على خدمتها له في هذه المدة وأمرها بأن تخرج من المنزل
    قال تعالى :
    (والكاظمين الغيظ والعافين عن الناس والله يحب المحسنين )
    خرجت المرأة من بيت العابد وتوجهت للمدينة فرأت عددا من الرجال يضربون رجلا بينهم .. فاقتربت منهم وسألت أحدهم .. لمَ تضربونه ؟؟ فأجابها بأن هذا الرجل عليه دين فإما أن يؤديه وإما أن يكون عبداً عندهم .. فسألته : وكمدينه ؟؟
    قال لها : إن عليه دينارين .. فقالت : إذن أنا سأسدد دينه عنه ..
    دفعت الدينارين وأعتقت هذا الرجل فسألها الرجل الذي أعتقته : من أنت ؟
    فروتله حكايتها فطلب منها أن يرافقها ويعملا معا ويقتسما الربح بينهما فوافقت ..
    قال لها إذن فلنركب البحر ونترك هذه القرية السيئة فوافقت ..
    عندما وصلا للسفينة أمرها بأن تركب أولا .. ثم ذهب لربان السفينة وقال لها أن هذه جاريته وهو يريد أن يبيعها فاشتراها الربان وقبض الرجل الثمن وهرب ..
    تحركت السفينة .. فبحثت المرأة عن الرجل فلم تجده ورأت البحارة يتحلقون حولها ويراودونها عن نفسها فتعجبت من هذا الفعل .. فأخبرها الربان بأنه قد اشتراها من سيدها ويجب أن تطيع أوامره الآن فأبت أن تعصي ربها وتهتك عرضها وهم على هذا الحال إذ هبت عليهم عاصفة قوية أغرقت السفينة فلم ينجو من السفينة إلا هذه المرأة الصابرة وغرق كل البحارة ..
    وكان حاكم المدينة في نزهة على شاطئ البحر في ذلك اليوم ورأى هبوب العاصفة معأن الوقت ليس وقت عواصف .. ثم رأى المرأة طافية على لوح من بقايا السفينة فأمر الحرس بإحضارها ..
    وفي القصر .. أمر الطبيب بالاعتناء بها .. وعندما أفاقت .. سألها عن حكايتها .. فأخبرته بالحكاية كاملة .. منذ خيانة أخو زوجها إلى خيانة الرجل الذي أعتقته فأعجب بها الحاكم وبصبرها وتزوجها .. وكان يستشيرها في كل أمره فلقد كانت راجحة العقل سديدة الرأي وذاع صيتها في البلاد ..
    ومرت الأيام .. وتوفي الحاكم الطيب .. واجتمع أعيان البلد لتعيين حاكم بدلاً عن الميت .. فاستقر رأيهم على هذه الزوجة الفطنة العاقلة فنصبوها حاكمة عليهم فأمرت بوضع كرسي لها في الساحة العامة في البلد .. وأمرت بجمع كل رجال المدينة وعرضهم عليها ..
    بدأالرجال يمرون من أمامها فرأت زوجها .. فطلبت منه أن يتنحى جانباً
    ثم رأت أخو زوجها .. فطلبت منه أن يقف بجانب أخيه ..
    ثم رأت العابد .. فطلبت منه الوقوف بجانبهم ..
    ثم رأت الخادم .. فطلبت منه الوقوف معهم ..
    ثم رأت الرجل الخبيث الذي أعتقته .. فطلبت منه الوقوف معهم ..
    ثم قالت لزوجها .. لقد خدعك أخوك .. فأنت بريء .. أما هو فسيجلد لأنه قذفني بالباطل !
    ثم قالت للعابد .. لقد خدعك خادمك .. فأنت بريء .. أما هو فسيقتل لأنه قتل ابنك !
    ثم قالت للرجل الخبيث .. أما أنت .. فستحبس نتيجة خيانتك وبيعك لامرأة أنقذتك !

    وهذه هي نهاية القصة وبذلك نرى أن الله سبحانه وتعالى
    لا يضيع أجر من أحسن عملا ومن يتق الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب .

    ردحذف
  21. جميل بوركت استاذنا الفاضل الكريم..

    ردحذف

ادارة الموقع - ا/ خالد ابوعوف