الروحانيات فى الإسلام: ج20: هكذا يحدثك الشيطان - جملة يستغلها الشيطان وهي (صلى عشان ربنا يكرمك في حياتك) - وما هو فقر القلب والفقر الحاضر - هكذا يعلمنا الله فلماذا لا تقرأ كلام الله - كن بصيرا بالفرق بين عطاء الربوبية والألوهية - ما هي الحياة الطيبة - الحياة الطيبة لا يمكن أن تكون إلا بالإيمان الصادق - ألا توجد عطاءات في الدنيا من الصلاة - ما معنى احفظ الله ، واحفظه تجده أمامك .

بحث في المدونة من خلال جوجل

السبت، 17 نوفمبر 2018

Textual description of firstImageUrl

ج20: هكذا يحدثك الشيطان - جملة يستغلها الشيطان وهي (صلى عشان ربنا يكرمك في حياتك) - وما هو فقر القلب والفقر الحاضر - هكذا يعلمنا الله فلماذا لا تقرأ كلام الله - كن بصيرا بالفرق بين عطاء الربوبية والألوهية - ما هي الحياة الطيبة - الحياة الطيبة لا يمكن أن تكون إلا بالإيمان الصادق - ألا توجد عطاءات في الدنيا من الصلاة - ما معنى احفظ الله ، واحفظه تجده أمامك .

بسم الله الرحمن الرحيم
من رسائل التنبيهات في الطريق إلى الله
حتى لا تسقط نفسيا وتنحرف عن الطريق
(الرسالة الثالثة)
هكذا يحدثك الشيطان في نفسك !!
فإما تستجب له أو تستقم لله !!
" الجزء العشرون "
* ملحوظة : كان في الأصل هذا الجزء هو الخامس عشر والفصل الثامن عشر من رسالة (هكذا يحدثك الشيطان) بتاريخ 17/11/2018.. ولكن تم إضافته في فهرس مواضيع (رسائل الطريق إلى الله) .. ليكون آخر جزء بعد التجربة الروحية لمناسبته لذلك ..

* فهرس :
..:: الفصل السابع والعشرون ::..
( الشيطان يشكك في كرامة الصلاة وفائدتها )
1- جملة يستغلها الشيطان وهي (صلى عشان ربنا يكرمك في حياتك) ؟
2- هكذا يعلمنا الله .. فلماذا لا تقرأ كلام الله ؟
3- كن بصيرا بالفرق بين عطاء الربوبية والألوهية ؟
4- هل ثمرة العمل الصالح هو الحياة الطيبة ؟
5- ما هي الحياة الطيبة ؟
6- وما هو فقر القلب والفقر الحاضر ؟
7- الحياة الطيبة ليست مال فقط وإنما عطاءات من الله أكرمها ان تحيا بالله ؟
..:: الفصل الثامن والعشرون ::..
8- الحياة الطيبة لا يمكن أن تكون إلا بالإيمان الصادق ؟
9- ألا توجد عطاءات في الدنيا من الصلاة ؟
10- ما معنى احفظ الله ، واحفظه تجده أمامك ؟

*********************************
* السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. نستكمل مع بعض .. أحاديث الشيطان في النفس التي يؤثر بها علينا حتى يسقطنا إيمانيا .. ويصرفنا عن طريق الله ..!!

* بعد معرفتك بما سبق .. من معاني الصلاة وحقيقة وسواس الشيطان الذي أوهمك أن الصلاة مجموعة حركات .. وقد عرفت تفصيليا .. أنها مجموعة مقامات وبركات في العلاقة مع الله ..

* فأذا كنت لازلت لا تصلي .. فأفق من غيبوبة الوهم النفسي التي تعيشها وتحرر من أنانيتك وحبك لذاتك وأسقط عبوديتك وخضوعك لمطامع نفسك .. وانهض للصلاة .. وكن إنسان مؤمن حقيقي وتحمل مسئولية الإيمان والتكليف الإلهي لك .. عسى أن تنفع نفسك وغيرك ..، وانتبه لنفسك وجاهدها .. واعلم أن الأنفاس قليلة ويوم القيامة قريب .. فماذا ستقول لرب العالمين ..؟!!

* عموما تعالى نكمل معا ما يحدثك به الشيطان بخصوص الصلاة .. حيث قد تكلمنا فيما سبق من فصول .. ما يقوله الشيطان لك في مرحلة حينما تنوي الصلاة .. ثم في مرحلة أثناء الصلاة وتشكيكه لك فيها حتى تتوقف عنها وتنقطع .. وتبقى لي أن أذكر لك ما يوسوس به الشيطان لك بعد فترة من مداومتك على الصلاة ..!!

* وللتذكرة .. فإن كل الأسئلة الموجودة في الرسائل التي أكتبها على المدونة عموما .. هي محض تجربتي لتأصيل الحقائق الإيمانية الثابته اليقينية .. دون تزييف من جماعة دينية أو ميول لتعصبات مذهبية ..!!

* والمواجهات هنا كلها هي محض صراع كان بيني وبين نفسي والشيطان .. كانت حدثت لي في فترات زمنية متفرقه .. وأكتبها لكم عسى أن ينتفع بها من يريد الإستمرار والثبات والمجاهدة في طريقه إلى الله ..!!

* اللهم اختم لنا بخاتمة السعادة أجمعين .. آمين .

* نبدأ بسم الله .. توكلت على الله ..

********************************
..:: الفصل الخامس عشر ::..
**********************
( الشيطان يشكك في كرامة الصلاة وفائدتها )

(8)
..:: جملة يستغلها الشيطان "صلى عشان ربنا يكرمك في حياتك ؟" ::..

* الجملة دي بقي بيقولها المشايخ والآباء والأصحاب بمنتهى البساطة .. والشياطين بتستغلها أحلى استغلال ..!!

* فيأتيك الشيطان فيقول لك :
أهو أنت بتصلي بقالك شهور .. وربنا لم يكرمك حتى الآن .. يبقى فين بقى كرم ربنا للي بيصلي ؟!
يبقى الكلام اللي في الدين ده أي كلام ..!!

* الرد على ما قاله الشيطان :
* أن الشيطان رأى في داخلك أوهام ما قمت بتحصيله من سماعك لبعض المشايخ أو لنصايح والديك أو غيرهم وهم يقولون لك : صلي عشان ربنا يكرمك ..؟!!

* ونظرا لأن الشيطان يعلم أن هذه المقولة نصف الحقيقة فقط .. !! ولذلك استغلها ليفسد عليك حالك مع الله .. لأنك لم تعلم النصف الآخر من الحقيقة القرآنية التي لم يذكروها لك من أرادوا أن يحببوك في الصلاة ولكن بطريقة خاطئة ..!!

* فلا نختلف أن الله سيكرمك لو صليت وأطعته وعملت الفروض الدينية وليس الصلاة فقط .. ولكن ..!!
هل قال الله لك أنه سيكرمك ويكافئك في الدنيا لو أطعته ؟
أو هل كشف لك عن نوع هذه الكرامة .. وقال لك أنها رزق مالي ؟
أو هل قال لك أنه سيحقق لك رغباتك الخاصة لو صليت له ؟
لا لم يحدث .. !!

******************************
..:: هكذا يعلمنا الله .. فلماذا لا تقرأ كلام الله ؟ ::..
:: كن بصيرا بالفرق بين عطاء الربوبية والألوهية ::

* تعالى معي نقرأ كلام الله :
* يقول تعالى : ( وَعَدَ اللّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ) التوبة72

* ويقول تعالى : ( إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ . جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ ) البينة7-8

* ويقول تعالى : ( إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقّاً فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ) التوبة111

* ويقول تعالى : ( تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوّاً فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَاداً وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ ) القصص83

* ويقول تعالى : ( قَالَ اللّهُ هَذَا يَوْمُ يَنفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ) المائدة119 .

* يبقى العطاء الإلهي (المتعلق بالعقيدة والمنهج الإلهي) سيكون مكافاته في الآخرة وليس في الدنيا ..

* ولكن عطاء الدنيا وهو عطاء الربوبية فهو للجميع .. لذلك يقول تعالى : ( كُلاًّ نُّمِدُّ هَـؤُلاء وَهَـؤُلاء مِنْ عَطَاء رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاء رَبِّكَ مَحْظُوراً ) الإسراء20

* يبقى مدد الربوبية ليس محجوب عن أي شخص .. عشان كده لما تلاقي عطاء دنيوي لكافر أو منحرف أو لمؤمن .. فافهم مباشرة أنه عطاء ربوبية يمنحه الله للمؤمن والكافر .. ليفتنهم فيه ..!!

* ولا تعترض على العطاء لأحد .. لأنك لو أنت إنسان مؤمن عاقل فستفهم أنه عطاء ربوبية من أجل الفتنة .. وليس محبة من الله ..!!

* فاحمد الله على ما أنت عليه .. ولا تقول لماذا أعطى فلان ولم يعطيني .. لا .. بل اسأل نفسك وقل : هل ستقدر على فتنة المال ؟
فإذا كنت لم تقدر على فتنة الصحة وتكاسلت بها عن اداء فروض الله .. يبقى هتقدر على فتنة المال ..!! أفلا تعقلون ..!!

*****************************
..:: هل ثمرة العمل الصالح هو الحياة الطيبة ؟ ::..

:: ما هي الحياة الطيبة ؟ ::

..:: وما هو فقر القلب - والفقر الحاضر ؟ ::..

* ولعلك قد يخطر ببالك قوله تعالى : ( مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ) النحل97 ..
فتتساءل قائلا : لقد وعد الله بالحياة الطيبة لمن عمل صالحا .. وبالرغم من فعل الصلاة فنجد أنفسنا في حالة ضيق ؟!!

* فأقول لك : حقا لقد صدق الله .. ولكن مَن قال لك أنك عملت عملا صالحا وتقبله الله منك .. ؟
ومَن قال لك أن الحياة الطيبة هي المال والحياة بدون مشاكل ..؟!!

* تعالى نشوف ونتعلم من حكمة الرسول مفهوم الحياة الطيبة ..

1- فالرسول يقول : ( مَن أصبحَ مِنكُم آمِنًا في سِرْبِه ، مُعافًى في جسَدِهِ ، عندَهُ قُوتُ يَومِه ، فَكأنَّمَا حِيزَتْ له الدُّنْيا ) رواه الترمذي بسند صحيح ..

* ومعنى (حيزت له الدنيا) : أي كأنما ملك الدنيا وما فيها من عطاء الله ..!!
فهذه هي الحياة الطيبة الكريمة المباركة في المفهوم النبوي ..

2- ويقول صلى الله عليه وسلم ( سلُوا اللهَ العفوَ والعافيةَ فإنَّ أحدًا لم يُعْطَ بعد اليقينِ خيرًا من العافيةِ ) رواه الترمذي بسند حسن .
والعفو : هو محو الذنوب ..
والعافية : هي السلامة في البدن والسلامة من أن تفتن في دينك والسلامة من أن تفتن من الناس حولك ..
واليقين : هو البصيرة في الدين والثبات على الحق بلا اضطراب ..

3- وعن أبا ذر الغفاري عن النبي سأله فقال : ( يا أبا ذرٍّ أترى كثرةَ المالِ هو الغِنى ) ؟ قُلْتُ : نَعم يا رسولَ اللهِ قال : ( فترى قلَّةَ المالِ هو الفقرَ ) ؟ قُلْتُ : نَعم يا رسولَ اللهِ .. قال " أي النبي" : ( إنَّما الغِنى غِنى القلبِ والفقرُ فقرُ القلبِ ) ) رواه بن حبان بسند صحيح .

معنى (غنى القلب) : هو أن يكون غنيا بالقناعة فيما رزقه الله ، راضيا بقضاءه وقدره .. ولذلك لا يصاب قلبه بحسرة ولا ندامه على فوات شيء لنزول السكينة والطمأنينة فيه ..

* ويرشدك إلى هذا المعنى السابق حديثين :
الأول : الحديث الذي رواه الحاكم بسند صحيح عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قالَ: (جَاءَ رَجُلٌ إِلى النَّبِيِّ صلى اللهُ عليه وسلم فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ أَوْصِني. قالَ: عَلَيْكَ بالإِيَاسِ مِمَّا في أَيْدِي النَّاسِ وَإِيَّاكَ والطَّمَعَ فَإِنَّهُ الْفَقْرُ الْحَاضِرُ) رواه الحاكم .

* ومعنى (الإياس مما في أيدي الناس) : هو قطع الطمع كليا من أن تمد عينك أو تتشوف نفسك ما عند الناس ..!!

* ومعنى (الفقر الحاضر) : أي أن الطمع هو الفقر الذي يظل ملازم للإنسان في كل حركاته حتى ولو كان غنيا ..!!

الثاني : الحديث الذي رواه الترمذي عن أنس بن مالك عن النبي قال ( من كانتِ الآخرةُ هَمَّهُ جعلَ اللَّهُ غناهُ في قلبِهِ وجمعَ لَه شملَهُ وأتتهُ الدُّنيا وَهيَ راغمةٌ ، ومن كانتِ الدُّنيا همَّهُ جعلَ اللَّهُ فقرَهُ بينَ عينيهِ وفرَّقَ عليهِ شملَهُ ، ولم يأتِهِ منَ الدُّنيا إلَّا ما قُدِّرَ لَهُ ) رواه الترمذي بسند صحيح .

* انتبه :
لا ترد مالا ساقه الله إليك .. لأنه عطية الله لك ..!!
فقد جاء في الحديث عن ثوبان مولى رسول الله عن النبي قال : (مَنْ آتاهُ اللهُ من هذا المالِ شيئًا ، من غيرِ أنْ يَسألَهُ ، فلْيقْبلْهُ ، فإنَّما هو رِزقٌ ساقَهُ اللهُ إليهِ) أخرجه أحمد .
وفي رواية (مِنْ غيرِ مسألةٍ ولا استشرافٍ) .. أي من غير طلب منك ومن غير أن تكون متطلعا لهذا المال طامعا فيه كالجائع الذي ينظر للطعام وينتظر من صاحب الطعام أن يعطيه ..!!

* فهذا الشخص الذي يأخذ المال دون أن يطلبه أو يطمع فيه مسبقا .. فهذا لازال غنيا بقلبه .. لأنه لم يريد من إنسان شيئا ولم يطمع في شيء .. وإنما هذا رزق ساقه الله إليه ..

* يبقى نفهم مما سبق أن الحياة الطيبة في المفهوم النبوي لها طابع عقائدي خاص بالإيمان عن رضا بما قسمه الله لك .. !!

*****************************
..:: الحياة الطيبة ليست مال فقط وإنما مجموعة عطاءات من الله أكرمها ان تحيا بالله ::..

1- ونجد أن أكرم درجات الحياة الطيبة .. هي أن يجعلك تحيا به .. فتعيش مؤمنا حقا .. ولذلك اقرأ قوله تعالى ( إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ . الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ . أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ ) الأنفال2-3 .. !!

2- ومن الحياة الطيبة أن ينجيك من غضبه وعقابه ويثبتك على الإيمان .. كما قال تعالى (وَنَجَّيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ) فصلت18 .. بعد أن أنزل العذاب بقوم عاد وثمود ..!!

3- ومن الحياة الطيبة أن تدعو إلى الله .. أي يستخدمك لمراد الحق .. كما حدث لإبراهيم وإسماعيل وإسحاق ( وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاء الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ ) الأنبياء73 ..

4- ومن الحياة الطيبة .. أن يجعلك راضيا بمجريات القضاء والقدر .. كما جاء في الحديث عن الإيمان فكان منه أن ( تُؤمِنَ بالقدَرِ خَيرِه وشَرِّه ) صحيح مسلم .!!

5- ومن الحياة الطيبة .. أن يجعل لك علم وصحة وعافية وقوة .. فيقول تعالى عن سبب اختياره لطالوت ملكا لبني اسرائيل (إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ) البقرة247 .. !!

6- ومن الحياة الطيبة .. أن يجعلك تعمل في الحياة وفق مراد الله وليس مراد نفسك .. يقول تعالى ( وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالَّذِينَ آوَواْ وَّنَصَرُواْ أُولَـئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً لَّهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ ) الأنفال74 ..!!

7- ومن الحياة الطيبة .. أن تتبع الرسول فيحبك الله ويغفر لك ( قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ) آل عمران31 .. !!

8- وإذا كان من الحياة الطيبة أن يحبك الله .. فاعلم أنه لو أحبك سيبتليك .. فقد أخبرنا حبيب الله فقال ( إنَّ عِظَمَ الجزاءِ مع عِظَمِ البلاءِ ، وإنَّ اللهَ تعالَى إذا أحبَّ قومًا ابتلاهم ، فمن رضِي فله الرِّضا ومن سخِط فله السُّخطُ ) رواه الترمذي بسند حسن .

* بعدما علمت ما سبق أريد أن أسألك :
مَن قال لك أن الحياة الطيبة هي فلوس وعدم وجود مشاكل ..!!
فكيف تكون حياة إن لم يكن فيها ابتلاءات ؟!! إذا كان الله قال لنا ( وَهُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً) هود7
وهو الذي قال لنا أن من حكمته فينا أن يبتلينا ( وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ ) الأنبياء35 ..

* يبقى الحياة الطيبة في المفهوم القرآني هي أن تعيش في سكينة نفسية ومطمئن القلب لقضاء الله وقدره ، وأن ما أصابك ما كان ليخطئك وما أخطأك ما كان ليصيبك .. لأنك على يقين من أن الحياة الطيبة لا تكون إلا في معيَّة الله بالإيمان الصادق  .. وتعلم ان الحياة الطيبة تكون مع حب الله لك .. وتؤمن أن من يحبه الله فلابد أن يبتليه ..!!

* وإلا لو كان مفهوم الحياة الطيبة هو المال وسعة العيش .. لكان الله بهذا المفهوم الخاطيء يجعلنا نقول أنه قد غضب على أغلب أنبياءه ورسله وتابعيهم بسبب فقرهم وضيق الحال لهم في الدنيا ..!!
فهل هذا كلام معقول يا ناس ..!!

***************************

..:: الحياة الطيبة لا يمكن أن تكون إلا بالإيمان الصادق ::..
..:: ما معنى احفظ الله ، واحفظه تجده أمامك ؟ ::..

1- ولذلك لا حياة طيبة بدون إيمان بالله .. لأن الإيمان يجعلك تفهم الحكمة الإلهية وتبصرها .. فمثلا لو صادفتك مشكلة من حيث لا تدري ولا تحتسب فتنتبه لقوله تعالى (مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ . لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ) الحديد22-23 ..

2- والإيمان يجعلك تتذكر وصية النبي لعبد الله بن عباس وكان غلاما .. فقال له النبي : ( احفظِ اللهَ يحفظْكَ احفظِ اللهَ تجدْهُ أمامكَ تعرَّفْ إلى اللهِ في الرخاءِ يعرفْكَ في الشدَّةِ واعلمْ أنَّ ما أصابكَ لم يكن ليُخطِئَكَ وما أخطأكَ لم يكنْ ليصيبكَ ، واعلمْ أنَّ الخلائقَ لو اجتمعوا على أنْ يعطوكَ شيئًا لم يردِ اللهُ أنْ يعطيَكَهُ لم يقدِروا على ذلك أو يصرِفوا عنكَ شيئًا أراد اللهُ أنْ يعطيَكَهُ لم يقدِروا على ذلك ..، وإذا سألتَ فاسألِ اللهَ – تعالى – وإذا استعنتَ فاستعِنْ باللهِ ، واعلمْ أن النَّصرَ مع الصبرِ ، وأنَّ الفرَجَ مع الكَربِ ، وأنَّ مع العُسرِ يسرًا .. واعلمْ أنَّ القلمَ قد جرَى بما هو كائنٌ) رواه احمد .

* ومعنى (احفظ الله) : أي احفظ الله في ظاهرك وباطنك بما طلبه منك .. أمرا ونهيا .. فافعل ما أمرك وابعد عما نهاك عنه ..
فإن فعلت ذلك .. حفظ الله لك ظاهرك وباطنك من غضبه وعقابه .. وحفظك باللطف والولاية والرعاية .

* معنى (احفظ الله تجده أمامك) : أي مؤيدا لك ومعينا لك وهاديا لك ومغيثا لك .. يمدك بكرامة التأييد بروح منه ويجعل لك نورا تمشي به في الناس .. ودليل ذلك ما قاله تعالى ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ) الحديد28 ..، وكما قال تعالى ( أُوْلَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ ) المجادلة22 ..

* يبقى مقولة (صلي عشان ربنا يكرمك في حياتك) دي مقولة فيها نقص للمعرفة الإيمانية .. وهدم للحكمة الإيمانية .. وتسبب إنهيار في الإيمان للإنسان المسلم لأنها ستصدم بواقع الإبتلاءات .. الذي يدمر هذه المقولة تماما .. لأنها معلومة لا علاقة لها بالمعرفة والحكمة الإيمانية ..!!

* يبقى نقول للشخص : صلي عشان ربنا يكرمك في الدنيا بتثبيتك على الإيمان حتى يختم لك بخاتمة السعادة ، وفي الآخرة يغفر لك ويرحمك ويرزقك الرضوان الأكبر مع نعيم جنته ..

* ولكن بعد كل ما سبق .. قد يتبادر للمؤمن سؤال مهم .. وهو ألا توجد عطاءات في الدنيا من الصلاة ؟!! .

***************************
..:: ألا توجد عطاءات في الدنيا من الصلاة ؟ ::..

* نعم يوجد عطاء ألوهية جزاء وضوءك وصلاتك مع الله .. بل وبعد صلاتك .. ولكنها ليست عطاءات مادية !!

* وإليك بعض من عطاءات الألوهية للمؤمن في الوضوء والصلاة :

1- محو الخطايا : ما جاء في الحديث عن سلمان الفارسي عن النبي قال ( إنَّ المسلمَ إذا توضأ فأحسنَ الوضوءَ ، ثم صلَّى الصلواتِ الخمسِ ، تحاتَّتْ خطاياه كما تحاتَّ هذا الورقُ ، و قال : (أَقِمِ الصلاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَ زُلَفًا مَنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ، ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرينَ) صحيح الترغيب .

* وفي رواية أحمد ( أخذ منها غصناً يابساً فهزَّهُ حتى تحات (أي تساقط) ورقه . فقال: يا سلمان ألا تسألنى لم أفعل هذا. قلت : ولم تفعله؟ قال: إن المسلم إذا توضأ .... )

2- محو الخطايا وزيادة الحسنات وملائكة تدعو لك بالغفران : قال النبي صلى الله عليه وسلم : ( ألا أدلُّكم على شيءٍ يُكفِّرُ الخطايا ، ويزيدُ في الحسناتِ ؟ ! . قالوا : بلَى يا رسولَ اللهِ ! قال : إسباغُ الوضوءِ والطَّهورِ في المكارهِ ، وكثرةُ الخُطَى إلى هذا المسجدِ ، والصَّلاةُ بعد الصَّلاةِ ، وما من أحدٍ يخرُجُ من بيتِه مُتطهِّرًا ؛ يأتي المسجدَ ، فيُصلِّي مع المسلمين أو مع الإمامِ ، ثمَّ ينتظِرُ الصَّلاةَ الَّتي بعدُ ؛ إلَّا قالت الملائكةُ : اللَّهمَّ اغفِرْ له ، اللَّهمَّ ارحَمْه .)

3- غفران مع كل صلاة : عن عبد الله بن مسعود عن النبي صلى الله عليه وسلم قال (  يُبعَثُ مُنادٍ عند حضرةِ كلِّ صلاةٍ فيقول : يا بني آدمَ قُوموا فأَطفِئوا عنكم ما أَوقَدتُم على أنفُسِكم , فيقومون فيتطَهَّرون فتسقطُ خطاياهم من أعيُنِهم ، و يُصَلُّون فيُغفَرُ لهم ما بينهما ، ثم تُوقِدون فيما بين ذلك ، فإذا كان عند صلاةِ الأُولى نادى : يا بني آدمَ قُوموا فأَطفِئوا ما أوقدتُم على أنفُسِكم ، فيقومون فيتطهَّرونَ و يُصلُّون فيُغفَرُ لهم ما بينهما ، فإذا حضرتِ العصرُ فمثلُ ذلك ، فإذا حضرتِ المغربُ فمثلُ ذلك ، فإذا حضرتِ العتَمَةُ فمثلُ ذلك ، فينامون و قد غُفِرَ لهم ، ثم قال : فمُدْلِجٌ في خيرٍ ، و مُدْلِجٌ في شَرٍّ ) أخرجه الطبراني بسند صحيح .

* معنى (العتمة) : اي العشاء .
* معنى (فمُدْلِجٌ في خيرٍ ، و مُدْلِجٌ في شَرٍّ ) :  أنَّ مِن الناس مَنْ يَنَامُ على طاعة ، ومنهم مَنْ يَنَامُ على معصية .

4- غفران بعد كل صلاة : عن أبي هريرة عن النبي قال ( من سبَّحَ اللَّهَ في دُبُرِ كلِّ صلاةٍ ثلاثًا وثلاثينَ وحمدَ اللَّهَ ثلاثًا وثلاثينَ وكبَّرَ اللَّهَ ثلاثًا وثلاثينَ فتلكَ تسعةٌ وتسعونَ وقالَ تمامَ المائةِ لا إلهَ إلَّا اللَّهُ وحدَهُ لا شريكَ لهُ لهُ الملكُ ولهُ الحمدُ وهوَ على كلِّ شيءٍ قديرٌ .. غُفِرت خطاياهُ وإن كانت مثلَ زَبَدِ البحرِ ) رواه مسلم .

* ومعنى (زبد البحر) : وهوَ ما يَعلو البحرَ مِن الرَّغوةِ البيضاء عندَ تموُّجِهِ وهَيجانِه .. واللفظ هو كناية يُعبِّرُ عن كثرةِ الذُّنوبِ ، ومعَ كثرتِها الهائلةِ يغفِرُها اللهُ لِمَن أتى بهذا الذِّكرِ بعدَ الصلاةِ المفروضةِ.

* وفيما سبق يغنيك عن المزيد لو كنت مؤمنا بالله .. ولو انتبهت ستجد أن عطاءات الله هي مغفرة ورحمة .. تأهيلا للنعيم الأخروي .. وكلها عطاءات ألوهية ..  فافهم .. !!

* يبقى ما في شيء اسمه (صلي وربنا هيكرمك في حياتك) وتفهم أنها فلوس وسيارة وشقة !! لا .. بل هيكرمك بمحض غفرانه ورحمته في الدنيا .. ويشرفك بها في الآخرة .. !!

* أما عن رزق الربوبية .. فهذا للمؤمن والكافر ولا علاقة له بالعقيدة .. يعني سواء حضرتك آمنت أو كفرت .. فالرزق سيأتيك على قدر ما أراده الله لك .. !!

* وهنا يكون ختام الرسالة الثالثة .. بأحاديث الشيطان عن الصلاة .. وما كان يجول في خاطري من احاديث شيطانية في فترات ماضية أحببت ذكرها لكم وكيفية مواجهتها بالعلم الصحيح حتى لا يتلاعب بك ..

* ونبدأ بعدها بالرسالة الرابعة بأحاديث الشيطان مع الإنسان المؤمن في حياته وكيف يحاول أن يزلزل فيك إيمانك .. وأرجو من الله التيسير في ذلك الأمر .. آمين ..


* اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وسلم ..

**********************
والله أعلم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وسلم

هذا الموضوع مصدره - مدونة الروحانيات فى الاسلام -  ولا يحق لأحد نقل أي موضوع من مواضيع أو كتب أو رسائل المدونة .. إلا بإذن كتابي من صاحب المدونة - ا/ خالد أبوعوف .. ومن ينقل موضوع من المدونة أو جزء منه (من باب مشاركة الخير مع الآخرين) فعليه بالإشارة إلى مصدر الموضوع وكاتبه الحقيقي .. ولا يحق لأحد بالنسخ أو الطباعة إلا بإذن كتابي من الأستاذ / خالد أبوعوف .. صاحب الموضوعات ..

هناك 88 تعليقًا:

  1. سبحانه وبحمده هو الأول والآخر .. المتفضل بالهداية والرشاد والاستقامة ..

    جزاك الله ما هو أهله من الحياة الطيبة في الدارين .. ويسر امرك استاذنا الفاضل في القادم .. وحفظك بكل حفظ هو له .. وأنعم عليك وأكرمك بمزيد فضله وآتاك حكمة نبيه صلى الله عليه وسلم .. آمين

    ردحذف
    الردود
    1. الحلقة (218)

      يلا صلوا على النبى :)
      تلخيص غزوة حنين ❤

      عشان نقدر نستوعب الغزوات سوا.. فاحنا اتفقنا اننا حنزل بوست يبقى فيها تفاصيل كل غزوة فى نقاط مختصرة و كمان أسبابها .. و بعدين حننزل يوميا بتفاصيل الغزوة كلها على حلقات بإذن الله♡
      #غزوة_حُنَين

      1- التوقيت: حدثت سنه 8 هجريآ..
      2- سميت بهذا الأسم :
      لأن المعركه كانت فى منطقه اسمها حنين

      3- طرفي القتال :
      الطرف الاول..قبيلة هوازن و ثقيف الكافره 25 الف مقاتل..
      الطرف التانى..المسلمين 12 ألف جندى

      4- أسباب الغزوة :
      أتجمعت قبيلة هوازن و ثقيف الكافره عشان يحاربوا النبى عليه الصلاه و السلام بعد انتصاره فى فتح مكة ..

      أحداث الغزوة :
      - اتجمعت قبيلة هوازن وقبيلة ثقيف بجيش قوى من 25 الف مقاتل .

      - وصلت الاخبار للنبى صلى الله عليه و سلم
      و كان لسه فى مكه.. و حيخرج معاه 12 الف مقاتل.. 10 آلاف مسلم من اللى فتحوا معاه مكه و معاهم 2000 مقاتل من مسلمين مكه الجدد..

      - حيجهز النبى عليه الصلاة و السلام الجيش ماديا بعدد كبير و أسحله كتيرة و حيأجر سلاح من واحد اسمه صفوان بن أُميه ..

      - بسبب التجهيزات المتميزة لجيش المسلمين.. حيحصل شئ مؤسف جدا و هو ان بعض المسلمين اتغروا بالأسلحة و العدد الكبير.. و حيحصل اعجاب بالنفس..و بسبب ده حيحصل تقصير فى حماس الجيش فى مواجهة العدو..

      - دخل المسلمين ارض المعركة و كان العدو اخد مواقع القتال و عمل كمائن و عملوا خطه فى منتهى الخبث و هجموا على المسلمين..

      - اشتد القتال و الذعر و النبى وقف فى نص المعركة ينادى بصوت عالى عشان يلم المسلمين من تانى و يقول " أنا محمد لا كذب ..أنا ابن عبد المطلب " و يتلم الجيش حوالين النبى و يتحمس من جديد و يجتهد فى القتال..

      - اتقلبت الموازين و تظهر بشاير أنتصار المسلمين و ينزل الله الملائكه و تحارب مع المسلمين.. و تحصل احداث مهمه و مؤثره جدا فى نص المعركة

      حنعرفها بالتفصيل المرات الجايه إن شاء الله❤

      حذف
    2. الحلقة (219)

      يلا صلوا على النبى :)
      #غزوة_حُنين (ج1)

      خلاص فتح النبى مكة ..احنا دلوقتى سنة 8 هجريا، يعني بقالك يا رسول الله 21 سنة جهاد يا رسول الله.. و بعد فتح مكة فضل النبى فى مكة لمده 19 يوم بالظبط.. هيحصل أيه؟ هيحصل.. غزوة حُنين.. حتيجى قبيلة هوازن و قبيلة ثقيف ومعاها عدد الكبير من القبائل عشان يحاربوا المسلمين و يقتلوا النبى .. فالقبائل الكافره دى حتجمع 20 ألف مقاتل بقياده واحد اسمه مالك بن عوف وبدأ يستعد للخروج لمحاربه المسلمين ..

      بس مالك بن عوف هيعمل خطة فى منتهى الخبث لكن ماكنش يعرف ان الخطة دى هتبقى فى مصلحة المسلمين ..
      أيه الخطة؟ جمع جيشه من الرجال وأمرهم أنهم يخرجوا بنسائهم وأطفالهم و أموالهم ممتلكاتهم حتى الأبل و الخيول .. طب ليه عمل كده ؟ اصل مالك متأكد من قوة جيش المسلمين .. و بخطته دى كأنه بيقول لجيشه لو هربتوا هتسيبوا أموالكم ونساءكم واطفالكم وخيولكم للمسلمين فالأحسن ما تهربوش..و اثبتوا.. بس سبحان الله كانت النتيجة فى صالح المسلمين.. لان المسلمين حينتصروا و كأن مالك جهز للمسلمين غنائم المعركة على طبق من دهب.. و بسهوله..

      بدأت الاخبار توصل للنبى عليه الصلاة و السلام بتجهيزات هوازن وثقيف للقتال .. فبدأ النبى يجهز حيش المسلمين لمواجهه العدو ده.. هيخرج النبى ب12000 جندى منهم 10 الاف مقاتل اللى كانوا معاه فى فتح مكه و كمان 2000 من المسلمين الجدد اللى اسلموا جديد بعد فتح مكة.. طب ليه يا رسول الله هتاخد معاك من المسلمين الجدد ؟؟ لأنهم ممكن لو كان سابهم فى مكة .. كانوا يرجعوا تانى للكفر بإن حد يهز دينهم.. طيب حيخرج النبى بسرعة من مكة و حيحارب العدو بره مكة ؟ طب ليه؟ لان ممكن المسلمين الجدد اللى لسه اسلامهم ما تثبتش يتفقوا مع هوازن وثقيف و يحاوطوا النبى جوة مكة فالأمان الاكتر ان الحرب تبقى برة مكة ....شايفين :) الله عليك يا رسول الله ..

      طب أيه التجهيزات اللى النبى حيجهز بيها جيس المسلمين ..ويا ترى النصر هيكون سهل و للا صعب؟؟

      حنعرف المره الجايه ان شاء الله ❤

      حذف
    3. الحلقة (220)

      يلا صلوا على النبى
      #غزوة_حُنين (ج2)
      مهما كانت شطارتك.. اعرف أنك ولا حاجه من غير توفيق ربنا

      عرفنا المرة اللى فاتت ان قبيلة هوازن وثقيف جهزوا نفسهم لقتال المسلمين .. والنبى عليه الصلاة والسلام وصلت له الاخبار و جهز جيش ب 12 الف مقاتل و كمان بدأ يجهز الجيش على أعلى مستوى من السلاح و هيأجر اسلحه من صفوان بن اميه و نوفل بن الحارث و كمان هياخدهم معاه عشان يحرسوا اسلحتهم .. اهتم النبى كمان بالحراسه الليليه و حط عليها صحابى اسمه أنس بن ابى مرثد..

      و من قيادات جيش المسلمين فى الغزوة دى كان خالد بن الوليد و الزبير بن العوام و سعد بن ابى و قاص.. و دول قيادات على مستوى عالى من الخبرة الحربيه..فالنبى عليه الصلاه و السلام مجهز الجيش تجهيز تام.. بس للأسف هتبدا تحصل مشكله كبيره لجيش المسلمين... هى الاعجاب بالنفس.. ازاى؟

      اصل اثناء مسيرة جيش المسلمين ..قام طلع واحد من المسلمين من اللى همه حديثى الاسلام اللى اسلموا بعد فتح مكه و قال " لن نغلب اليوم من قله" يعنى ايه ؟؟ يعنى احنا عددنا كبير استحالة نتهزم.. و لسه مكة مفتوحة و معانا سلاح كتير... و للأسف بسرعة الجملة دى انتشرت فى الجيش و أنتشرت معاها حالة الثقة بالنفس و التعلق بالأسباب..و نسيوا يستشعروا ان التوفيق من عند الله..اصل مهما كانت قوتك و شطارتك اوعى تعتمد عليهم.. لان انت من غير توفيق ربنا ..اعرف انك ولا حاجه.

      المهم كانت نتيجة اعجاب بعض المسلمين بنفسهم .. ان حصل تراخى فى جيش المسلمين و المسافه اللى المفروض تتقطع فى يوم مثلا .. قطعوها للأسف فى اكتر من كذا ايام .. فوصل جيش المسلمين وكانت النتيجه الاسوا ان جيش الكفار عسكر فى مكان اختاروه بمنتهى الخبث .. ايه المكان ده ؟ المكان اسمه حنين.. و ده مكان سىء جدا مليان وديان و منحدرات و ارضه مش مستويه و مليان اماكن مستخبيه ورا الجبال و دى طبعا هيستغلها العدو عشان تبقى كمائن له.
      فبعت النبى واحد من الصحابه عشان يشوف فى كمائن ولا لأ بس للأسف رجع الصحابى للنبى وقال له : مفيش كمائن ..و كان ده طبعا مش صح.. بس النبى كان قلقان.. فبعد ما وصل الجيش و عسكر فى حنين.. بدأ النبى عليه الصلاة و السلام يديهم تعليمات انهم ينزلوا على دفعات عشان لو فى كمين فيقدروا يتكشفوه .. وفعلا تعدى اول دفعه بقيادة خالد بن الوليد
      وللأسف حيطلع الكفار من الكمائن وحيهجم عليهم .. بس يا ترى المسلمين حيواجهوا ده ازاى ؟

      حنعرف المره الجايه ان شاء الله ❤

      حذف
    4. الحلقة (221)

      يلا صلوا على النبى
      #غزوة_حُنين (ج3)
      يقول ﷺ حين يصبح و يمسى: ربنا لا تكلني إلى نفسي طَرفة عين.

      شفنا المرة اللى فاتت خطأ فادح حصل من المسلمين و هو اعجابهم بنفسهم.. و وثقوا بزياده فى تجهيزات المعركه و عددهم الكبير.. و لكن نسوا أن من لم يتوكل على الله، أوكله الله إلى نفسه..يعنى مدام انت شايف نفسك انك قوى ..اذن خلاص واجه الحياه بقوتك..لكن طبعا مين يقدر على كده!!! الانسان ضعيف اوى.. فاللهم ربنا لا تكلنا إلى أنفسنا طرفه عين.. ده دعاء النبى عليه الصلاة والسلام علمهولنا .. المهم ان بسبب اعجاب المسلمين بنفسهم حصل تراخى فى مواجهه العدو.. ودخلوا على منطقه حنين.. وبدأ المسلمين يعدو على دفعات زى ما النبى عليه الصلاة والسلام أمر عشان لو فى كمين الكفار عاملينه .. يبان مع اول دفعة..

      فعدت كتيبه المسلمين الاولى وإيه اللى هيحصل؟ بدأت تخرج كمائن العدو من كل مكان و أتفزع الصحابه وجيش الكفار بدأ يقتل بعنف و بقسوة غير طبيعية.. والصحابة ارتبكوا فبقوا عايزين يرجعوا و يطلعوا على منحدر صغير.. لكن ناس من المسلمين كانوا نازلين لسه و مش عارفين اللى بيحصل .. فدول طالعين و دول نازلين و وسط الارتباك و فزع الخيول.. الكل داس على بعضه ..

      و سيدنا خالد بن الوليد أصيب بجروح شديدة من كتر القتال و كان ده لازم يحصل عشان يبقى درس يزلزل المسلمين.. عشان يعلمهم نتيجة الإعجاب بالنفس و نسيان ان التوفيق من عند الله و بس.. درس مكنش ينفع ياخدوه فى خطبه أو بكلمة من النبى عليه الصلاة و السلام.. كان لازم تحصل كارثه تفوقكم يا مسلمين و ينزل قول الله تعالى: " لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ ۙ وَيَوْمَ حُنَيْنٍ ۙ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنكُمْ شَيْئًا وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُم مُّدْبِرِينَ .. " [ سورة التوبه ]

      المسلمين بدأو يجروا و يسيبوا أرض المعركه.. و مسلمين تانيين مش عارفين يلاحقوا على القتال من هنا و من هنا.. و فجأه النبى عليه الصلاة و السلام يلاقى نفسه لوحده فى ارض المعركه ..فبقى النبى عليه الصلاة و السلام عايز يجمع المسلمين من تانى.. فيقوم النبى بمنتهى الشجاعه يقول : "أيها الناس.. أنا النبى لا كذب.. أنا بن عبد المطلب " .. طبعا ده شئ خطير جدا و مجازفه كبيرة لأن النبى كده حدد مكانه فى أرض المعركة.. فالكفار كده حيعرفوا مكانه و حيهجموا عليه و يقتلوه.. بس الموقف كان شديد و النبى شجاع ..قرر يعلن عن نفسه عشان يثبت المسلمين..

      و يسمعه سيدنا العباس و يجرى عليه و يقول له: لبيك لبيك ..بأبى أنت وأمى يا رسول الله.. و يبدأ النبى يطلب من العباس انه يجمع الناس .. طب حتخلى العباس ينادى على 12 ألف جندى؟ لا النبى هيخص النداء لناس معينه .. فيبدأ العباس ينادى و يقول :يا أصحاب الشجره.. يا أصحاب بيعة الرضوان.. يا اصحاب صلح الحديبيه .. ( بيفكرهم بوعودهم و المواقف اللى ثبتوا فيها زمان و نصروا النبى).. طب الناس اللى حضرت المواقف دى كتير؟ لأ.. اللى حضروا الاحداث دى زمان كانوا 1400 مسلم تقريبا .. لكن الواحد منهم ب100 مقاتل ولو ثبتوا الباقى هيثبت.. عارفين ليه.. عشان ربنا قال عنهم .. قال تعالى: " لَّقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا.." [ سورة الفتح ] ..
      طيب حيستجيب المسلمين للنداءات ؟ طبعا ♡

      حنعرف التفاصيل بكرة ان شاء الله❤

      حذف
    5. الحلقة (222)

      يلا صلوا على النبي
      #غزوة_حنين (ج4)
      قال تعالى: " سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعبْ "

      شفنا المرة اللي فاتت الكارثة اللي اتعرض لها المسلمين .. وحصل فزع وجري فى أرض المعركة ويقف النبي عليه الصلاة والسلام لوحده وينادي عشان يجمع المسلمين وينادي معاه العباس ويقولوا: يا أصحاب الشجرة يا أصحاب الحديبية.. وفعلًا حيبدأ الصحابة يتجمعوا حوالين النبي من تاني .. حوالي 1000 ويزيدوا لحد ما يتجمع 3000 .. طب وبعدين ؟؟ حيبدأ القتال بثبات لدرجة إن السيوف بقت تتكسر من قوة القتال وفي وسط الدوشة دي كلها.. يحصل خيانة .. إزاي؟
      يجي واحد من المسلمين الجدد اللي لسة مش ثابتين على دينهم اسمه شيبة بن عثمان بن أبى طلحة.. ويقوم جاي من ورا النبي بخنجر ولسة حيقتله.. يقوم النبي لافف له وطبعا إحنا عارفين إن من خواص النبي إنه كان بيشوف من ضهره (معجزة).. فيلف له النبي ويقول له: ما بك يا شيبة ؟!! فشيبة يتخض والخنجر يقع من إيده.. والنبي يقول له: يا شيبة أريد بك الخير وتريد لنفسك الشر.. لا تفعل يا شيبة.. اتق الله يا شيبة.. (حبيبي يا رسول الله حتى فى عز القتال يا رسول الله ..بتصبر على الناس تنصحهم وترحمهم؟! أيوه لأن هي دي رسالة النبي وهي دي أخلاقه صلى الله عليه وسلم ) .
      فيقول شيبة : والله قبل هذه الكلمات كان محمد أبغض أهل الأرض إليّ ولكن بعدها أصبح أحب أهل الارض إليّ.. ويتوب شيبة وينطق الشهادة من قلبه.. طيب دلوقتي المسلمين لسة بيحاربوا بقوة ..و تبدأ بشرى النصر ..وينزل قول الله تعالى : " ثُمَّ أَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَأَنزَلَ جُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَعَذَّبَ الَّذِينَ كَفَرُوا ۚ وَذَٰلِكَ جَزَاءُ الْكَافِرِينَ " [سورة التوبة]ْ
      ويبدأ المشركين يشوفوا سيوف بتطاير.. أصل الملائكة بتحارب.. ويتفزع المشركين.. وفى لحظات يهرب المشركين من أرض المعركة .. طب ده معقول دول 25 ألف مقاتل من الكفار.. معقول يهربوا!! بعد ما كانوا منتصرين!! بصو ما تسألوش عن الأسباب المادية.. قال تعالى : " وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيم " [سورة الِ عمران ] .. وقال تعالى: " سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعب " [ سورة الأنفال ]ْ

      ويهرب قائد الكفار اللي اسمه مالك بن عوف ويبعت النبي عليه الصلاة والسلام سريّة بقيادة صحابي اسمه أبو عامر الأشعرى .. ومعاه ابن أخوه الصحابي أبو موسى الأشعري عشان يتتبعوا الكفار اللى هربوا .. لكن واحد من جيش الكفار ضرب الصحابي أبو عامر بسهم فى رجله وبدأ ينزف للأسف .. ويجري سيدنا أبو موسى الأشعري ورا الكافر ده ويبارزه ويقتله..

      و يرجع تاني لسيدنا أبو عامر بس للأسف يلاقيه خلاص بيموت فيطلب من أبو موسى أن يبلغ النبي منه السلام ويطلب أن النبي يستغفر له.. ويموت أبو عامر شهيد.. ويرجع أبو موسى الأشعري ويحكى للنبي اللي حصل... ويبكي النبي ويدعي لأبو عامر ويستغفر له.. وانتصر المسلمون والحمد لله

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    6. الحلقة (223)

      يلا صلوا على النبى
      #غزوة_حُنين (ج5)

      الحمد لله انتصر المسلمين .. صحيح النصر ماكنش سهل .. بس الحمد لله ربنا نصرهم و فى نفس الوقت إدى المسلمين درس عمرهم ما حينسوه .. بس قائد المسلمين تعبان .. مين ؟ سيدنا خالد بن الوليد .. فيسأل النبى عليه ويعرف أنه تعبان وفى خيمته فالنبى عليه الصلاة و السلام يروح له ويمسح على جرحه و يدعى له .. فيقول سيدنا خالد : ففتحت عينى وبمجرد ما النبى وقف دعاء .. قمت ركبت فرسى وكأن مفيش حاجه حصلت ..
      سبحان الله

      وقلنا المره اللى فاتت أن هوازن وثقيف هربوا من أرض المعركة
      .. وراحوا على منطقة الطائف يتحصنوا فى حصن هناك .. فحيبدأ النبى يتوجه بجيشه للطائف.. عشان يحاصر هوازن و ثقيف.. عشان يتفادى انهم يحاربوا المسلمين تانى.. و يستمر الحصار لمده 40 يوم.. و يفك النبى الحصار..و يرجع النبى عليه الصلاة و السلام لمكان اسمه الجعرانه ..ده جنب حنين ..و فيه أتحطت كل غنائم غزوة حنين.. و يبدأ النبى عليه الصلاة و السلام بتوزيع الغنائم.. هتتوزع الغنائم ازاى ؟

      النبى عليه الصلاة و السلام حيعطى مسلمين قريش الجدد اللى اسلموا بعد الفتح و دول اتسموا بالمؤلفة قلوبهم لأنهم كانوا من سادات قريش ..فالنبى كان عايز يفهمهم ان مش معنى انكم اسلمتم يبقى حتروح مكانتكم.. لا بالعكس حعطيكم أموال و حتفضلوا معززين مكرمين.. فالنبى عليه الصلاة و السلام أعطى لهم غنائم بسخاء عشان يألف قلبهم..

      خلص رسول الله توزيع الغنائم.. بس فى مجموعه ما أخدتش.. مين دول؟؟ الأنصار.. الأنصار مش هياخدوا غنائم.. و حيزعلوا أوى بس ده مش طمع فى الغنائم أبدا.. الأنصار تاريخهم معروف.. لكن حيحسوا ان النبى بيوزع على ناس كتير من مكه و بيعطيهم بسخاء و هيقوم واحد منهم يقول : وجد رسول الله أهله... (عشان النبى من مكة ) و يحزن الأنصار حزن شديد و ياخدوا بعضهم و يروحوا يقعدوا فى حته بعيده .. زعلانين.. مش عايزين يكلموا حد.. طب و بعدين ؟ حيحصل ايه ؟

      حنعرف المرة الجاية ان شاء الله😘

      حذف
    7. الحلقة (224)

      يلا صلوا على النبى :)
      #غزوة_حُنين (ج6 و الأخير)
      قال ﷺ يا معشر الانصار والله لو سَلَك الانصار طريقا و سلك الناس طريقا لسلكت طريق الانصار ♡

      شفنا امبارح النبى عليه الصلاة و السلام و هو بيوزع الغنائم و شفنا الانصار وهمه زعلانين جداً ان النبى مداهمش حاجه.. فيروح سعد بن عباده "واحد من الأنصار" للنبى و يقول له : يا رسول الله الأنصار بيقولوا كذا وكذا.. فالنبى يرد عليه و يقول: و ما رأيك فيما يقولون يا سعد؟ فيقول له: انا واحد من قومى.. فيطلب النبى عليه الصلاة و السلام من سعد أنه يجمع الانصار.. كأنه اجتماع مغلق مش هيكون فيه أى حد غير الانصار وبس..

      تعالوا بقى كده نشوف سوا جمال النبى .. النبى حيدخل و يقول لهم : " يا معشر الأنصار بلغنى انكم تقولوا وجد رسول الله أهله !! أحقا قلتم ذلك يا معشر الانصار ؟! فالأنصار خفضوا رؤسهم و قالوا نعم يا رسول الله ..فالنبى سألهم : يامعشر الانصار أفلم تكونوا غير مسلمين فهداكم الله بى ؟ فردوا و قالوا: لله و لرسوله المنَّة والفضل..و يسألهم النبى تانى: ألم تكونوا متفرقين فألَّف الله بين قلوبكم بى ؟؟ فيرد الأنصار: نعم لله و لرسوله المنة والفضل .. و يقول لهم النبى: ألم تكونوا فى مرض و شفاكم الله بى؟ ألم تكونوا فقراء فأغناكم الله بى ؟ فقالوا لله ولرسوله المنة والفضل ..

      فالنبى يروح قايل: أيها الانصار إن شئتم لرددتم علي ما اقول(يعنى قولوا فضلكم عليا ) فقالوا له :و ما نقول يا رسول الله ؟ فقال النبى : قولوا و أنت أيضا جئتنا طريدا فآويناك .. جئتنا فقيرا فأغنيناك .. وجئتنا مكذبآ فصدقناك وجئتنا حزينآ فواسيناك.. فبكى الأنصار و بسرعه قالوا: لا لن نقول ابدا بل لله و لرسوله المنة والفضل .. فقال النبى: يا معشر الانصار .أغضبتم أن ألفت قلوب قوما أسلموا حديثا بالمال!! أيها الانصار أما ترضون أن يرجع الناس إلى ديارهم بالشاة والبعير و الاموال والابل وترجعون أيها الانصار بالله و رسوله؟!

      فيبكى الانصار و فى نفس واحد يقولوا: رضينا برسول الله قسما و نصيبا .. فقال النبى عليه الصلاة و السلام: يا معشر الانصار والله لو سلك الانصار طريقا و سلك الناس طريقا لسلكت طريق الانصار .. الأنصار شعار و الناس دثار (الدثار هو الرداء الخارجى أما الشعار هو البطانه بتاعت الهدوم يعنى يقصد انهم ستره ..هم اهله الحقيقين و الاقرب له من اى حد) ..

      و يكمل النبى كلامه و يقول : ولولا إنى مهاجرى لوددت أن اكون من الأنصار .. فاللهم من أحب الأنصار فقد أحبنى و من أبغض الانصار فقد أبغضنى .. صلى الله على محمد .. صلى الله عليه وسلم .. جميل يا رسول الله و بكده قدر النبى يراضى الأنصار ..

      خلصت أحداث غروة حنين و بعدها حيجى واحد يسلم بين ايد النبى.. مين ده ؟؟ ده كعب بن زهير .. كعب كان شاعر و كان بيهجو زمان النبى .. وأول ما يدخل على النبى فيحط النبى ايده فى ايده كأنه عارفه .. فكعب بن زهير يقول له : يا رسول الله أنا كعب بن زهير جئتك تائبا فهل أنت قابل منى .. فالنبى يقوله : نعم .. فينطق كعب الشهادتين ويسلم ويقول قصيده جميله للنبى .. اخر بيت فيها بيقول..إنَّ الرَّسُولَ لَنورٌ يُسْتَضاءُ بِهِ, مُهَنَّدٌ مِنْ سُيوفِ اللهِ مَسْلُولُ.. والنبى يفرح بيه و يشاور للصحابه عشان يسمعوه..

      طيب بعد غزوة حنين تيجى قبيله اسمها طيئ .. القبيله دى كانت عايزه تحارب النبى عليه الصلاة و السلام و القائد بتاعها اسمه عدى بن حاتم و هو كان نصرانى ..فالنبى يبعت لهم سريه (يعنى جيش صغير مش بقياده النبى) و بعت النبى السريه عشان ما ميهجموش على المدينه و فخاف عدى و هرب و ساب اخته اسمها "سفّانة بنت حاتِم " و تبقى من ضمن أسرى المسلمين و من معاملة المسلمين هتسلم.. و النبى هيعتقها و تمشى سفانه.. و تقابل اخوها عدى و تحكى له عن النبى و عن المسلمين واخلاقهم فحيشرح الله صدر عدى و حيسلم..

      بعد كده بدأ النبى يبعت الصحابه للبلاد اللى لسه فيها أصنام.. زى اليمن كان فيها قبيله اسمها دوس و عندهم صنم اسمه" ذات الكفين" فالنبى يبعت لهم الطفيل بن عمرو و ده كان مسلم و كان هو و أهله من قبيله دوس برده فيروح و يهد الصنم..

      نكمل المرة الجايه ان شاء الله ❤

      حذف
    8. الحلقة (225)

      يلا صلوا على النبى :)
      تلخيص غزوه تبوك ❤

      عشان نقدر نستوعب الغزوات سوا.. فأحنا اتفقنا أننا حننزل بوست يبقى فيها تفاصيل كل غزوه فى نقاط مختصره و كمان اسبابها .. و بعدين حننزل يوميآ بتفاصيل الغزوة كلها على حلقات بإذن الله
      #غزوة_تبوك
      1- التوقيت : سنة 9 هجريا من شهر رجب
      2- سميت بهذا الأسم:
      كانت فى موقعه تبوك.. و ليها اسم تانى اتذكر فى القرآن "غزوة العسرة" و ده لصعوبته ظروفها و مشقتها...و كمان الناس سموها بغزوة "الفاضحة" لأنها فضحت المنافقين و حنعرف ازاى بعد كده..
      3- طرفى القتال : الرومان و المسلمين
      4- أسباب الغزوة :
      وصلت اخبار للمسلمين أن الرومان حضروا عدد كبير جدا من الجنود وهو 40,000 مقاتل للقضاء على المسلمين

      5- احداث الغزوة :
      - النبى عليه الصلاة و السلام هيخرج للقتال لانه لو مخرجش هما حيهاجموه جوه المدينة. النبى خرج بالفعل ومعاه 30,000 مقاتل ..

      - المسافة بين المدينة و تبوك حوالى 1000 كيلو, والمسلمين كان معاهم بعير للركوب, وكل 3 يتعاقبون على بعير.., وقتها كانوا فى شهر أغسطس فى عز الحر فى الصحرا.

      - هيخرج المسلمين بلا طعام, يدوب التمر و الماء لانهم خرجوا قبل موسم الحصاد فمكنش فيه اكل..لدرجه ان كان الصحابى يمص التمره عشان تفضل معاه فتره اطول

      - حيتخلف عن المعركه بعض الصحابة عن رسول الله و لكن ربنا حيتوب عليهم و حيكرمهم بنزول الآيات عشانهم

      -حيتخلف المنافقين عن المعركة و حيقدوموا الاعذار

      -وصل المسلمين لمنطقه تبوك بعد مسافه طويله قطعوها فى 50 يوم فى عز الحر و العطش .. و ملاقوش جيش الرومان .. لأن الرومان لما عرفوا ان المسلمين استعدوا بسرعه للقتال فخافوا وأنسحبوا.. وبكدة خلاص مفيش معركة.

      - غزوة تبوك كانت اخر غزوة فى حياة النبى عليه الصلاه و السلام.. و دى تعتبر اختبار للصحابة و لتصفية جيش المسلمين من المنافقين

      و التفاصيل فى الحلقات الجاية ان شاء الله❤

      حذف
    9. الحلقة (226)

      يلا صلوا على النبى
      #غزوة_تبوك (ج1)

      حنتكلم سوا النهارده عن اخر غزوة فى حياة رسول الله :(خلاص الوفاه قربت.. صلى الله عليك يا سيدى يا رسول الله..
      غزوة تبوك كانت فى سنه 9 هجريآ من شهر رجب.. و اتسمت بالاسم ده لأنها كانت فى منطقه تبوك.. و كمان ليها اسم تانى فى القرآن فى سورة التوبه و هو غزوة العسره و ده بسبب صعوبة الغزوة دى و مشقتها و كمان اتسمت فى السنه "بالفاضحه" لأنها فضحت المنافقون..
      طب إيه قصتها الغزوه دى؟ فاكرين غزوة مؤته لما انتصرنا على الرومان..فدلوقتى الرومان عايزين ينتقموا فحيجهزوا جيش من 40 ألف مقاتل ..

      و حتوصل الأخبار للنبى صلى الله عليه و سلم و حيخرج طبعآ لمواجهتهم و حيكون معاه 30 ألف مقاتل من المسلمين و مش هيستنى لحظه.. و حيخرج بسرعه عشان الرومان مايهجموش على المسلمين فى المدينه ..
      الغزوه دى كانت صعبه جدا ..لأن كانت المسافه بين المدينه و تبوك حوالى 1000 كيلو .. المسلمين كان معاهم بعير بس كان عددهم قليل فكان كل تلاته من المسلمين بيتعاقبوا على بعير واحد .. كل واحد يركب شويه .. كمان كانت الغزوة فى أغسطس فى عز حر الصحراء..

      و كمان يوم خروج المسلمين لغزوه تبوك كان قبل موسم الحصاد فى المدينه ب 4 أيام بس .. والمدينه بلد زراعى يعنى معتمدين على الزرع فكان خروج الصحابه للغزوة اختبار من ربنا كبير لأن هيبقى عندهم صراع داخلى مابين انى اطيع النبى و اخرج للغزوه قبل الحصاد ب4 أيام .. ولا اتخلف عن النبى و مطلعش الغزوة دى و استنى موسم الحصاد عشان أجمع فلوس وأجيب أكل لعيالى؟
      و طبعا مينفعش النبى يستنى لمده 4 ايام و يخرج بعد موسم الحصاد .. عشان كده ممكن الرومان يدخلوا المدينه فى اى لحظه و يقضوا على المسلمين بكل سهوله فكان لازم النبى يخرج بجيشه بره المدينة..

      فالمسلمين حيخرجوا مع النبى و من غير طعام ..يدوب كل واحد هيخرج و فى جيبه شويه تمر .. لدرجة ان الصحابى كان يمص التمره عشان تفضل معاه فتره اطول و كان يشرب حبه مايه و بس .. شايفين اد ايه الصحابه تعبوا !! كل ده عشان أنا وأنتو نعرف ربنا ونقدر نعيش فى سلام نفسى ..

      طيب نكمل كلامنا عن النبى عليه الصلاه و السلام انه قرر يستعد لمواجهه جيش الرومان ..فبدأ يجهز جيش المسلمين ..فيقف النبى عليه الصلاة و السلام على المنبر ويقول "من يجهز جيش العسرة"؟ و تبدأ روعة الصحابه تظهر و مواقفهم الرائعه ماهمه طبعا تربية النبى عليه الصلاة و السلام.. فيرد على النبى سيدنا عثمان و يقف و يقول: أنا امد الجيش ب100 بعير بأحلاسها وأقطابها (يعنى بالأكل والسلاح بتاعها) فالنبى يبتسم و يهز راسه و يشكر عثمان..

      و يقف النبى من تانى ويسأل "من يجهز جيش العسرة" ويقف سيدنا عثمان من تانى و يقول أمد الجيش ب200 بعير بأحلاسها وأقطابها.. فالنبى يبتسم لسيدنا عثمان و يشكره.. وللمره التالته يقف النبى ويسأل.. فيقف سيدنا عثمان ويقول أمد الجيش ب300 بعير بأحلاسها وأقطابها.. فيبتسم النبى ويقول : ما ضر عثمان ما فعله (يعنى مهما عمل سيدنا عثمان مغفور له.. بسبب العمل الصالح ده .. يعنى خلاص وجبت له الجنه رضى الله عنه وأرضاه ) ..

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    10. الحلقة (227)

      يلا صلوا على النبى :)
      #غزوة_تبوك (ج2)
      فقال ﷺ: أبشر إن الله عزوجل قد قبل صدقتك ♡

      شفنا المرة اللى فاتت النبى عليه الصلاة و السلام وهو بيجهز جيش غزوة تبوك أو العسرة و وقف على المنبر و قال: من يجهز جيش العسرة؟و يقول: أيها الناس تصدقوا.. فيسمع سيدنا عمر بن الخطاب نداء النبى.. فيقول فى نفسه : " اليوم أسبق أبا بكر"..(بيتنافس معاه على طاعه الله عزوجل ^_^) فدخل سيدنا عمر بيته و قسِّم كل حاجة يمتلكها بالنص.تخيلوا!! و خلى نصها لله و ساب نصها له و لأهله..طبعا صعب جدا ان حد بسهوله يتصدق بكل ده.. يعنى قسم أكله وشربه و فلوسه و كله

      المهم جمع سيدنا عمر نص حاجته كلها و حطها أمام النبى, فالنبى بص عليهم لقاهم كتير أوى, فقال له: "يا عمر, ماذا تركت لأهل بيتك؟", فقال: "يا رسول الله, تركت نصفهم", فيفرح النبى اوى. المهم راح سيدنا عمر يستخبى بعيد عشان يشوف سيدنا أبو بكر هيقدم ايه للنبى, و ييجى سيدنا أبو بكر و يقدم الصدقه بتاعته قدام النبى.. فالنبى يحس انها كتير فيقول له: "ماذا تركت لأهل بيتك يا أبا بكر؟", فقال ابو بكر "تركت لهم الله ورسوله .. تخيلوااا!!(يعنى مسبش لأهله حاجة خالص )".. فبيحكى سيدنا عمر و يقول انه ساعت ماشاف كده قال فى نفسه: "ما بالك يا أبا بكر لا احد يسبقك أبدا"..

      و يسمع صحابى نداء النبى : تصدقوا.. و كان صحابى صغير فى السن عمره اقل من عشرين سنه و كان شديد الفقر و كان اسمه "علبة", ففضل يبكى لانه معندوش حاجه يتصدق بيها. بس بعد كده جت لعلبة فكرة فقام و صلى ركعتين و دعا ربنا و قال : يارب إنى أتصدق بعرضى على المسلمين.. طب ده معناه ايه ؟ يعنى الحسنات اللى كنت هاخدها يوم القيامة بسبب حد غلط فيا أو اغتابنى فأنا مش عايزها و هتصدق بيها للمسلمين ... ودى من أشرف الصدقات..لأن بسببك حتخلى ميزان حسنات المسلمين يزيد فممكن بسببك حد ينجو و يدخل الجنه.. المهم دعا علبة و دخل نام ..و مكنش متخيل ان ممكن ربنا يقبل الصدقة دى..قال تعالى: وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ. [سورة النور]

      و المفاجأه أن فى صلاة الفجر, وقف النبى عليه الصلاة و السلام على باب المسجد و قال: "أين المتصدق بعرضه البارحة؟", فسمع علبة النداء و جرى بسرعه على النبى وقال : "أنا يا رسول الله", فالنبى قال له: "أبشر, فإن الله عزوجل قد قبل صدقتك".. تخيلوا ربنا اوحى للنبى عشان يفرح قلب علبة بقبول الصدقه دى :) شايفين اد ايه صدقه العرض غاليه على ربنا.. لان دى بتحقق الايه الكريمه

      طيب دلوقتى النبى بيجهز الجيش فحتيجى مجموعه اسمها الأشعريون" و دول قبيلة "أبو موسى الأشعرى", و قالوا للنبى :"احملنا", يعنى اعطينا ناقة أو بعير نركب عليها عشان نطلع الغزوة و ندافع عنك يا رسول الله.. احنا معناش فلوس نشترى., فالنبى قال لهم ان عدد البعير صغير و انه مش معاه..,

      فمشوا و بكوا :(.. عشان كان نفسهم يطلعوا مع النبى عليه الصلاة والسلام ... فينزل قول الله تبارك وتعالى فيهم: لَّيْسَ عَلَى الضُّعَفَاء وَلاَ عَلَى الْمَرْضَى وَلاَ عَلَى الَّذِينَ لاَ يَجِدُونَ مَا يُنفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُواْ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ مَا عَلَى الْمُحْسِنِينَ مِن سَبِيلٍ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ,
      وَلاَ عَلَى الَّذِينَ إِذَا مَا أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لاَ أَجِدُ مَا أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوْا وَّأَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَنًا أَلاَّ يَجِدُواْ مَا يُنفِقُونَ"[سورة التوبة]

      بس ربنا حيجبر بخاطر الأشعريين , و حيزيد عدد البعير واحد و حيناديهم و حعطيهم البعير و فرحوا جدا جدا انهم حيقدروا يخرجوا مع رسول الله

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    11. الحلقة (228)

      يلا صلوا على النبى :)
      #غزوة_تبوك (ج3)
      فضيحة المنافقين

      شفنا امبارح الأغنياء تصدقوا لتجهيز جيش الغزوه بأموالهم و ممتلكاتهم, طيب الفقراء عملوا ايه؟.. فى فقير راح للنبى عليه الصلاة و السلام و حط قدامه تمرة واحدة بس لانه مش معاه غيرها و ييجى فقير تانى و يحط قدام النبى بعض الشعير.. فالمنافقون استغلوا الموقف ده واستهزءوا بيهم, فينزل القرآن فى سورة التوبة: "الَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقَاتِ وَالَّذِينَ لاَ يَجِدُونَ إِلاَّ جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ"

      - وبدأ المنافقون يقدموا الأعذار لرسول الله عشان ميطلعوش معاه الغزوة. فمنهم من تحجج بمرض زوجته, و حجج كتير تانيه, وينزل قول الله تعالى فيهم فى سورة التوبة: "وَجَاءَ الْمُعَذِّرُونَ مِنَ الأَعْرَابِ لِيُؤْذَنَ لَهُمْ وَقَعَدَ الَّذِينَ كَذَبُواْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ سَيُصِيبُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ"

      لما خرج النبى للغزوة, فرح المنافقون بمقعدهم خلاف رسول الله,يعنى بقعدتهم فى المدينه و مخرجوش مع النبى ..فينزل فيهم القرآن ويفضحهم: "فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللَّهِ وَكَرِهُواْ أَن يُجَاهِدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَقَالُواْ لاَ تَنفِرُواْ فِي الْحَرِّ قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَّوْ كَانُوا يَفْقَهُونَ, فَلْيَضْحَكُواْ قَلِيلاً وَلْيَبْكُواْ كَثِيرًا جَزَاء بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ"

      و ييجى واحد اسمه: "الجد بن قيس" للنبى ويقول له: "يا رسول الله, لن أستطيع الخروج معك. ائذن لى ولا تفتنى" يعنى ايه؟ يعنى أنا ضعيف من ناحية البنات, ولو شفت بنات الرومان الحلوين هسيب المعركة و هتفتن بالبنات! ... فيحكى عنه الله تبارك و تعالى فى القرآن و يقول: "و َمِنْهُم مَّن يَقُولُ ائْذَن لِّي وَلاَ تَفْتِنِّي أَلاَ فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُواْ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ"

      و ييجى للنبى عليه الصلاة و السلام واحد من كبار المنافقين " عبد الله بن أبى بن سلول" ويعتذر للنبى و يقدم الحجج ويقول للنبى:" أصل المسافة بعيدة وأنا مش هقدر عليها", فيفضحه القرآن: "لَوْ كَانَ عَرَضًا قَرِيبًا وَسَفَرًا قَاصِدًا لاَّتَّبَعُوكَ وَلَكِن بَعُدَتْ عَلَيْهِمُ الشُّقَّةُ وَسَيَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَوِ اسْتَطَعْنَا لَخَرَجْنَا مَعَكُمْ يُهْلِكُونَ أَنفُسَهُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ"

      - بعض المنافقين قالوا يا جماعة روحوا استئذنوا الرسول, فإن أذن لكم فاقعدوا, وان لم يأذن فاقعدوا ! فينزل فيهم قول الله تعالى فى سورة التوبة: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انفِرُواْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الأَرْضِ أَرَضِيتُم بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ قَلِيلٌ".
      وتنزل آية صعبة جدا: "قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ" ..
      اللهم نسألك أن تجعل حبنا لك و لنبيك أحب إلينا من كل ما يشغلنا عنك

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    12. الحلقة (229)

      يلا صلوا على النبى
      #غزوة_تبوك (ج4)
      قال ﷺ : إن يكن فيه خيرا ألحقه الله بنا و إلا فقد أراحكم الله منه.

      شفنا المرة اللى فاتت المنافقين وافعالهم الخبيثه و محاولاتهم لتثبيط عزيمة المسلمين.. طيب دلوقتى النبى خارج خلاص للغزوة, و ولى أمير على المدينة هو: "على بن أبى طالب". فالنبى يروح لعلى ويقول له: "يا على, ابقى بالمدينة, واحفظها فى غيابى".. و فضل علي فى المدينة و خرج النبى مع الجيش.. لكن المنافقون قالوا: " ما ترك النبى علي إلا استثقالا منه لعلى" يعنى النبى ساب سيدنا على فى المدينة عشان تقيل على قلبه والنبى مش بيحبه!

      فطبعا سيدنا علي سمع كلام المنافقين , وبسرعه جرى وراء النبى و لحقه, وقال له: "يا رسول الله, يقولون أنك تركتنى استثقالا منك الى", فقال النبى: "كذبوا والله يا على، بل انى تركتك على أهلى وأهلك، يا على, أما ترضى أن تكون منى كمنزلة هارون من موسى غير انه لا نبى بعدى؟!"..فقال علي "رضيت يا رسول الله" ... و رجع سيدنا علي للمدينة رضى الله عنه وأرضاه.

      وصل النبى عليه الصلاة و السلام لمنتصف الطريق, وطول السكه كان كل يلقى نظرة على الجيش و يتمم على وجود الجميع فقال: ", "أين أبا ذر؟", فالصحابة بصوا حواليهم فملاقوش أبوذر, فيقولوا للنبى انه مش موجود.. فيقول النبى: " ان يكن فيه خيرا يلحقه الله بنا, و إلا فقد أراحكم الله منه" ... يعنى كأن اللى بيدافع عن النبى لسه فيه خير, واللى تخلف عن النبى ومش بيدافع عنه الدعوه, ده مفيهوش خير ...وقيسوا بقى الكلام ده علينا دلوقتى..

      المهم بعد شوية يشوف النبى عليه الصلاة و السلام خيال جى من بعيد, فيقول النبى: "كن أبا ذر. كن أباذر". فلما اقترب الرجل, قال المسلمين: "هو يا رسول الله", فيفرح النبى به و يسأله: "أين كنت يا أباذر؟", فيقول: "والله يا رسول الله, كان بعيرى بطئ, فقفزت من عليه وجئت سيرا على قدمى", فيبتسم النبى ويقول: "يرحم الله أبا ذر. يعيش وحده, ويموت وحده, ويبعث يوم القيامة وحده" ... و فعلا يوم ما حيموت ابو ذرهيكون وحيدا زى ما قال النبى.. صدق رسول الله ﷺ..

      و بعد شوية يبص النبى حواليه تانى و يسأل عن سيدنا "أبو خثيمة", فيبص الصحابه فميلاقوش ابو خثيمه فيقول النبى: "" ان يكن فيه خيرا يلحقه الله بنا, و الا فقد أراحكم الله منه"...طيب فين أبو خثيمة؟ أبو خثيمة يوم خروج الجيش دخل بيته و كان غنى أوى و عنده زوجتين..فلقى الماء البارد، والطعام حلو و الجو الرطب و جميل, فبصلهم و قال لنفسه: "سبحان الله. أيكون النبى فى الصحراء الى تبوك وحده, وأكون أنا فى هذا النعيم!! والله لا يكون ذلك أبدا".


      فكانت كل زوجة تروح له وتقدم له الشراب والطعام, فيقول: "والله, لا أذوق ذواقا حتى ألحق برسول الله", فعلا ركب ابو خثيمه فرسه و جرى عشان يلحق النبى ..و يشوف النبى خيال من بعيد فيقول : كن خثيمه .. كن خثيمه.. فيقرب خثيمه فالصحابه يقولوا هو يا رسول الله.. فيفرح النبى به اوى صلى الله عليه وسلم .
      .
      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    13. الحلقة (230)

      يلا صلوا على النبى
      #غزوة_تبوك (ج5)
      "غزوة تبوك رسالة لنا كلنا لازم نعرفها بتبين صدقنا مع الله"

      شفنا الحلقة اللى فاتت جيش المسلمين وهو بيتحرك لحد منطقة تبوك و الجو حر قوى و الأكل قليل و الجيش عطشان.. و يوصل الجيش لتبوك ..و هنا يحصل مفاجأة.. إيه هي؟ مافيش رومان.. جيش الرومان مش موجود..أصل لما الرومان عرفوا أن النبى عليه الصلاة و السلام طلع لهم بجيشه فى عز الحر فى وسط ظروف صعبة قوى.. فالرومان خافوا و اترعبوا وانسحبوا و رجعوا لبلادهم ... و بكده خلاص مافيش معركة..

      ياااه تخيلوا !! بعد كل المسافة اللى المسلمين قطعوها اللى كانت مدتها 50 يوم .. كل التعب ده حصل على الفاضى؟ لأ طبعا مش على الفاضى لأن الغزوة دى تعتبر اختبار للصحابة و دى آخر غزوة فى حياة النبىﷺ .. الغزوة دى حطت كل صحابى قدام نفسه, هل هتضحى علشان النبى عليه الصلاة والسلام ولا مش هتضحى! وأكيد الغزوة دى فى آخر حلقات السيرة اختبار لنا إحنا كمان..

      طيب هو إحنا هنحارب علشان رسول الله؟ مش بنفس الطريقة بس إحنا بنجاهد بردو لكن جهاد عقلى و فكرى من خلال الدفاع عن رسول الله ﷺ , و حنشوف فى زماننا ده حد حيتخلف و يسيب النبى ﷺ ؟ وللا حيقوم و يدافع عنه و يخلى كل الدنيا تعرف مين هو محمد نبى الإسلام ﷺ و إيه أخلاق الإسلام الحقيقة؟..

      طيب دلوقتى جيش المسلمين راجع للمدينة و قبل ما يرجع حصلت حاجة لطيفة هى أن قبيلة فى منطقة "دومة الجندل" كانت قبيلة مشركة بالله و كان الملك بتاعهم اسمه " أكيدر "
      القبيلة دى لما عرفت أن النبىﷺ وصل لحد تبوك , خافوا و الملك أكيدر دخل استخبى فى الحصن بتاعه,..المهم النبى عليه الصلاة والسلام لما وصل تبوك, فكر أنه يكسب صلح القبائل المجاورة لتبوك, بحيث أن القبائل دى ما تفكرش تحارب النبىﷺ أبداً.. ولو جيش الرومان فكر يحارب المسلمين, فمايلاقيش معاه أى مساعدة من القبائل بسبب تعاهدهم مع النبى ﷺ..

      - و فعلا بدأ النبى ﷺ يبعت أصحابه للقبائل دى لحد ما وصلوا للقبيلة اللى فى منطقة "دومة الجندل", عند الملك "أكيدر". طيب هتبعت مين لدومة الجندل يا رسول الله؟ حيبعت سيدنا "خالد بن الوليد".. و قال النبى عليه الصلاة و السلام لسيدنا خالد: "اذهب إلى دومة الجندل حيث الملك الذى يحتمى وراء حصنه, وخذ معك مائة فارس, وأتنى بأكيدر"..

      فسيدنا خالد طلب من النبىﷺ أنه يوصف له شكل الملك, فرد النبىﷺ : "يا خالد..ستجده يصطاد البقر", طيب معقول ممكن الملك حيخرج من حصنه علشان يصطاد البقر البرى؟ ", أصل مادام النبىﷺ قال كده يبقى أكيد الملك حيخرج و يصطاد ..المهم راح سيدنا خالد و معاه 420 فارس و طلعوا إلى دومة الجندل, و وقف يستنى خروج الملك من الحصن.و فضل مستنى الملك لحد اليوم الرابع, لحد ما فى يوم كام بقرة وقفت جنب باب الحصن و فضلت تحك راسها فيه.. فانفتحت البلكونة وخرج منها الملك أكيدر ..فقال لزوجته: أترين ما أرى؟ قالت: أجل. قال: نحن نجتهد طوال الشهر لهذا الصيد. فقالت له: ستخرج؟ فقال: أجل. إنها على باب الحصن. لا تخافى, الناس نيام, سأفتح الباب أسحبها للداخل ثم أغلق الباب سريعاً"

      و فعلا نزل أكيدر, و فتح باب الحصن, وأول ما فتح الباب, طلع البقر يجرى على سيدنا خالد .. تخيلوا !! سبحان الله, قال تعالى : و ما يعلم جنود ربك إلا هو.. المهم البقر جرى والملك أكيدر جرى وراه, وسيدنا خالد واقف بيتفرج على المنظر ده, و مش مصدق..فقام خالد مسك أكيدر بكل سهولة و راح به للنبى عليه الصلاة والسلام. . فعلاً صدقت يا رسول الله,..
      المهم وصل أكيدر للنبىﷺ و فضل يتكلم معاه.. و أكيدر عرف أن النبىﷺ مش هدفه الحرب لكن هدفه السلام و اطمن و فرح و مضى مع النبىﷺ معاهدة سلام..

      و أكيدر أهدى للنبىﷺ عباية من الحرير مرصعة بالأحجار الكريمة اكراماً له عليه الصلاة والسلام... بس طبعا النبىﷺ ماينفعش يلبس جبة حرير، ورغم كده النبى
      ﷺ مردش الهديه وماقالش للملك أنها حرام و ماينفعش ألبسها ..
      لأن طبعا من السنه أنك تقبل الهدية حتى لو مش عاجباك, و بعد ما تاخدها اعمل فيها اللى أنت عايزه ألبسها أو ما تلبسهاش براحتك

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    14. الحلقة (231)

      يلا صلوا على النبى :)
      #غزوة_تبوك (ج6)
      فبكى النبى و قال: اللهم إن أمسيت راض عن عبد الله فأرض عنه :') ♡

      شفنا أمبارح الملك أكيدر لما أهدى النبى عليه الصلاة و السلام عباية مرصعه بالأحجار الكريمه..بعد ما الملك مشى .. الصحابه فضلوا يتحسسوا العباية من جمالها و نعومتها, فالنبى زعل لما شاف كده و قال لهم: "أيها الناس, أتعجبكم؟", قالوا: "نعم, والله ما رأينا مثلها قط يا رسول الله", فقال النبى: "أما والله, ان مناديل سعد بن معاذ فى الجنة ألين وأحلى من هذه"..(سيدنا سعد من شهداء المسلمين) شايفين ازاى النبى فورا حرك قلوب الصحابة ناحية الجنه لما حس انهم ممكن تعجبهم حاجة فى الدنيا و تشغلهم.

      و احنا كمان مش غلط أننا نستمتع بالدنيا لكن ناخد منها بالقدر اللى يصلح حالنا و ميضرناش و لا يشغلنا عن حقيقه الدنيا أنها زائله و لا تشغلنا عن أن كل شخص فينا مسئول يوم الدين عن كل نعمه ربنا ادهاله و انشغل بيها و نسى يحمد ربنا عليها..

      حنحكى قصه حنعرف منها كم التضحيه فى سبيل الله اللى ميتوصفش ..المسلمين وهمه راجعين من تبوك للمدينه قطعوا المسافة طويلة أوى, فكل شوية يعسكروا و يناموا و يقوموا يكملوا مسيرتهم وهكذا. و فى ليلة من الليالى اتوفى واحد من جيش المسلمين .. شاب اسمه "عبد الله ذى البجادين" ده اسمه بعد الإسلام .. تعالوا نعرف قصه عبدالله بالتفصيل.. عبدالله أسمه الحقيقى كان "عبد العزَّى" و كان من كفار قريش, و من أغنى أغنيائهم.. شاب مرفهه جدا كان عايش مع عمه لان والده كان متوفى. وكان ساكن على أطراف مكة,

      فزمان وقت هجرة المسلمين من مكه للمدينه.. كان عبد العزى (عبد الله ذى البجادين) بيشوف المسلمين و همه مهاجرين الى رسول الله للمدينه.. فكان بيستغرب جدا من الشباب اللى بتسيب بيتها و اهلها و تهاجر لبلد تانيه و بيسأل نفسه ليه بيعملوا كدة !!.فكان بيجرى وراهم و يسألهم, فيبدأوا يكلموه عن الاسلام و عن ربنا وعن رسول الله, فتأثر عبد العزى بيهم جدا لحد ما دخل فى الاسلام, بس كان بيخفى إسلامه.. و كان كل ما يشوف مسلمين مهاجرين للمدينه. كان يركب حصانه و يمشى وراهم و يطلب منهم انهم يقرأوا قرآن عشان يسمعه و يحفظه وراهم, و بعدين يلف و يرجع قريش تانى.

      المهم عم عبد العزى بدأ يحس أن عبد العزى سلوكه متغير.. و بعد فترة أعترف عبد العزَّى لعمه أنه أسلم.. فعمه رد عليه برد قاسى جدا و قال له: "والله لأمنعنك كل الميراث و احرمك من فرسك و الجبة التى عليك و نعلك الذى فى رجلك", فقال عبد العزَّى: "خذ كل شئ ، انى أريد الله ورسوله, انى مهاجرا الى رسول الله".

      فعم عبد العزَّى انفعل فقطع لعبد العزة هدومه .. فبيحكى عبد العزة و يقول: "فخرجت من بيتى , لا أجد ما أستر به نفسى, حتى وجدت بجاد (زى الشوال كده) فقسمته نصفين, وسترت به جسدى"(غطى نصفه اللى فوق واللى تحت بالبجاد و بقى شكله شبهه اللى لابس لبس الاحرام). وخرج عبد العزى بالمنظر حافي بلا مال و لا فرس و راح على المدينة إلى رسول الله

      و لما وصل للنبى, كان شكل عبد العزة مبهدل أوى, فقاله: "يا رسول الله, جئتك من قريش" و يقول له النبى : من أنت !! فيبدأ عبد العزى يحكى للنبى قصته كاملة. فأنبسط منه النبى و قال له: "أنت لست عبد العزى, أنت عبد الله ذى البجادين. يا عبد الله, ان الله عزوجل يوم القيامة سيبدلك بهاذين البجادين رداءا و ازارا فى الجنة تسرح بهما كيفما تشاء" ... رضى الله عن سيدنا عبد الله ذى البجادين

      يتبع ..

      حذف
    15. الشاب الجميل ده لما خرج مع النبى فى غزوة تبوك, أثناء الطريق راح للنبى وقال له: "يا رسول الله, أدعو الله لى أن أنول الشهادة", فقال النبى: "يا عبد الله, ان الرجل ليخرج من بيته فى سبيل الله فيموت فيكون شهيدا, وان الرجل ليسقط عن فرسه فى سبيل الله فيموت فيكون شهيدا" ( يعنى ايه الكلام دة؟ يعنى لو أنت أفنيت حياتك فى الدفاع عن رسول الله و مت فستكتب عند الله شهيد, و مش لازم تكون بتحارب فى ارض المعركه عشان تموت شهيد "
      و اثناء رجوع المسلمين من تبوك وفى نص الليل, جت لعبد الله ذى البجادين حمى شديدة, و مااات رضى الله عنه وأرضاه..

      فسيدنا عبد الله بن مسعود بيحكى و بيقول: "خرجت من خيمتى فى منتصف الليل, فوجدت شعله نار ..فذهبت إليها فوجدت رسول الله بنفسه يحفر فى الأرض, وأبوبكر يمسك الشعله, و معه عمر بن الخطاب. فقلت ما لكم!! بأبى أنت وأمى يا رسول الله؟ فقال: يابن مسعود, مات أخوك عبد الله ذى البجادين".

      عبد الله بن مسعود متأثر أوى ان النبى بيدفن عبد الله ذى البجادين بنفسه!!.. فبيقول بن مسعود: " ثم نزل النبى فى القبر .. وقال قربوا عبدالله منى.. فوضعه عبد الله فى الحفرة ثم رفع يديه إلى السماء وقال: اللهم انى أشهدك أنى راض عن عبد الله ذى البجادين فأرض عنه" .. فقال عبد الله بن مسعود: "ليتنى أنا صاحب الحفرة " بسبب الفضل الكبير بدعوه النبى الجميلة لذى البجادين :') رضى الله عن أصحاب رسول الله و أرضاهم..

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    16. الحلقة (232)

      يلا صلوا على النبى :)
      #غزوة تبوك (ج7)
      فقال ﷺ : اللهم أحفظ أبا قتادة كما بات يحفظ نبيك

      دلوقتى المسلمين فى طريق رجوعهم للمدينه ، فالنبى عليه الصلاة و السلام كان راكب على الناقة بتاعته. و كان مرهق جدا من الطريق ومشقته, فتبدأ عينيه الشريفتين تقفل وينام ويميل من على الناقة.. فمين الصحابى اللى كان آخد باله ؟ "أبا قتادة", فلما شاف النبى فى الوضع دة جرى عليه بسرعه فبيحكى أبا قتادة و يقول: "فأسرعت إليه, فوجدته سيسقط عن ناقته, فذهبت اليه فسندته بيدى دون أن أوقظه.. ومكثت معه طوال الليل, و بعد بضع أميال, وجدته يميل مرة أخرى, فكاد يسقط النبى عن ناقته فسندته الثانية دون أن أوقظه.
      و حين جاء وقت الفجر مال النبى ميلة شديدة عن الناقه فكاد يسقط عنها, فسندته..فاستيقظ النبى.. فقلت: بأبى أنت وأمى يا رسول الله أنا أبو قتادة. فقال: منذ كم و أنت هنا يا أبا قتادة؟. فقلت: منذ أول الليل يا رسول الله.. فقال النبى: اللهم احفظ أبا قتادة كما بات يحفظ رسول الله" فبيقول الصحابة: "فكان أبو قتادة أكرم الصحابة عيشا, و أهنئهم و أسعدهم ببركة دعوة رسول الله" ... رضى الله عن أبا قتاده و أرضاه

      الحمدلله رجع النبى المدينة وفى مفاجأه حصلت . ايه هيه؟ "عبد الله بن سلول" بيموت .. ده كبير المنافقين .. فيأتى ابن " عبد الله بن سلول" و يقول للنبى: "يا رسول الله أبى يحتضر, فيروح النبى لبيت عبد الله.. ( معقوله يا رسول الله تروح!! ده سلول ده اللى أتهم زوجتك عائشة أم المؤمنين بالزنا!!.. اه النبى راح يا جماعة .. دى أخلاق النبى محمد عليه أفضل الصلوات والسلام) .. ويموت عبد الله .. فأبن عبد الله بن أبى بن سلول طلب من رسول الله أنه يعطيه ثوبه عشان يكفن أبوه فيه ويغسله ويصل عليه .. فيوافق النبى صلى الله عليه وسلم .. وينفذ النبي عليه الصلاة والسلام اللى أنطلب منه رغم كل الأذى اللى أتسبب له فيه .. مش بس أذى للنبي .. لا .. ده لأمة محمد كلها .. فالنبى يغسِّل عبد الله بن أبي بيديه ويخلع ثوبه ويكفنه بيه .. وبعدين يقف ولسه هيبدأ يصلي عليه .. فييجي سيدنا عمر بن الخطاب وهو مش عاجبه اللى بيحصل ويقول : "يا رسول الله أتصلي على هذا المنافق ؟ فالنبي ﷺ يقول :"دعني يا عمر" .. فيقول عمر : "يا رسول الله لقد قال في عائشة كذا وكذا.. " فيرد النبى عليه ويقول : "يا عمر, ان ربى قد خيرنى فقال استغفر له أو لا تستغفر له ان تستغفر لهم سبعين مرة فلن يغفر الله لهم, فسأزيد على السبعين لعل الله أن يغفر له", وبالفعل صلى النبى على سلول, وبعد الصلاة نزلت الآية: : وَلا تُصَلِّ عَلَى أَحَدٍ مِنْهُمْ مَاتَ أَبَدًا وَلا تَقُمْ عَلَى قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ [سورة التوبه] بس شوفوا أد أيه النبى لآخر لحظة مهموم بالناس حتى اللى آذوه فى عرضه.. صلى الله على محمد.

      يتبع ..

      حذف
    17. نحكى قصة جميلة جداً ..بعد ما رجع المسلمين من الغزوة بدأ النبى عليه الصلاة و السلام يجيله المنافقين و الصحابة اللى تخلفوا و مراحوش المعركة من غير أى عذر حقيقى! طيب ده صحابى ازاى يعمل كدة و إزاى يتأخر عن الجهاد؟!!.. الصحابة بشر مش ملائكة و طبيعى انهم يغلطوا و غلط كبير أوى كمان. احنا كمان لو غلطنا و تخلفنا عن رسول الله ومدافعناش عنه, ممكن نتوب ونرجع ورا النبى تانى..
      اللى تخلف من الصحابه كانوا 3 فقط منهم صاحبى أسمه سيدنا "كعب بن مالك".. بيحكى كعب بن مالك و يقول: " كنت فى المدينة, وتخلفت عن رسول الله, و والله ما كان عندى من عذر فى تخلفى عنه.. فقد كانت عندى ناقتين و معى أموال كثيرة .. فما كنت أغنى ولا أحسن حالا ولا أكثر مالا من يوم تبوك. و كانت ظروف المعركة صعبه, فكنت أقول فى نفسى أنا غنى و ناقتى سريعة, ففكرت أن أنتظر يوما ثم ألحق بالجيش. و بعد مرور اليوم الأول, دخلت بيتى و شربت الماء البارد حيث الجو الرطب, فأقول فى نفسى أنتظر يوما ثانيا ثم ألحق بهم. فجاء اليوم الثانى, فقلت فى نفسى ناقتى سريعة سأستطيع أن ألحق بهم".
      و فضل سيدنا كعب يسوف و يأجل الخروج الى الجيش حتى اليوم الرابع "يوم الحصاد", و فى اليوم ده , جه الشيطان و وسوس له انه مش هيلحق الجيش أبدا فثبط عزيمته و فعلا مطلعش لأنه كان مستحيل انه يلحقهم و فضل كعب فى المدينة..و مطلعش الغزوة..فبيقول سيدنا كعب: "فمكثت فى المدينة ثم خرجت من بيتى أنظر فى وجوه الناس, فما أرى الا منافقا مغموسا فى نفاقه, أو معذور قد عذره الله (يعنى مريض أو عجوز).. و بلغنى أن النبى قد سأل عنى فى تبوك, فرد عليه واحد من الصحابة بأنه منعه ماله والنظر فى عطفيه, فرد الصحابى سعد بن عبادة بأن كذبت والله فاننا لا علمنا عليه إلا كل الخير, فسكت النبى و معلقش ع الكلام..
      فبيقول كعب: فمكثت فى المدينة أنتظر اللحظة التى يدخل فيها النبى حتى جاءت الأخبار أنه قد وصل عند المدخل, فدب الرعب فى قلبى." طيب حيواجه سيدنا كعب النبى عليه الصلاة و السلام إزاى!!

      حنعرف المرة الجاية إن شاء الله❤

      حذف
    18. الحلقة (233)

      يلا صلوا على النبي :)
      #غزوة_تبوك ( ج8)
      فقال كعب : يا رسول الله لو كذبت عليك لأرضيك، يوشك الله أن يغضبك عليّ.

      شفنا امبارح سيدنا كعب بن مالك كان من الصحابة التلاتة اللي مطلعوش مع النبي غزوة تبوك وماكنش عندهم أى عذر .. وقلنا إن الصحابة بشر ممكن يغلطوا بس الأهم إنهم كانوا بيتوبوا توبة صادقة وده اللي كان بيميز الصحابة عن أى بشر تانيين

      رجع النبي عليه الصلاة والسلام بجيش المسلمين المدينة وعرف سيدنا كعب أن النبي دخل المسجد النبوي وقعد فيه ينتظر الناس ومن يريد تقديم الأعذار له من المنافقين والتلات صحابة اللي منهم سيدنا كعب .. ففكر سيدنا كعب إنه يقدم عذر كاذب عشان النبي يعذره ومايزعلش منه، بس بعد كدة فكر في نفسه أن النبي ممكن يعرف الحقيقة بوحي من الله .. فقرر كعب إنه ما يكذبش على النبي .. بيقول سيدنا كعب : "فأجمعت نفسي وقررت الصدق، وذهبت إلى رسول الله فرأيت صفا طويلا من المنافقين أمامي. فأنتظرت حتى جاء دوري، فنظر لي النبي عليه الصلاة والسلام ثم قال : تعال يا كعب .. فتقدمت حتى جلست بين يديه .. فقال النبي: يا كعب وأنت ما عذرك؟ ما الذى خلفك عن الغزوة؟، فقلت: يا رسول الله، والله لو كنت أمام أي أحد من أهل الدنيا لكذبت عليه بأي عذر، فإنى أعطيت جدلا (يعنى أنا لبق وبعرف أظبط الكلام وأطلع نفسي من أي المشكلة) ولكنك رسول الله فلو كذبت عليك لأرضيك، يوشك الله أن يغضبك عليّ، ولئن قلت لك الصدق قد تغضب مني .. ولكن بصدقي أرجو الله أن يعفو عني ويرضيك عني.

      وبدأ كعب يكمل كلامه ويقول : يا رسول الله والله ليس لى من عذر في تخلفي عنك، وما كان أحد حاله أيسر منى حين تخلفت عنك .. فبص له النبي وقال: أما هذا فقد صدق." ( يعنى ال 80 منافق اللي قبل سيدنا كعب كانوا كلهم كذابين إلا سيدنا كعب هو الوحيد اللي ماكذبش على النبي وقال له الحقيقة )

      طيب النبي هيعمل إيه مع سيدنا كعب؟ طبعا حيعاقبه .. النبي قال : " قم يا كعب، حتى يحكم الله فيك."،ويمشى كعب و يجرى عليه شويه من المنافقين ويلموه أنه قال الصدق .. ويقولوا : "ويحك يا كعب ماذا فعلت فى نفسك؟ لما لم تكذب على النبي لينتهى الأمر"، فكعب أتهز من كلام المنافقين وبعدين رجع فكر وسألهم لو فى حد تاني قال الصدق زيه، فقالوا له : نعم اثنين كمان قالوا الصدق زيك وهم "هلال بن أمية" و"مرارة بن الربيع"، فبدأ سيدنا كعب يثبت بثبات أصحابه .. ( ومن هنا نعرف قيمة قول الحق يعني أنت ممكن تعمل الصح بتثبت وبتثبّت حد على الصح بسببك وربنا يجعله فى ميزان حسناتك.. )

      طيب كعب قال الصدق يا ترى حيحصل معاه ايه ؟ حيأمر النبي المسلمين أن محدش يكلم كعب ولا الأتنين للتانين .. يعنى البلد كلها حتخاصمهم ومحدش أبدا يتعامل معاهم .. طب لحد أمتى يا رسول الله ؟ النبي عليه الصلاة والسلام ما حددش مدة .. فيبدأ يعدي يوم ، يومين أسبوع وهكذا .. وعدم تحديد مدة العقاب ده عقاب لوحده فكان سيدنا كعب بيتعذب.

      يتبع ..

      حذف
    19. - تخيلوا يا جماعة بلد كاملة مخاصمة إنسان.. صعبة جدا.. محدش كان بيكلم كعب بن مالك ولا هلال بن أمية ولا مرارة بن ربيعة خالص .. بيحكى سيدنا كعب وبيقول : "لم يكلمني أحد أبدا من أهل المدينة، فحين أخرج إلى الصلاة، لا يكلمني أحد. وحين أدخل عليهم فى المسجد، لا يكلمنى احد .. فأذهب إلى رسول الله وأسلم عليه، فيدير رأسه عني، فأقول في نفسي هل حرك شفتيه بالسلام؟! ثم أقف وأصلى قريبا منه فأسارقه النظر، فإذا أقبل على صلاته نظرت إليه، فإذا نظر إليّ أقبلت على صلاتي (أصل النبي بيحب كعب وكعب بيحبه بس كعب غلط أوي .. فكان النبي بيحب يبص على كعب من غير ما كعب يحس والعكس)

      المهم التلات صحابه دول تعبوا جدا وبقوا طول الليل والنهار يبكوا ويصلوا ويستغفروا.. سيدنا كعب ابن عمه كان سيدنا "أبو قتادة"، وكان بيته حواليه سور، سيدنا كعب راح له وقال له من ورا سور البيت "السلام عليك يا بن عمي، افتح"، فماردش أبو قتادة عليه ويفضل كعب ينادى وبردو ميردش عليه فبيقول سيدنا كعب: "فتسلقت الجدار، ونزلت بالمنزل فوجدت أبا قتادة واقفا يسمعني، فسلمت عليه فأدار وجهه عني. فقلت له رد عليّ يا أبا قتادة .. ألم تعلم أني أحب الله ورسوله!! فيسكت أبو قتادة ومايردش على كعب فيبكي كعب بكاء شديد ويقول: يا أبا قتادة، أقسمت عليك رد عليّ.. ألم تعلم أني أحب الله ورسوله؟ .. فيرد أبو قتادة ويقول : الله ورسوله أعلم .. ( يااا أنتوا متخيلين إحساس كعب.. أقرب الناس له فاكرينه بينافق ومش بيحب النبي ولا الجهاد فى سبيل الله.. بس بردو أصل سيدنا كعب غلط غلطة كبيرة ده ماطلعش الغزوة مع النبي بس حيتوب أحلى توبة ) فبيقول كعب: فبكيت ومشيت إلى السوق أبكي، حتى رأيت رجل من أهل الشام ينادي ويقول: من يدلني على كعب بن مالك؟ فأشار الصحابة على كعب.. فراح الرجل لكعب وقال : "يا كعب أبشر! فإن ملك الغساسنة سمع ما حدث بينك وبين صاحبك، وأن صاحبك قد جافاك (يقصد إن النبي عليه الصلاة والسلام مخاصمه ) ويكمل الراجل كلامه ويقول : وبعث ملك الغساسنة إليك بهذا الخطاب يقول لك تعال إلينا نواسيك ونرحب بك". فبيقول كعب: فأخذت الخطاب وبكيت وقلت فى نفسي ما هذا البلاء .. إن أعداء الإسلام يطمعون فيّ.. فمزقت الخطاب وقذفت به فى النار.. ( سيدنا كعب قطع الطريق اللي كان ممكن الشيطان يدخل له منه وده من ذكاء سيدنا كعب ودليل على صدق توبته )

      المهم يعدى 40 يوم وكل المدينة مخاصمة التلات صحابة .. وفى اليوم ال40 يخبط ( يااه أكيد كعب فرح .. اخيرا حد حيكلمه ) فيفتح كعب فيلاقي واحد من المسلمين واقف بيقول له: يا كعب إن رسول الله يأمرك أمرا
      يا ترى ايه الأمر ده ؟
      حنعرف فى الحلقه الجاية إن شاء الله ❤

      حذف
    20. الحلقة (234)

      يلا صلوا على النبي :)
      #غزوة_تبوك (ج9 والأخير)
      قال ﷺ : " يا كعب أبشر بخير يوم طلع عليك منذ ولدتك أمك..تاب الله عليك

      شفنا سيدنا كعب وهلال ومرارة وهم في انعزال عن كل الناس كعقوبة أمر بيها النبي وعرفنا ليه في الحلقة اللي فاتت. المهم بعد اليوم ال40 يخبط واحد من المسلمين على بيت كعب ويقول له: يا كعب إن رسول الله يرسل إليك برسالة " فقال كعب: "خيرا"، فقال الرجل: "يقول لك، اعتزل زوجتك" (يعنى ما يقربش من زوجته) فراح كعب لزوجته وقال لها : "ارجعي لبيت أهلك حتى يقضي الله في أمري".
      و يروح مرسال رسول الله لسيدنا "هلال بن أمية" ويقول له نفس الكلام.. بس زوجة هلال راحت للنبي واستئذنته إن يا رسول الله لو ينفع أقعد مع زوجي عشان بس أخدمه عشان هو تعبان وكبير فى السن فوافق النبي: بشرط أن هلال ما يقربش منها.. فقالت له : يا رسول الله إن هلال لا يعمل شئ سوى البكاء الشديد والصلاة ..ووسط بكاء الصحابة التلاتة (كعب وهلال ومراراة) طول الليل والنهار ووسط استغفارهم وندمهم الشديد وبعد 50 يوم عذاب يجي فرج ربنا وعفوه عنهم ..
      سيدنا كعب كان خايف يموت قبل ما العقوبة تنتهي ويموت وربنا وسيدنا النبي مش راضي عنه ،.. ولحد ما جت الليلة ال 50.. كان سيدنا كعب على سطح منزله بيصلي قيام الليل فى وقت السحر ..وقت نزول الرحمات على العباد ربنا تبارك وتعالى بيقول كل ليلة: هل من سائل فأعطية؟ هل من مستغفر فأغفر له؟ هل من تائب فأتوب عليه؟ فخلي بالكم خليكوا حريصين إنكم تدعوا في الوقت ده..المهم كان واقف كعب يصلي ويبكي ويدعي قبل صلاة الفجر
      وتنزل الآية الكريمة دي من فوق سبع سماوات على النبي : "لَقَد تَّابَ اللَّه عَلَى النَّبِيِّ وَالْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي سَاعَةِ الْعُسْرَةِ مِن بَعْدِ مَا كَادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِّنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ، وَعَلَى الثَّلاثَةِ الَّذِينَ خُلِّفُواْ حَتَّى إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنفُسُهُمْ وَظَنُّواْ أَن لاَّ مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلاَّ إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُواْ إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ"( سورة التوبة)
      و يخرج النبي لصلاة الفجر ويصلي بالآيات الجديدة فالصحابة بيصلوا وبيسمعوا "وعلى الثلاثة الذين خلّفوا"، فبقى الصحابة حيطلعوا من الصلاة من الفرحة بعفو الله عنهم. ولما أنهى النبي الصلاة، ألتفت للصحابة وقال: " تاب الله على كعب بن مالك، تاب الله على هلال بن أمية، وعلى مرارة بن الربيع". وبسرعة خرج الصحابة يجروا يبشروا كعب وهلال ومرارة. ومنهم واحد ركب فرسه وجرى على بيت سيدنا كعب، فسبقه صحابي تانى ووقف على سطح جبل ونادى: "يا كعب بن مالك أبشر!"، يا كعب أبشر..فبيقول كعب: "لما سمعت اسمي من سطح بيتي سجدت لله شاكراً"،
      وبعدين وصل الصحابي اللي على الفرس لبيت سيدنا كعب، وقال: "أبشر يا كعب! تاب الله عليك"، فسجد كعب لله شكر ومن فرحته قلع عباءته وحطها على الصحابي كهدية وجرى على المسجد النبوي، فلما النبي شاف كعب تهلل وجهه الشريف صلى الله عليه وسلم قال: "تعال يا كعب". يقول كعب: "فما رأيت وجه النبي أجمل ولا أضوأ ولا أنور من هذا اليوم"، فجلس كعب وقال له النبي:" أبشر يا كعب بخير يوم طلع عليك منذ ولدتك أمك، تاب الله عليك"، فيقول كعب: "فما كنت أدري ما أفعل. فقلت: " يا رسول الله، إني سأجعل كل مالي لله " فقال النبى: "لا يا كعب، أمسك عليك مالك هو أنفع لك"..

      يتبع ..

      حذف
    21. وتنزل الآية اللي بعدها : "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ".. اللي نجّا سيدنا كعب وسيدنا هلال ومرارة هو الصدق إنهم غلطوا وما كدبوش على النبي عليه الصلاة والسلام.. رضي الله عنهم وأرضاهم. لو تلاحظوا إن مدة البلاء كانت 50 يوم.. ومدة مشقة الغزوة على جيش تبوك كانت بردو 50 يوم.. فكأن التلات صحابة دول تحمّلوا نفس مشقة الجيش ولكن كانت أشد لأنهم ما كانوش عارفين مصيرهم. فكان الجزاء من جنس العمل .. يا ترى اللي اتأخر على النبي سنة واتنين محتاج أد إيه عشان تتوب وتصدق توبتك؟ طب واللي متأخر سنين؟ اللهم ردّنا إليك ردًا جميلا
      على فكرة سورة التوبة سميت بهذا الاسم لأنها توبة الثلاثة اللي تخلفوا عن رسول الله عليه الصلاة والسلام ... طيب خلصت أحداث تبوك وجه عام الوفود يعنىي السنة اللي قبائل كتير كانوا حوالي 70 قبيلة جت عشان تسلم وتعاهد النبي على الإسلام، ومن ضمن القبائل دى قبيلة "ثقيف" من بلد الطائف. والطائف كان عندهم صنم اسمه "الربّة"، فلما أسلموا.. النبي قال لهم لما ترجعوا بلدكم اهدوا الربّة، فقال لسيدنا "المغيرة بن شعبة" روح معاهم وكسر أنت الربّة. المهم قبيلة ثقيف طلبوا من النبي إنه يسيبلهم الصنم ده مع إنهم أسلموا! بس بردو مهزوزين شوية.. فالنبي رفض وبعت المغيرة للطائف، فلما وصل المغيرة للطائف قال لأصحابه: "أأضحككم على ثقيف؟" فقالوا: "بلى."، فراح المغيرة عند الربّة ومسك الفأس وقال: "بسم الله توكلت على الله"، وبدأ يكسر فى الربّة وبعدين عمل نفسه بيتألم، ووقع على الأرض كأنه اتشل.. فقالت ثقيف: "قتلته الربّة! قتلته الربّة!" أصابته لعنة الربّة!"، فقام سيدنا المغيرة وقال: "يا معشر ثقيف، قاتلكم الله خسرتم. هذه حجارة لا تضر ولا تنفع. والله لأحطمنها حتى أحفر قبرها"، وفعلا عمل كدة، ولما سقطت، ثبت الإسلام فى قلوب قبيلة ثقيف وعرفوا إن فعلا لا إله إلا الله.

      نكمل بكرة إن شاء الله❤

      حذف
    22. الحلقة (235)

      يلا صلوا على النبى :)
      إشاعة و خبر غير صحيح فى المدينه:" طلق النبى ﷺ زوجاته" (ج1)

      حاجتين حصلوا بعد غزوة تبوك على طول .. اول حاجة منهم ان فى واحد منافق يدّعى الإسلام اسمه أبو عامر الراهب (و لقبوه بالفاسق) ، قبل ما النبى ﷺ يطلع تبوك.. قام الراجل ده بنى مسجد وراح للنبى ﷺ وقال له يا رسول الله أنا بنيت مسجد جديد فمن فضلك تعالى صلى فيه ركعتين علشان يبقى فيه بركة يعنى (شئ طبيعى تخيل لو النبى عايش وانت بنيت مسجد فشئ طبيعى انك تطلب منه انه يصلى فيه ركعتين)
      فالنبى بحسن نية وافق بس قال له: انا دلوقتى طالع تبوك فأوعدك أول مارجع من تبوك هصلى فيه .. راح النبى و رجع من تبوك.. فالنبى يدوب لسه رايح يصلى فى المسجد ده فنزلت آيه فى سورة التوبة " وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَإِرْصَادًا لِّمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِن قَبْلُ ۚ وَلَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَىٰ ۖ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ (107)" اتارى الراجل المنافق ده مابناش المسجد ده لله عز وجل ، طب بناه ليه ؟ بناه زى ما ربنا قال إرصاداً وكفراً وتفريقاً بين المسلمين .. بناه عشان يبقى وكر للتآمر على الإسلام والمسلمين..
      و كان قاصد ان الوكر ده يبقى مسجد عشان الناس تروح بحسن نية تصلى ويتعملهم جوه المسجد ده غسيل مخ و ينقلبوا ضد النبى ﷺ فظاهرياً المبنى ده مسجد.. فأنت تبقى رايح مطمن لكن هو فى الحقيقة وكر للتآمر على النبى ﷺ (عشان كده بنقول أن المنافقين أشد خطراً على المجتمع من الكفار لأن الكافر انت عارف انه كافر فمتوقع منه الغدر لكن اللى بيدّعى الإسلام و بيطعن فيه من جوه.. عامل زى السوس اللى بينخر فى الخشب و مش واخد حذرك منه.. لأن المنافق بيقول لا اله الا الله زيى) و يتسمى المسجد مسجد الضِرار.. َ فربنا استحالة يسيب النبى يصلى فيه " لاَ تَقُمْ فِيهِ أَبَداً لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُواْ وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ (108) أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَيْرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَىَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (109)" فالنبى ﷺ يصدر أوامر بهدم المسجد و فعلاً يتهدم.
      طيب قصة تانية حصلت بعد رجوع النبى ﷺ من تبوك .. اللى حصل أن النبى زعل من زوجاته.. طب ليه ؟ أثقلنّ عليه فى النفقة (طلبوا طلبات كتير و كلهم فى نفس الوقت و النبى عنده 9 زوجات ) فطلبات كتير.. طب يعنى هيه أمهات المؤمنين كانوا طماعين ؟؟ لأ طبعاً حاشاهم .. السيدة عائشة كانت مرة مع سيدنا عُروة بن الزبير "ابن اختها" فبيسألها :يا خاله ما كنتم تأكلون ؟ (كنتوا بتاكلوا ايه مع رسول الله) قالت يا بُنى لقد كان يمر علينا الهلال تلو الهلال تلو الهلال (3 شهور يعنى) ولم يكن يُوقد فى بيت رسول الله ناراً (مش بنطبخ) فقالها وما كان يُعيشكم يا خالة ؟ قالت يا بُنى كنا نأكل الأسودان يعنى التمر والماء..
      فدلوقتى لما تكون دى حياة امهات المؤمنين فتفتكروا لما تطلب نفقة زيادة هتطلب ايه؟ اكيد مش حاجات فظيعه بس برده النبى ﷺ ماعندهوش..و مكنش المفروض يتجمعوا عليه بالشكل ده.. فزعل النبى ﷺ واعتزل نسائه و قعد فى حجرة لوحده و ما بيكلمش حد خالص
      نكمل بكرة إن شاء الله❤

      حذف
    23. الحلقة (236)

      يلا صلوا على النبى
      إشاعة و خبر غير صحيح فى المدينة: "طلق النبى ﷺ زوجاته" (ج2)

      اعتزل النبى عليه الصلاة والسلام زوجاته و عرفنا السبب الحلقه اللى فاتت.. فطلعت إشاعه فى المدينة أن النبى ﷺ طلق نسائه و من كتر ما الإشاعة انتشرت جداً فحتى أمهات المؤمنين نفسهم مابقوش عارفين هو فعلاً طلقنا ولا لأ ... عُمر بن الخطاب بيحكى و بيقول: كنت قاعد فى بيتى و فجأة لقيت واحد صاحبى بيخبط جامد على الباب.. يا عُمر ؟ يا عُمر ؟
      فعُمر راح فاتح بسرعة و قال: ويحك !مالك ؟ قال ألحقنا يا عُمر؟ فقال عمر : أجاءت الغساسنة ؟ فقال الصحابى : بل أشد من ذلك.. لقد طلّق رسول الله نسائه .. طيب هى دى ازاى اشد من هجوم الغساسنه؟ لأن ده معناه أن النبى زعلان و زعل النبى اكبر من أن الغساسنه يهجموا على المدينة..
      فيجرى عمر على بنته السيدة حفصة زوجة النبى.. فلاقاها بتبكى فسألها أطلقكى رسول الله ؟ فقالت: والله لا أدرى .. فقال عُمر : يا حفصة لا يغُرنّكِ جارتكى (ملكيش دعوة بعائشة و ماتقلديهاش لو عملت اى غلطه ) فإن رسول الله يحبها و إنما يُمسككى من أجلى (النبى بيحب عائشة فلو هى زعلته هتصالحه لكن انتى هو مش بيحبك زيها هو اتجوزك علشانى ^_^ ) فقال عُمر فازدادت حفصه فى البُكاءً عُمر كلامه شديد بس عُمر خايف عليها و عايزها تفوق)..
      المهم جرى عُمر على النبى ﷺ فلقى النبى قاعد لوحده فى الاوضه بتاعته و بلال واقف بيحرسه (بلال لقى النبى زعلان و عايز يبقى لوحده فقعد يحرسه علشان محدش يدخل عليه من غير اذنه ) فقال عُمر: يا بلال إستأذن لعُمر . . فأستاذن بلال النبى..فالنبى ﷺ مردش (يبقى مش عايز حد يدخله حتى عُمر) فخرج بلال و قال يا عُمر والله لم يأذن.. فعُمر ألح على بلال عشان يستأذن النبى تانى فبردو النبى مردش عشان عايز يقعد لوحده .. و فى تالت مره أذن النبى لبلال ان عمر يدخل.. فدخل عمر على النبى ﷺ..

      حذف
    24. فبيقول عُمر: فدخلت فوجدت النبى يتكئ على جمبه و قد أثّر التراب على جمبه الشريف (المساجد والبيت زمان كانت الأرضية بتاعتهم تراب عليها حصير فالنبى ﷺ كان مريح على جمبه والتراب له اثر عليه) فقال عُمر بأبى أنت وأمى يا رسول الله أطلقت نسائك ؟ فرفع رأسه و قال لا يا عُمر ..فقال عُمر الحمد لله ..فسأل عُمر النبى و قاله: ايه الى مزعلك يا رسول الله ؟ فقال النبى : يا عُمر أثقلنّ على فى النفقة و انا لم استطع .. فعُمر قعد يفكر ازاى يخرج النبى من مود الزعل ده.. فقال عُمر: فقلت فى نفسى والله لأضحكن رسول الله ..
      حيهزر سيدنا مع النبى و بصوا حيقول ايه .. الاول لازم نعرف أن المدينة ومكة بلدين مختلفين ..المدينة بلد زراعى ومكة بلد تجارى ففى مكة الراجل بيشتغل تاجر و عادة التاجر حتى لحد النهاردة معروف أن التاجر تلاقى مراته قاعدة فى البيت مش بتشاركه غالباً و زمان كانت الست بتقعد فى البيت و تاخد المصروف و ملهاش رأى فده كان مجتمع مكه ، أما بقى مجتمع المدينة مختلف لأنه مجتمع زراعى فالراجل بيزرع فى الأرض طول النهار و مراته معاه فبتشاركه فى الشغل والقرار والفلوس.. بتشاركه فى كل حاجة . فالست رأيها برأيه و كلمتها بكلمته غير المجتمع المكى..
      فعُمر حب يضحك النبى فقال له : يا رسول الله أتذكر حينما كنا فى مكة ؟ كنت اقوم الى إمرأتى فتسألنى النفقة (تطلب فلوس زيادة) فأقوم اليها لأجئ عنقها (أقطم رقبتها :D ) فجئنا المدينة يا رسول الله فخالطت نسائنا نساء المدينة فتعلمن منهن.. فصارت امرأتى تسألنى النفقة فأقوم اليها لأجئ عنقها فأجدها تقوم إلي و تجادلنى ^_^
      فضحك النبى ﷺ.. فقال عُمر: أضحك الله سنك يا رسول الله.. ففضل عُمر مع النبى لحد ما خرج من الحجرة و كان النبى ﷺ ناوى يخاصم زوجاته شهر و خاصمهم شهر فعلاً و نزلت بعد كده آية التخيير .. دى اللى ربنا خير أمهات المؤمنين فيها بين طلب الدنيا و الأخره .. لو عايزين زيادة نفقة يبقوا هما عايزين الدنيا .. قال تعالى: "يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحاً جَمِيلاً (28) وَإِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنكُنَّ أَجْراً عَظِيماً (29)" (سورة الأحزاب)..
      فراح النبى و قال الكلام ده لزوجاته عشان يختاروا و سألهم زوجه زوجه و طبعاً كلهم اختاروا الله و رسوله و الدار الاخرة ،و بدأ بعائشة و سألها فقال لها: يا عائشة تمهلى حتى تستشيرى أباكى.. فقالت من أستشير !!و في ماذا أستشير !! بل أختار الله ورسوله و الدار الاخرة يا رسول الله ..
      و فى قصة تانية كمان و هى أن النبى طلّق السيدة حفصة .. بس احنا مش عارفين زمن الحدث بالظبط و سيدنا عمر عرف و خالها عرف.. لكن ردها النبى فى نفس اليوم.. اللى حصل أن كانت السيده حفصة كانت قاعدة مع خالها و بتبكى فبمجرد ما دخل النبى عليها قامت غطت راسها و غطت نفسها مع انه كان لسه مطلقها يعنى هى كانت فى وقت العدة فينفع يشوفها لكن غطت نفسها وقالت خلاص مبقاش زوجى،
      فدخل النبى ﷺ عليهم.. فخالها قال : يا رسول الله أطلقت حفصة ؟ فقال ﷺ: يا حفصة إن الله أمرنى من فوق سبع سماوات و قال: يا محمد رُدّ حفصة فإنها صوّامةٌ قوامة وهى زوجتك فى الجنة ..فردّ النبى السيدة حفصة فى نفس اليوم .. ايه بقى الحكمة ان النبى طلقها ؟ محدش يعرف العلم عند الله بس فى رأي و اجتهاد شخصى و هو أن يمكن ربنا خلى موقف الطلاق و البلاء ده يحصل لحفصه عشان تاخد حفصه المكانه العظيمة دى و هي أن ربنا يقول عنها من فوق سبع سماوات انها صوّامة قوامة وهى زوجتك فى الجنة..
      نكمل بكرة إن شاء الله❤

      حذف
    25. الحلقة (237)

      يلا صلو على النبى
      ماريا القبطية "أم ابراهيم ابن النبى محمد صلى الله عليه وسلم"(ج1)

      حنرجع بس سنتين عشان نحكى حدث مهمة ..الحدث ده بالظبط كان سنة 7 هجرياً.. الأول مين هى مارية القبطية ؟ كلمة قبطى مش معناها نصرانى لكن معناها مصرى فالأقباط يعنى المصريين ، فمارية كانت مصرية مسيحية و عندها اخت أسمها سيرين و كانوا عايشين فى مصر فى قصر المقوقس ملك مصر و كانت مارية جارية فى القصر ، هي و أختها جوارى بس مش أى جوارى كانت ليهم منزلة عظيمة فى قصر المقوقس والمقوقس بيعزهم جداً و بيقدرهم جداً ..
      ( فى سنة 7 هجرياً هفكرهم بالحدث اللى حصل فى السنة دى اللى بسببه جت مارية من مصر للمدينة .. سنة 7 هجرياً كانت بعد صلح الحُديبية بدأ النبى يبعت رسائل لملوك العالم .. من محمد رسول الله الى هرقل عظيم الروم أسلم تسلم ، من محمد رسول الله الى كسرى عظيم الفرس أسلم تسلم ، من محمد رسول الله الى المقوقس عظيم مصر أسلم تسلم فالجوابات كلها راحت للملوك فى نفس اليوم 15 جواب مع 15 رسول ( عشان نعرف أن الصحابة ماكنوش طول النهار بيصلوا ويصوموا وبس .. لأ كانوا دبلوماسيين و سياسيين و خبراء عسكريين )
      فمن ضمن الرسل كان حاطب بن أبى بلتعة و يطلع حاطب بالجواب بتاعه إلى مصر ، و يدخل على المقوقس بالرسالة: من محمد رسول الله الى المقوقس عظيم مصر أسلِم تسلم يؤتيك الله أجرك مرتين و إن لم تُسلِم فعليك أثم القبط و السلام على من اتبع الهدى .. (يعنى لو ماأسلمتش يبقى أنا بلغت و انت اللى مبلغتش قومك فحتشيل ذنبهم) و بعد ما المقوقس قرأ الرسالة قال كلام غريب أوى .. قال : والله كنت أعلم أنه نبى أخر الزمان و ما كنت أظن أنه من العرب و ظننت أنه سيخرج من الشام (زى اليهود برده كانوا متوقعين ان نبى اخر الزمان يكون من الشام زى باقى الأنبياء) إنى أراه قد خرج من العرب و إنى أُصدّقه و لكن أخشى من القبط (خايف من الشعب بتاعى) وأخشى على مُلكى .
      بس كمان المقوقس كان راجل مؤدب ما غلطش فى النبى لما قرا رسالته ..يعنى مثلاً كِسرى ملك الفرس لما قرا رسالة النبى قطعها أما المقوقس قال لسيدنا حاطب إنى أبعث معك بهدية لرسول الله إكراماً له و بعت للنبى عليه الصلاة و السلام كمان رسالة و قال له: قد جاءنى كتابك وإنى أُصدقك وما كنت أظن أنك تخرج من العرب ولكنى أراك خرجت منهم وقد بعثت إليك بهدية .. والمقوقس أترجى النبى ﷺ عشان يقبل الهدية .. إيه الهدية بقى ؟ ايه الهدية بقى ؟ جاريتين مارية و أختها سيرين و بعض المنسوجات والعطور اللى مصر مشهورة بيهم و بغلة عشان النبى ﷺ يركب عليها و النبى حيسميها دُلدُل ^_^ النبى ﷺ كان بيحب يسمى مقتنياته..المهم مارية لقت نفسها فجأة بتتاخد من بلدها بالأمر كدة و رايحة لبلد تانى خالص ، و خرجت مارية و سيرين و رايحين مع حاطب من مصر للمدينة .. فى طريق طويل جداً بس و هما راجعين سيدنا حاطب بيقول بصيت على مارية و سيرين لقيتهم بيعيطوا ! (تخيلوا هى متربية طول حياتها فى مصر بتحب بلدها بتحب النيل و كانت عايشة فى قصر و حتسيب كل ده و هيه مش عارفة هى رايحة فين و لا رايحة لمين و لا عارفة عيشتها هتبقى عاملة أزاى بس فى الأخر هى جارية لا زم تنفذ الأوامر ) فحيعمل ايه سيدنا حاطب بعد ما شافهم بيعيطوا ؟

      حنعرف بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    26. الحلقة (238 )

      يلا بينا صلو على النبى
      ماريا القبطية "أم إبراهيم بن النبى محمد صلى الله عليه وسلم" (ج2)

      شوفنا امبارح المقوقس ملك مصر لما بعت هدايا للنبى و من ضمنهم جاريتين ماريا وأختها سيرين..
      (و ده طبعا كان بيحصل فى العصور القديمه) المهم خرجت ماريا و سيرين مع سيدنا حاطب و كانوا فى طريقهم من مصر للمدينه و كانوا بيعيطوا عشان سابوا بلدهم و رايحين بلد غريبه. فلما سيدنا حاطب شافهم بيعيطوا بالشكل ده .. حيعمل حاجه عظيمه جدا..حتعمل ايه يا سيدنا حاطب ؟ حيدعوها للإسلام بس بطريقة فى منتهى الذكاء (طبعاً لو حد فى وقتنا الحالى حيدعوا البنات دى للإسلام كنا حنقول لأى بنت فيهم بصى انتى رايحة للنبى و ده رسول الله.. و الاسلام عندنا بنتوضى و نصلى خمس مرات فى اليوم و صلاة الفجر ميعادها الساعه 4 الصبح و لازم تصحى دى فرض .. و يا إما تتحجبى يا أما هتخشى النار !!و طبعا البنت حتطفش ... بصراحه معاها حق ماهو مش معقول كده ابداً !!

      حيدعوهم بقى سيدنا حاطب بطريقة غاية فى الرقة و الذكاء.. وحيبدأ حاطب يحكى لماريا أن الطريق اللى أنتى ماشيه فيه ده مشت فيه السيدة هاجر زوجة سيدنا ابراهيم هى خرجت برده من مصر مع ابراهيم و كانت جارية برده و ربنا أمره يطلع بيها هى وابنها سيدنا اسماعيل من مصر لمكة .. ومشيوا من النفس الطريق اللى أنتى يا ماريا ماشيه فيه ..ويبدأ سيدنا حاطب يحكى عن تاريخ مكه و بلاد الحجاز و ان سيدنا ابراهيم وصل بهاجر مكة..
      ويمشى سيدنا ابراهيم و يسيبها و تسأله : هل الله أمرك بهذا .. فيقول سيدنا ابراهيم: نعم .. فتقول هاجر : إذن الله لن يضيعنا.. وتقعد هاجر لوحدها و تبدأ تطوف بين الصفا و المروة (زى ما احنا بنعمل فى مناسك الحج ) وتطلع على الصفا تبص لأنها عايزة مايه و ابنها الرضيع بيعيط من العطش و بعدين تنزل المروة .. وتفضل بين الجبلين رايحة جاية سبع مرات .. وبعد كده ربنا يفجر لها بير زمزم و تبدأ تجرى هاجر عليها فتلاقى المياة بتجرى فى كل حتة فهاجر افتكرت ان المياة ممكن تخلص
      فقعدت هاجر تحاوط المايه بأيديها و تقول زم زم "كلمة زم يعنى قرب من بعضك و ماتجريش" فبقت المايه محصورة جوه البئر .. بيقول النبى محمد عليه الصلاة والسلام : رحم الله هاجر لو لم تقل زم زم لظل النهر يجرى إلى يوم القيامة

      ويحكى سيدنا حاطب ويحكى ويحكى وتبدأ عينين مارية تلمع وتتغير والدموع وقفت وبدأت العينين تبتسم .. ويحكى حاطب ان يا مارية إسماعيل بن هاجر الولد الصغير ده هيكبر و هيبقى رسول وحيبقى جد سيدنا محمد اللى انتى ريحاله دلوقتى صلى الله عليه و سلم ..و بعد ما حاطب اداها المقدمة دى قال لها يا ماريا سيدنا محمد ده بقى اخلاقه كذا و حنيته كذا و طبعه كذا و طيبة قلبه كذا فبدأت مارية قلبها يمتلئ شوقً لمقابلة رسول الله ﷺ
      و بدأت ماريا تفكر ان مش يمكن أنا كمان يحصل معايا كده زى ما حصل لأمى هاجر والتاريخ يعيد نفسه انها جاريه برده ومن مصر واتجوزت نبى فممكن تخلف منه زيها .. فيلاقى سيدنا حاطب فى عيون مارية الشوق الى رسول الله و يشوف فى عينيها الرغبة فى الإسلام.. فيقول يا مارية أتشهدين أن لا اله الا الله ..قالت أشهد أنه لا اله الا الله و أن محمداً رسول الله ..و أسلمت ماريا و أسلمت أختها سيرين قبل ما يوصلوا للمدينة

      شوفتوا الدعوة الرقيقة الجميلة دى..شوفتوا براعة سيدنا حاطب بن أبى بلتعة ، وصلت ماريه لبيت النبى و كل قلب مارية شوق للنبى ﷺ دخلت عليه حيته بتحية الاسلام السلام عليك يا رسول الله و دخلت سيرين السلام عليك يا رسول الله .. و قرأ النبى الخطاب بتاع المقوقس ، هتعمل ايه يا رسول الله ؟ لأن المقوقس قايل لحاطب أن الجاريتان ليسا كالجوارى و مشدد اوى على الإهتمام بيهم .. فالنبى ﷺ عمل أقصى حاجة تبين للمقوقس انه فهم و قدر الهدية .. فحتبقى ماريا ملك يمين عند النبى وأختها سيرين للصحابى الجليل حسان بن ثابت وحتخلف منه عبد الرحمن بن حسان بن ثابت .. ف مارية القبطية لم تكن زوجه النبى بل هى كانت ملك يمين ..

      يتبع ..

      حذف
    27. - طيب ليه النبى عنده ملك يمين؟ لأن ماريا جت المدينه بعد نزول التشريع اللى ربنا عزوجل حدد فيه زوجات النبى ليوم الدين.. قال تعالى :لَّا يَحِلُّ لَكَ النِّسَاءُ مِن بَعْدُ وَلَا أَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ رَّقِيبًا ..
      فعشان كده كان مُحرماً علي النبي عليه السلام انه يتزوج بعد نزول الآية دى.. فكانت مارية مما ملكت يمينه صلى الله عليه وسلم...
      و دى طاعه لأمر الله عز وجل في الآية الكريمه بعد ما حرم الله على النبى عليه الصلاة و السلام انه يتزوج من نساء تانيين غير امهات المؤمنين..و بالتالى مكنش ينفع ان النبي صلي الله عليه وسلم يتزوج ماريا زى باقى زوجاته امهات المؤمنين .. فأضطر النبى ان ماريا تبقى ملك يمين تكريماً لملك مصر النجاشي اللى وصاه بالجوارى اللى بعتهم له هديه زى ما حكينا فوق .. فمكنش ينفع النبى ان يتخلي عنهم و كان الحل ان ماريا تبقى أمه عند النبى و سيرين تبقى عند حد من الصحابه الكرام.. فكانت سيرين أمه لحسان بن ثابت..
      طيب عارفين ان الآيه اللى ذكرناها فوق دى نزلت بعد آيه التخيير؟ فاكرين موضوع التخيير؟ طيب تعالوا نحكيه تانى عشان نفتكر سوا :
      لما زوجات النبي صلي الله عليه وسلم طلبوا منه مصروف زياده واثقلن عليه في النفقه رضي الله عنهن..حَزِن النبي صلوات الله عليه حُزناً شديداً.. واعتزلهن ..فأمر الله نبيه صلى الله عليه وسلم أن يُخيِّرَ نساءه كما ورد في سورة الأحزاب بين الدنيا وبين الله ورسوله والآخره..
      فقال عزوجل: "يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا (28)
      فاختارت أمهات المؤمنين الله ورسوله والدار الآخرة. فربنا كافئهم الله عز وجل في سورة الأحزاب أيضاً فقال تعالى:
      لَّا يَحِلُّ لَكَ النِّسَاءُ مِن بَعْدُ وَلَا أَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ رَّقِيبًا
      المهم ماريه بناءا على ذلك اضطر النبى انها تبقى ملك يمين..
      و ربنا عزوجل كافئ ماريا رضي الله عنها بأن خصها بلقب فريد ليها هيه و بس.. ومكنش لحد من أمهات المؤمنين.. ايه هو اللقب ده؟ "أم الولد" اصل ماريا حتخلف ولد من النبى عليه الصلاة و السلام و حيسميه ابراهيم.. فخدت لقب أم الولد.. وعشان ماريا بقت ام ولد النبى بقى لا يجوز لها ان تتزوج بعد النبي عليه السلام ابدا..فأصبح حالها زى حال أمهات المؤمنين اللى ربنا شرعه فى الايه دى
      قال تعالى: :وَمَا كَانَ لَكُمْ أنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلا أنْ تَنْكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إن ذَلِكُمْ كَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيماً فأصبح حال ماريا زى حال امهات المؤمنين لانها خلفت فمبقتش زى اى جاريه عاديه تنفصل عن سيدها و تتزوج غيره لو مات لان ماريا خلفت
      ♡ فشرّف الله زوجات النبي عليه السلام بلقلب "أمهات المؤمنين" و شرّف ماريا بلقب "أم الولد".. فرضي الله عنهن جميعا وصلي الله علي اشرف الخلق واطهرهم و اكثرهم طاعه لربه عز وجل .

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    28. الحلقة (239)

      يلا صلوا على النبى :)
      ماريا القبطية "أم إبراهيم بن النبى محمد صلى الله عليه وسلم" (ج3)

      مارية فى بيت النبى عليه الصلاة و السلام ( وقلنا المرة اللى فاتت أن ماريه كانت ملك يمين .. وزمان كان فى طريقتين شرعيتين للمعاشرة بين الرجل والمرأة ، واحدة منهم الزواج الشرعي والتانية ملك اليمين ، " وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ * إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ" [سورة المؤمنون]

      وملك اليمين كان موجود زمان وانتهى دلوقتى مش موجود فى عصرنا الحالى فمفيش حاليا غير الزواج الشرعى بس و فى تفاصيل مهمه ارجعوا لاخر الحلقه اللى فاتت اقروها)

      المهم يحصل موقف جميل جداً .. هتعيشى فين يا مارية؟ طب زوجات النبى عايشين فين ؟ فى حجرات جمب بعض حوالين المسجد النبوى.. بس مارية مش حتستقر جنبهم.. اصل مارية جاية من مصر من بيئة فيها نيل و هوا .. و كمان وحدانية ملهاش حد ، فحتعيش مارية فى " العوالى " دى منطقة فى المدينة يعنى زى الريف عندنا.. فيها مياة و زرع ..جوها شبه جو مصر شوية..
      شايفين النبى بيحترم نفسية المرأه أد ايه.. و رغم كده ييجى حد فى زمنا ده يقول إن الإسلام مش بيحترم المرأة ..طب أزاى بس !! أقولكم حاجة جميلة فى الفقه اذا كانت المرأة مخدومة وجب على زوجها أن يخدمها وأن لم تكن فلن يجب عليه و لكن إحسانا لها يجيب خادم .. يعنى ايه ؟ يعنى لو كانت البنت فى بيت أبوها عندها دادة و اتجوزت يبقى واجب على زوجها انه يجيبلها دادة زى ما كانت فى بيت أبوها لو هو يقدر مادياً ..(لو هو مادياً ميقدرش ده موضوع تانى) طب لو ماكنتش مخدومة يعنى متربية فى بيت مافيهوش دادة ؟؟ يبقى مش واجب عليه بس ان كان مُحسناً و لطيف يبقى يجيب لها خادم يعنى فى الحالتين ياريت تجيبلها دادة ( ده الفقه فى الإسلام بيقول كده فشوفتوا أد أيه إكرام الشريعة للمرأة فى الإسلام)

      المهم حتعيش مارية فى العوالى ، طيب البيت اللى فى العوالى ده النبى عليه الصلاة و السلام جابه منين هو النبى معاه فلوس يجيب بيت فى منطقة زى العوالى ؟ لأ طبعا ًو لكن فى غزوة أُحد فى واحد يهودى اسمه مُخيريق ده أسلم و حارب فى غزوة أحد و مات شهيد و مكنش لحق يصلى صلاة واحدة و لحظه موته فقال : إن مت فمالى كله لمحمد يفعل به ما يشاء.. و مات فعلاً شهيد..فالنبى قال عمل قليلاً وأُجِرَ كثيراً ..لأنه مات و اسلم و فى نيته طاعه الله و رسوله و حيدخل الجنة من قبل ما يسجد سجدة واحدة.. فلما مات ايه التركة الى سابها ؟ حتة جنينة وأرض و بيت صغير فى العوالى هو ده اللى حتسكن فيه مارية ..
      النبى ﷺ كان بيحبها.. و طبعاً كان بيحب عائشة اكتر بس عائشة كانت بتقول انها كانت بتحس بالغيرة من مارية لأن النبى كان بيزورها كتير.. و طبعا كان النبى بيقدر ان ماريه ملهاش حد.. المهم بعد كام شهر حصلت مفاجأه وهى ان مارية حامل ..

      تخيلوا فرحة النبى ﷺ النبى خلف من السيدة خديجة بس أما التسع زوجات التانين مخلفوش منه فحيخلف النبى عليه الصلاة السلام على كبر و دايماً تلاقوا اللى بيخلف على كبر بيبقى قلبه رقيق أوى و بيدلع الطفل أوى لأنه جاله على كبر
      فالنبى حيفرح فرحة شديدة وكأن ربنا بيعيد التاريخ من الأول.. زى ما هاجر زمان كانت جارية و تزوجها سيدنا إبراهيم و خلف منها سيدنا إسماعيل لما زوجته السيدة سارة كانت عقيم.. فبردة مارية الوحيدة اللى تخلف للنبى ﷺ .. فمارية تبقى حامل و كل المدينة تبقى فرحانة و مستنية المولود إلا واحدة بس .. السيدة عائشة ... لأن أى إمرأة بتحب زوجها بتبقى نفسها تخلف منه ..

      أوعوا تفتكروا انها كانت سهلة على عائشة أنها ماتخلفش من النبى ﷺ لأنها كانت صغيرة و تقدر تخلف.. و كانت بتقعد تدعى ربنا أن ربنا يرزقها الولد و راحت مرة بتبكى تقوله يا رسول الله كل نسائك لهن كُنية و أنا معنديش لأنى معنديش أولاد (اصل زوجات النبى التانيين كانوا مخلفين من ازواج قبل النبى و كان عندهم أولاد و لهم كنيه زى السيده أم سلمه مثلا و السيده ام حبيبة ) المهم فقال النبى لها: لا تبكى يا عائشة أنتى أم عبد الله (ابن اختها عبد الله بن الزبير) فكان نفسها تخلف.
      طب ايه حكمة ان ربنا خلى عائشة متخلفش ؟ عائشة هتروى اكتر من 2000 حديث عن النبى وكلهم فى الفقه فمينفعش يا عائشة تنشغلى بأطفال فكان ده اصطفاء من ربنا للبشرية.. فزوجات النبى اللى بعد خديجة مخلفوش منه.. طب اشمعنا مارية تخلف ؟! عشان محدش يقول ان النبى مخلفش عشان ميقدرش يخلف .. لأ النبى يقدر يخلف بس إرادة ربنا أنه ما يخلفش لفترة .. المهم تحمل مارية و النبى يبقى طاير من الفرحة.. و يعدى شهر اتنين تلاتة لحد ما نوصل للشهر التاسع و تخلف ابراهيم بن محمد صلى الله عليه وسلم
      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    29. الحلقة (240)

      يلا صلوا على النبى :)
      ماريا القبطية "أم إبراهيم بن النبى محمد صلى الله عليه و سلم "(ج4)

      ماريا بتولد وتروح لها بسرعه اختها سيرين .. المدينة كلها كانت فرحانة والنبى عرف الخبر فبسرعة راح لها .. وأول ما النبىﷺ دخل كان ابنه لسه مولود فأخده النبىﷺ وحضنه وسماه ابراهيم تيمناً بسيدنا إبراهيم عليه السلام ويشاء الله انه يكون ابراهيم ده آيه فى الجمال وكان شبهه النبى محمد اوى .. النبىﷺ حبه حب غير طبيعى وكان يشيله وفرحان بيه اوى ..

      ويبدأ ابراهيم يكبر ويبقى شبه النبىﷺ أكتر كل يوم و يعدى شهر وأتنين لحد ما يبقى ابراهيم عمرة سنه و 8 شهور .. وقبل الفِطام بشهرين تيجي لإبراهيم حمى شديدة هيسخن وتجيله حمى شديدة ، وتبدء مارية تبكى وتيجى سيرين جرى وتلاقى شكل الولد متغير والسخونية مش بتروح فيبعتوا للنبىﷺ بسرعة .. فالنبىﷺ ييجى جرى فيدخل يبص على ابراهيم فيفهم .. فييجى ياخد ابراهيم من مارية .. مارية ماسكة فى ابراهيم حضناه وبتعيط .. فأخده النبىﷺ وبدء إبراهيم يحشرج الروح هيموت فى صدر النبىﷺ فنظر النبىﷺ له وبكى وقال : يا بُنى أما إنى لا أملك لك من الله شيئا ( مقدرش أعملك حاجة ) ويبدء إبراهيم يحشرج فى صدر النبيﷺ والنبى يبكى ( ابنه بيموت ) فواحد من الصحابة جه جمب النبى فقال له: أتبكى يا رسول الله ؟ فقال النبى نعم إنما هى رحمة يضعها الله فى قلوبنا ..
      ويبدء جسد إبراهيم يرتعش وتخرج روحه رضى الله تعالى عنه وهو فى صدر النبيﷺ ويموت ابراهيم فتتقل راسه ويبرد جسمه فيعرف النبى انه مات فيبكى النبىﷺ ويقول أما إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن ولا نقول الا ما يرضى ربنا وإنا على فِراقك يا ابراهيم لمحزونون .. النبىﷺ دفن أولاده كلهم الا فاطمة لأنها ماتت بعديه ب6 شهور و وقت وفاته صلى الله عليه و سلم هيقولها انتى هتموتى بعدى.. فالنبىﷺ حتى كان عارف أنها ميتة .. فأد ايه استحمل و صبر صلى الله على محمد ❤.

      و يقول النبى إن الله عز وجل يُنادى يوم القيامة على أطفال المسلمين الذين ماتوا قبل الحُلم ويقول: ادخلوا الجنة فيقولون: يا رب لا ندخلها حتى يدخلها أباؤنا وأمهاتنا فيقول الرب: ادخلو الجنة أنتم و آبائكم وأمهاتكم .

      أشد بلاء يا جماعة فقد الأولاد مهما كان اللى فقدته عزيز على قلبك لكن أشد فقد هو فقد الأولاد عشان كده أعظم أجر هو أجر فقد الأولاد ربنا يعافى أولادنا أجمعين ... فيبكى النبى ﷺ ويقول لأبراهيم وهو ميت فى حضنه كلمة عجيبة أوى يقول له : والله يا ابراهيم لولا أن وعد الله حق لكان حزننا غير هذا الحزن ( بيقول له لولا أن أنا واثق و متأكد من وعد ربنا أن قدر ربنا اكيد لمصلحتى و أن ربنا هيعوضنى فى الجنة لكان حزنى هيبقى حاجة تانية خالص .. حاولوا تقولوها لنفسكم فى البلاء لما يحصلكم بلاء شديد و تحسوا أن الدنيا ضيقة وأنكم لوحدكم وأنكم تعبانين قولوا كده.. لولا أن وعد الله حق لكان حزن غير هذا الحزن كنت هزعل اوى بس أنا عارفة يا رب أنك بتعمل كده علشان مصلحتى)

      لما الطفل يموت يقول الله سبحانه و تعالى فى الحديث القدسى : يا ملائكتى أقبضتم ولد عبدى ؟ وهو أعلم سبحانه وتعالى ، فتقول الملائكة بلى يا رب .. يقول يا ملائكتى أقبضتم فلذة فؤاد عبدى؟ فيقولون نعم يارب..فيقول الرب عز وجل يا ملائكتى ماذا قال عبدى ؟؟ قالوا: حمدك و استرجعك " قال انا لله وانا اليه راجعون ..فيقول ياملائكتي ابنوا له قصراً وسموه بيت الحمد
      ماريه حزنت علي وفاة ابراهيم حزن شديد .. والنبي عليه الصلاة والسلام قال : يُكمل إبراهيم الآن رضعته فى الجنة ..
      ويموت ابراهيم و يتدفن فى البقيع .. و حيموت النبى بعد إبنه ابراهيم ب 6 شهور و مارية هتموت بعد النبى ب حوالى 5 سنين و من يوم ما هيموت ابنها مش هتخرج من بيتها أبداً إلا عشان تزور إبنها فى البقيع و بس و لما تموت حتُدفن بالبقيع رضى الله تعالى عنها وأرضاها ..
      و زى ما قولنا أن بسبب السيدة ماريا.. مصر أخدت فضل و منزلة عند رسول الله , فقال النبى عليه الصلاة والسلام: اذا فتحتم مصر فأستوصوا بأهلها خيراً فإن لهم نسباً وصهرا ❤ ( مين النسب ؟ مارية ( فلولا مارية أمنا العظيمة مكنش هيبقى لمصر فضل فى السنة النبوية طبعاً القران مدح مصر بس أحنا بنتكلم عن السنة النبوية) .... فى موقف حصل بعد ما مات ابراهيم عليه السلام ان حصل كسوف للشمس فقالوا كسفت الشمس لموت ابراهيم ..فنفى النبى ذلك و قال ان الشمس و القمر آيتان من آيات الله لا يخسفان لموت أحد .. فقال النبى ده حصل قدراً وصادف موت ابراهيم ابنه ..

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    30. الحلقة (241)

      يلا صلوا على النبى :)
      #حجة_الوداع (ج1)

      أول وآخر حجة لرسول الله ﷺ
      بعد غزوة تبوك اللى اتعرف منها من المسلم الحق و من المسلم المنافق.. وفى شهر ذى الحجة حيطلع رسول اللهﷺ أول وآخر حجة لبيت الله الحرام .. النبيﷺ كان عامل عُمرة "عُمرة القضاء" لكن دلوقتى حيعمل "حجة" .. النبى ﷺ هيطلع ومعاه أكتر من 100 ألف مسلم .. يااه شايفين العزة .. قال تعالى: وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ ..

      فاكرين يا جماعة زمان ؟ فاكرين غار حِراء لما سيدنا جبريل نزل على النبى ﷺ لأول مرة .. وكان النبىﷺ خايف جدا ً.. فاكرين لما كان فى غار ثور وأبو بكر قلقان جداً ويقول له : يا رسول الله لو نظر أحدهم تحت قدميه لرآنا فالنبىﷺ يقول له يا أبا بكر ما ظنك بأثنين الله ثالثهما ..

      فاكرين لما أسلم 3 من المسلمين وفضلوا يزيدوا شوية بشوية.. فاكرين لما بقوا مجموعة صغيرة بيتعذبوا فى مكة ، فاكرين سيدنا عمار بن ياسر لما من كتر التعذيب راح للنبى ﷺ وقال: يا رسول الله أهكذا الدهر ؟ ( يعنى هى الدنيا صعبة كده ليه ؟ ) .. فاكرين السيدة خديجة رضى الله عنها اللى ماتت من كتر التعب بعد حصار كفار قريش لقبيلة النبىﷺ فى الشِعب .. فاكرين النبىﷺ لما كان يبقى ساجد قدام الكعبة ويجيب الكفار أمعاء الإبل ويحطوها على ظهر النبىﷺ ورقبته .. فالنبىﷺ ما يقدرش يقوم من قذارة الحاجات اللى عليه .. ويفضل ساجد .. ومرة يرموا على النبيﷺ التراب فبنته رضى الله عنها تُزيل التراب عن كتفيه وتبكى فالنبىﷺ يقول لها: لا تبكى إن الله ناصر أباكى ..

      فاكرين لما كان يقف النبىﷺ يصلى وييجى عُقبة بن أبى مَعيط اللئيم ويجيب عباية و يبرمها ويحطها على رقبة النبى ﷺ ويخنق النبى ﷺ فالنبى يقع على ركبتيه و يغمى عليه .. تعب قوى يا جماعة تعب قوى قوى علشانى و عشانك ❤..

      دلوقتى رايح الحج مع النبيﷺ 100 ألف مسلم .. تعبك ما راحش هدر يا رسول الله .. صدق الله وعده ونصر عبده ..

      دلوقتى حيخرج المسلمين من المدينة لمكة حوالين النبىﷺ من كل جانب و على فكرة ال 100 ألف دول المسلمين كلهم مش من سكان المدينة بس دول من القبائل كلها .. ويبدأ المسلمين يلبوا ويقولوا :لبيك اللهم لبيك .. لبيك لا شريك لك لبيك .. تأملوا كده كلمة لبيك معناها ايه ؟ يعنى احنا جايين لك يا رب.. والنبىﷺ يقولها من من كل قلبه لبيك اللهم لبيك ( 23 سنة تعب كان نفسى يارب من زمان أجيلك ) لبيك اللهم لبيك لبيك لا شريك لك لبيك إن الحمد والنعمة لك والمُلك لا شريك لك

      وينزل سيدنا جبريل ويقول: يا رسول الله إن الله يأمرك أن تأمر أصحابك أن يرفعوا أصواتهم بالتلبية ( علوا صوتكم ربنا يباهى بكم الملائكه ) فيبدأ الصحابة يعلو صوتهم وتزداد الحماسة .. الصحابة بيحكوا ويقولوا: والله ظللنا نُلبى من المدينة الى مكة حتى بُحت أصواتنا :) يوصل النبىﷺ لمكة ، ويحج ماشى على رجليه من مكة لمنى مشى من منى للمزدلفة من المزدلفة لعرفة كله مشى !! ليه يا رسول الله ؟ عايز أبذل كل طاقتى لله تبارك وتعالى صلى الله على محمد ..

      بس مش هيقدر يكمل كده لأن العدد كبير وبدأت الناس تيجى ناحية النبىﷺ ..تخيلوا 100 ألف على واحد .. ده عايز يبوس رجله والتاني ايديه.. ده عايز يسأله .. ده عايز يبص فى وشه .. ده عايز يقول له كلمة

      يتبع ..

      حذف
    31. فبدأ النبى ﷺ يتعب فأضطر أنه يركب على ناقة وبدأ النبىﷺ يكمل مناسك الحج راكباً ويقول للصحابة جملته الشهيرة أيها الناس خذوا عنى مناسككم ( يعنى قلدونى .. علشان فى ناس بتسأل تفاصيل الحج دى جبناها منين ؟ جبناها من حجة الوداع )

      ويقول النبى عليه الصلاة و السلام : خذوا عنى مناسككم لعلى لا ألقاكم بعد عامى هذا ( يمكن ماشوفكوش تانى ) ويبدأ النبىﷺ يطوف ويعرض مناسك الحج ويبدأ النبىﷺ يقف شوية ويستريح ويكمل لحد ما يقف النبىﷺ و يخطب فى ال 100 ألف .. طيب إزاي الصوت هيوصل ؟ 100 ألف ومافيش ميكروفون ولا مكبرات صوتية ؟

      أصل كان النبىﷺ حيقف فى مكان وبعد كام متر يقف صحابى تانى وهكذا .. فالنبىﷺ يقول الكلام فالصحابى يأخذ الجملة ويعيدها لأن ماكانش فى وسائل تانية ، ويقف النبىﷺ فالناس كلها تسكت عشان تسمع .. فيبدأ النبىﷺ يقول كلام عجيب قوى .. "أيها الناس أى يوم هذا ؟ فيقولون اليوم الحرام ، فيقول أيها الناس أى شهر هذا ؟ فيقولون الشهر الحرام ، فيقول أى بلد هذا ؟ فيقولون هذا البلد الحرام .. فيقول أيها الناس: إن أموالكم ودمائكم وأعراضكم عليكم حرام كحُرمة يومكم هذا فى بلدكم هذا فى شهركم هذا ..

      ماينفعش يا مسلمين تموتوا بعض .. ماينفعش يا مسلمين تخوضوا فى عِرض بعض ... النبىﷺ كان بيقول فى الحديث: إذا ألتقى مسلمين بسيفيهما فالقاتل والمقتول فى النار .. تخيلوا يعنى القاتل والمقتول!! فالصحابة استغربوا.. فقال النبىﷺ: فإن المقتول كان يحرص على قتل أخيه .. يعنى المقتول كان فى نيته يقتل أخوه المسلم برده فعشان كده همه الاتنين حيدخلوا النار

      نرجع لخطبة النبىﷺ الخطبة .. يقول ﷺ : أيها الناس إنما المؤمنون إخوة .. (وقال فى حديث نبوى: مثل المؤمنين كمثل الجسد الواحد إذا أشتكى عضو تداعت له سائر الأعضاء بالحُمى والسهر .. إحنا حاجة واحدة ماينفعش نخبط فى بعض) ويفضل يكرر الكلام ..وكمان يوصى المسلمين على النساء حيقول كلام جميل أوى

      حنعرفه بكرة إن شاء الله��

      حذف
    32. الحلقة (242)

      يلا صلوا على النبى :)
      #حجة_الوداع (ج2)
      يقول النبى ﷺ فى وصاياه لأمته: إنى مباهى بكم الأمم يوم القيامة فلا تسودوا وجهى يوم القيامة

      نكمل النهاردة سوا خطبة النبىﷺ .. بيخطب النبىﷺ فى المسلمين فى الحج و بيكمل الخطبة وبقول "أيها الناس استوصوا بالنساء خيراً فإنكم أخذتموهن بكلمة الله و أستحللتم فروجهن بكلمة الله..
      النبىﷺ بيوصى على نساء المسلمين .. أن الرجل بياخد المرأة من بيت أبوها بكلمة.. تقول له زوجتك نفسى و يقول لها قبلت ، فاتقوا الله فى النساء ..أوعى تأذيها لما تروح بيتك ده أنت أخذتها بأمان ربنا على كتاب الله و سنة رسول الله ..أنت شهدت ربنا بينكم !! و يشدد النبىﷺ و يقول اتقوا الله فى النساء فإنهن عوان عندكم ..يعنى زوجتك بقت عندك و تحت أمرك ..ماينفعش تأذيها اتقى الله فيها لأن عذاب ربنا شديد.. دى وصايا النبىﷺ الأخيرة يا جماعة خلاص النبى ﷺ قرب يموت .. و تخلص الخطبة و ينزل النبىﷺ و يكمل المسلمين مناسك الحج و بعد شوية يقف النبى ﷺ و يعمل خطبة كمان ..كأن النبىﷺ بيخطب كذا مرة عشان يحفظوا الوصية..

      فتبدأ الناس تستغرب وتسأل هو النبىﷺ بيخطب كتير ليه !! و تتجمع الناس تانى والصحابة يقفوا عشان يكرروا للناس اللى واقفه بعيد كلام النبىﷺ علشان يسمعوا ..

      فيقول النبىﷺ "أيها الناس أى يوم هذا ؟ " تانى !! فالناس قالت يمكن اسم اليوم اتغير و ده وارد لأن الوحى لسه بينزل فيمكن اتغير اسم اليوم فقالوا الله ورسوله أعلم .. " فقال أليس اليوم الحرام ؟ قالوا : بلى ، فقال النبىﷺ : أى شهر هذا ؟ فقالوا الله ورسوله أعلم .. فقال أليس الشهر الحرام ؟ .. فقالوا: بلى ، فقال أى بلد هذا ؟ قالوا الله و رسوله أعلم ، فقال النبى: أليس البلد الحرام ؟؟ فقالوا بلى .. فيقول النبىﷺ: أيها الناس إن اموالكم و دمائكم وأعراضكم عليكم حرام كحُرمة يومكم هذا فى بلدكم هذا فى شهركم هذا ..

      كان عارف صلى الله عليه و سلم اللى هيحصل ، كان عارف قد أيه المسلمين هيتفرقوا ويتشتتوا .. النبىﷺ بيقول فى الحديث: يوشك الأمم أن تداعى عليكم، كما تداعى الأكلة إلى قصعتها .. ( هييجى يوم من الأيام يا مسلمين الأعداء هييجوا ينهشوا فى لحمكم زى الناس الجعانة للى بتقدمولها طبق أكل فيقطعوا بعض علشان ياكلوا حبة الأكل..كأن المسلمين هم طبق الأكل الصغير ده و اللى حياكلوه هم أعدائنا ) فواحد من الصحابة قال: لماذا يأكلونا يا رسول الله ..هل سيكون بسبب قلة عددنا يومئذ ؟ فقال النبىﷺ: لا بل ستكونون كثير ولكنكم غثاء كغثاء السيل " ( يعنى حتبقوا كتير يا مسلمين بس مش حتكون لكم قيمة لأنكم حتكونوا مموتين بعض ومقطعين بعض ومتفرقين ) .

      و يشدد النبىﷺ ويكرر تانى ويقول "إنما المؤمنون إخوة " ويقول : "أيها الناس إنه لا فضل على عربى على أعجمى ولا لأبيض على أسود إلا بالتقوى" و يبدأ يقول لهم "أيها الناس إنكم ستُسألون عنى يوم القيامة بين يدى الله فماذا أنتم قائلون يومها ؟ " (هتقولوا لربنا عنى ايه ؟)
      فبدأ الصحابة يبكوا .. فقالوا يا رسول الله سنقول إنك بلغت الرسالة و أديت الأمانة ونصحت الأمة وجاهدت فى سبيل دينك" فقال الحمد لله ..

      وينادى النبىﷺ الصحابة اللى بينقلوا كلامه ويقول لهم يعيدوا الكلام تانى على الناس علشان يردوا تانى و يُسمعونى صوتهم فيكرر الصحابة كلام النبىﷺ ويقولوا : أيها الناس ما تقولون لله عن رسول الله يوم القيامة ؟ فقالوا بصوت عالى : نقول أنه بلغ الرسالة وأدى الأمانة ونصح الأمة وكشف الله به الغُمة ..
      فبدأ النبى ﷺ يبكى وقال لواحد من الصحابة اسمه ربيعة .. يا ربيعة مر بينهم اسألهم ، فينزل ربيعة ويمر على صحابى صحابى يسأله ماذا تقول عن رسول الله يوم القيامة ؟ فيبكى الصحابى ويقول والناس تبكى ويشتد الألم ويشتد البكاء .. النبىﷺ عايز يطمن هيقولوا ايه عنه لربنا يوم القيامة .. بعد كل التعب ده يا رسول الله !! صلى الله على محمد صلى الله عليه وسلم ❤..

      يتبع ..

      حذف
    33. و يقف النبىﷺ و يقول "أيها الناس إِنِّي فَرَطُكُمْ (منتظركم) عَلَى الْحَوْض ِ.. مَنْ مَرَّ عَلَيَّ شَرِبَ ، وَمَنْ شَرِبَ لَمْ يَظْمَأْ أَبَدًا ، وسيأتينى بعض المسلمين منكم .. و ستأتى الملائكة فتدفعهم عنى ، فأقول: لِمَ تحجبون عنى أُمتى؟ فتقول الملائكة: إنك لا تدرى ما أحدثوا بعدك فأقول سُحقاً سُحقاً .. بُعداً بُعداً "

      تعالوا يا جماعة نتخيل أننا فى حجة الوداع والنبىﷺ بيودعنا بيقول لنا الكلام ده .. يقف النبىﷺ ويقول "أيها الناس أنا فرطكم على الحوض و إنى مباهى بكم الأمم يوم القيامة .. فلا تُسودوا وجهى يوم القيامة" ( أنا هنتظركم عند الحوض وهتفاخر بيكم قدام الأنبياء يوم القيامة فماتكسفونيش وماتسودوش وشى قدامهم يوم القيامة ) ..

      وييجى وقت الغروب يوم عرفة وتنزل آخر آية "الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلامَ دِيناً " [ سورة المائدة ] .. فيبكى سيدنا أبو بكر

      ويقول سيدنا عُمر: لكل أمرٍ يكتمل لابد له من نقصان ( وطبعا خلوا بالكم النقصان هنا هو موت رسول الله ﷺ .. الآية دى مرة واحد يهودى راح لعُمر بن الخطاب وقت ما كان أمير المؤمنين فقال له: يا أمير المؤمنين لو أُنزلت هذة الآية فى كتب اليهود لجعلنا هذا اليوم عيداً " فقال له اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتى"
      فيرد سيدنا عُمر عليه و يقول: هى نزلت فى عيد أصلاً يوم عرفة وكمان يوم جمعة )

      نكمل بكرة ان شاء الله ❤

      حذف
    34. الحلقة (243)

      يلا صلوا على النبى :)
      #حجه_الوداع (ج3)

      خلاص النبى عليه الصلاة والسلام خارج من مكة وهو طالع يقف ويبص على الحرم و يبص و يملى عينيه من الحرم.. مش بيفكركم الموقف ده بموقف تانى زمان؟ فاكرين لنا طلع النبى من مكة للمدينة مهاجر بعد إيذاء قريش للمسلمين و بعد ما اتفقوا على قتل النبى عليه الصلاة والسلام .. فاكرين لما خرج النبى مهاجر و وقف فى نفس المكان و قال الله يعلم انك احب بقاع الأرض الى قلبى ولولا أن قومك أخرجونى منك ما خرجت ..

      يخرج النبى ﷺ و يوصل المدينة ، يدخل المدينة .. النبىﷺ خلاص قرب ميعاد وفاته و رغم ان ربنا عزوجل كان منزل الآيات اللى بتتكلم عن النبىﷺ بشر و حيموت إلا ان بعد وفاته الصحابه حيتعبوا جدا حزنا عليه ﷺ .. قال تعالى : " وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ " (سورة آل عمران ).. و الآيات " إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُم مَّيِّتُونَ"(سورة الزمر).. " وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِنْ قَبْلِكَ الْخُلْدَ ۖ أَفَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ " [سورة الأنبياء]

      و يدخل النبى ﷺ المسجد النبوى بعد ما رجع من مكة يصلى ركعتين و يجمع الصحابة هيقولهم حديث مهم أوى : أبو بكر فى الجنة و عُمر فى الجنة و عثمان فى الجنة و علىّ بن ابى طالب و طلحة و الزبير و عبد الرحمن بن عوف و سعد بن أبى وقاص و سعيد بن زيد و أبو عُبيدة بن الجراح ( دول العشرة المبشرين بالجنة ) ..
      و يقول النبىﷺ: أيها الناس لا تسبّوا أصحابى لعن الله من سب أصحابى ..( انا اعتقد وده اجتهاد منى والله اعلم ، أنا بعتقد أن الحديث ده من دلائل النبوة ..ليه ؟ لأنه النبى بيكلم أبو بكر و عُمر و الصحابة و بيقول لهم لا تسبّوا أصحابى .. طب هما هيسّبوا نفسهم يعنى ؟؟ يبقى ده من دلائل النبوه لأن النبىﷺ عارف اللى هيحصل بعد كده )

      و يرجع النبى ﷺ البيت و يبدأ جسمه يوجعه عاش 23 سنة تعب و كان للنبى ﷺ يصلى السُنن قاعد

      تعرفوا أن مرة سيدنا عُمر هزر مع النبى و قال له: شِبت يا رسول الله .. ( طبعا النبىﷺ مش بيعجز ، النبى عليه الصلاة و السلام وشه ألين وأطيب من وجه الصبى .. مافيهوش أى تجاعيد وشعره أسود من الليل و مات النبىﷺ عمرة 63 سنة و ماعندوش غير 17 شعرة بيضا ..
      الصحابة عدوهم شعرة شعرة و الموضوع ده لطيف جداً .. يعنى أنا قعدت أفكر كده مرة أن النبى عليه الصلاة و السلام قاعد معاهم مثلاً بيخطب الجمعة أو بيدى درس أو قاعد معاهم قعدة لطيفة والصحابة قاعدين ، فأنا متخيلة بقى الصحابى اللى عد ال 17 شعرة.. متخيلاه وهو قاعد بيعد 1 2 3 بعد كده النبىﷺ لف وشه .. فيضطر الصحابى يعيد من الأول بقى ،ماهو أكيد ماقالش للنبىﷺ اثبت علشان اعد..و ممكن كمان النبىﷺ يقوم قبل ما الصحابى يكمل عد فيضطر يعيد العد تانىة يوم الموضوع صعب قوى و لكن الحب بيسهل أى شئ و يخلى صبرك طويل )

      المهم يضحك سيدنا عُمر مع النبىﷺ و قال: شِبت يا رسول الله فابتسم النبىﷺ وقال: يا عُمر شيبتنى سورة هود ..فيها آية شيبتنى .. إيه هى يا رسول الله ؟؟ " فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ "

      نكمل بكرة إن شاء الله❤

      حذف
    35. الحلقة (244)

      يلا صلوا على النبى :)
      #وفاة_النبى (ج1)
      قال ﷺ: يا أبا بكر أفلا تحب قوماً علِموا حبك لى فأحبوك لحبك لى،فأحبهم يا أبا بكر، أولئك أحبهم الله❤"

      خلاص النهاردة فاضل 15 يوم على وفاه النبى عليه الصلاة و السلام و تنزل اخر اية " وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ " [سورة البقرة] .. انتو متخيلين ! تنزل الأية و جبريل يقول يا رسول الله دى اخر اية.. ياااا فاكرين وقت نزول الوحى و جبريل يسد الافق له 600 جناح و يقول للنبى أقرأ و يرد النبى يقول ما أنا بقارئ ..و تنزل أول آيه " أقرأ باسم ربك الذى خلق " [سورة العلق] و يجرى النبى مفزوع على السيدة خديجه و يقول زملونى زملونى و تنزل ايات رب العالمين : يا ايها المزمل قم الليل إلا قليلا..
      فى معلومه مهمه لازم نعرفها هى أن القرآن نزل علي النبي مش مترتب ونزل علي حسب الأحداث اللي كانت بتحصل .. مثلا تحصل غزوة بدر فتنزل سورة الانفال .. تحصل غزوة تبوك تنزل سورة التوبة .. تحصل غزوة أُحد ينزل جزء كبير من آلِ عمران .. تحصل غزوة الخندق تنزل سورة الأحزاب ..

      فكل ما يحصل حدث ينزل القرآن .. وآخر أية في القران هي في سورة البقرة .. يعني الآيات كانت مش مترتبة لكن قبل وفاة النبي صلي الله عليه وسلم نزل عليه جبريل وعرض عليه القرآن عرضا .. يعني رتب جبريل مع النبي القرآن .. فالنبي مات والقران مترتب بنفس ترتيب المصحف دلوقتي .. وكان عبارة بيتكتب بوسائل كتير .. و فى عهد ابو بكر تم جمع القرآن كامل في كتاب ..

      المهم تنزل اخر ايه على النبى و يخرج النبى من بيته يزور شهداء أُحد كأنه بيودع الأحياء و بيسلم كمان على الأموات فيدخل عليهم و يقول السلام عليكم دار قومٍ مؤمنين انتم السابقون.. و كان فى كل زيارة ليهم يكمل و يقول: وإنا إن شاء الله بكم لاحقون لكن المرة دى كمل وقال: وأنا إن شاء الله بكم لاحق ..
      و يروح يزور شهداء البقيع و يدعى النبى لهم و يكون معاه خادمه سيدنا أبو مويهبه لكن و النبى عليه الصلاة و السلام و هو راجع بدأ يحس بتقل فى جسده و بتعب فيسند النبى على سيدنا ابو مويهبة علشان مش قادر يمشي لوحده .. فيحصل بينهم حوار جميل .. فالنبي يقول له: يا أبا مويهبة أتدري ان الله عز وجل قد خيرني بين الخلود في الدنيا وان املك خزائن الدنيا ثم الجنة، و بين لقاء الله ثم الجنة .. و سكت النبي .. فأبو مويهبة قال له : بأبي انت وامي فلتختر الدنيا وخزائن الدنيا ثم الجنة .. قال النبي: لا يا أبا مويهبة إنى اشتقت الي ربي فأخترت لقاءه .. فبكي ابو مويهبة ..

      و لما يدخل النبى عليه الصلاة و السلام للمسجد النبوى الشريف و يجمع الصحابة و يقول لهم اخر أحاديث قبل ما يشتد عليه المرض.. و كان اخر كلام عننا أحنا ❤ قال صلى الله عليه و سلم: وددت لو أنى لقيت إخوانى (يا ريتنى لحقت اقابلهم) فقالوا أولسنا إخوانك يا رسول الله؟قال بل أنتم أصحابى و لكن إخوانى قوم يأتون من بعدى آمنوا بى ولم يرونى .. إن شااااء الله ده انا و أنتم كلكم.. فأبو بكر سمع الكلام وأستغرب إن ازاى حد يحب و يشتاق لحد من غير ما يشوفه!!

      فقال النبى : يا أبا بكر أفلا تحب قوماً علِموا حبك لى فأحبوك لحبك لى يا أبا بكر..يا أبا بكر أحبهم ..أولئك أحبهم الله"
      و يبدء النبى ﷺ تجيله حمى و سخونية شديدة و يمرض مرض شديد ..فاضل على الوفاة 15 يوم ، و أفكركم بكلام أنس بن مالك و هو بيحكى عن يوم وفاة النبى و يقول: " لَمَّا كَانَ الْيَوْمُ الَّذِي دَخَلَ فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِينَةَ أَضَاءَ مِنْهَا كُلُّ شَيْءٍ ، فَلَمَّا كَانَ الْيَوْمُ الَّذِي مَاتَ فِيهِ أَظْلَمَ مِنْهَا كُلُّ شَيْءٍ :'( " صلى الله على سيدنا محمد

      نكمل بكرة إن شاء الله❤

      حذف
    36. الحلقة (245)

      يلا صلوا على النبى :)
      #وفاة_النبى (ج2)
      مرض النبى مرضآ شديدا وقال ﷺ لزوجاته: أتأذنون لي ان أُمرض في بيت عائشة ؟ ❤

      نكمل حلقاتنا النهاردة .. النبىﷺ فين ؟ النبىﷺ بايت في بيت زوجة من زوجاته .. و بكرة ميعاد وجوده عند السيدة ميمونة بس النبي عليه الصلاة و السلام نفسه يروح لعائشة .. ونفسه يُمرض لأنه بيرتاح عند عائشة .. لكن مش عاوز يزعل زوجاته و يكسر قلبهم بس في نفس الوقت نفسه يروح لعائشة .. فالزوجات كلهم قاعدين .. فيبص النبي وهو تعبان اوي و يقول اين انا غدا .. ( هو انا بكرة المفروض اروح لمين فيكم؟ ) .. و بعدين يقول لزوجاته أتأذنون لي ان أُمرض في بيت عائشة ؟ فقالوا طبعا يا رسول الله .. أذنا لك يا رسول الله .. فأرتاح النبى انه حتمرضه حبيبته عائشة ♡ :') .. هى اكتر حد بيرتاح معاه ..فخرج النبى من حجرة زوجته ميمونه و كان تعبان مش قادر.. فسيدنا علي و العباس سندوه بس المرة دي النبي مش قادر يدوس بقدمه علي الارض .. فبيقولوا : فخرج علي و العباس برسول الله و قدماه تخطان في الارض خطا ( يعني مش قادر يحط رجله علي الارض .. فهم ساندينه و يدوب رجله بتتجرجر فعامله خط على الأرض ) فالمنظر كان صعب وكان قاسي علي الصحابة .. كانوا بيبكوا و يعيطوا ..

      فاضل ١٥ يوم علي الوفاة و فى اول ١١ يوم فيهم كان النبي قادر يصلي واقف و قادر يطلع يصلي إمام بالصحابة .. اما في اليوم ال ١١ فيحاول النبي يقوم عشان يصلي الفجر .. و يدوب لسة رايح يتوضأ فيقع و يغمى عليه عليه .. النبى عنده حمي ( سخونة شديدة ) .. فالبيت اضطرب وأهل بيته اضطربوا .. فتقول عائشة : فصببنا عليه قربة من الماء فأفاق .. فراح يتوضأ فوقع و اغمى عليه تانى .. فصببنا عليه قربة من الماء فأفاق .. فراح يتوضأ و بعدين أغمى علبه لتالت مرة و يصبوا المية و يغمى عليه لحد سابع مرةً فلما فاق قال: حسبكم حسبكم كفايه .. مروا أباً بكر ان يصلي بالناس .. فقالت عائشة : لا يا رسول الله بل تصلي انت بالناس ..
      قال يا عائشة مروا أبا بكر فليصلي بالناس .. قالت يا رسول الله ان أباً بكر رجلا اسيف ( بيعيط كتير يعنى هيدخل في الصلاة وهو عارف ان انت تعبان فمش هيعرف يقرا قرآن والنَّاس مش هتفهم هو بيقول ايه .. و تقترح عائشه و تقول للنبى: نقول لعمر بن الخطاب يارسول الله .. فقال صلي الله عليه وسلم : لا يا عائشة انكن صويحبات يوسف ( انتم بتتكلموا كتير ليه زي صويحبات سيدنا يوسف اللى مذكورين فى القرآن ) و يكرر النبىﷺ كلامه ويقول مروا أباً بكر فليصلي بالناس .. فقالت عائشه :نعم يا رسول الله .
      وييجى سيدنا ابو بكر ويدخل يصلي إمام بالناس.. فقال الصحابة فوالله ما فهمنا منه كلمة الا انه يقوم و يركع .. وصلي ابو بكر بالناس في حياة النبي ١٧ صلاة ..وفى تاني يوم .. اليوم ال ١٢ النبىﷺ حس بخفة فقام وتوضأ و يدوب و صل لحد الستار اللى بيفصل بين بيته و بين المسجد فوقع و أغمى عليه .. فراح له سيدنا علي و سيدنا العباس و سندوا النبي و خرج النبي مسنود بين علي والعباس و دخل إلي المسجد

      فالنبىﷺ فضل يمشي بين علي والعباس لحد ما وصل عند سيدنا ابو بكر الصديق .. فأبو بكر لمح النبىﷺ وفرح جدا .. فأبو بكر رجع خطوتين لورا عشان النبىﷺ يكون الإمام للمصلين.. فالنبي مسكه عشان يثبت مكانه و ميرجعش لورا .. و قعد النبىﷺ جنب أبو بكر يصلي و بدأ ابو بكر يصلي بصلاة النبي والنَّاس يصلون بصلاة ابي بكر .. فكان أباً بكر يأتم بصلاة النبي والناس يأتمون بصلاة ابي بكر ( يعني كان ابو بكر واسطة بين النبي والنَّاس .. ليه ؟ لان النبي تعبان وصوته واطي فالناس مش سامعين صوته ) ..

      خلصت الصلاة وحيتسند النبىﷺ على الصحابه ويرجع بيته .. فراح وراه سيدنا عبد الله بن مسعود ..كان عايز يطمن عليه فيقول : فدخلت الي النبىﷺ و وضعت يدي علي راْسه فإذا الحمي قد اكلت بدنه ( سخن اوي ) .. فقلت بأبي انت يارسول الله انك توعك وعكاً شديداً. فقال: نعم يابن مسعود ،إنا معاشر الأنبياء توعك كَوَعك رجلين منكم .. فقال بن مسعود: وكذلك الأجر يارسول الله ؟ قال نعم وكذلك الأجر ..

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    37. الحلقة (246)

      يلا صلوا على النبى :(
      #وفاة_النبى (ج3)
      قال ﷺ: أيها الناس لا ترجعوا بعدى كفارا يضرب بعضكم أعناق بعض.

      النبي عليه الصلاة والسلام فى حجرة السيدة عائشة .. فحطت عائشه جنبه إناء فيه ماء فبتقول السيدة عائشة: فجعل يضع يده فى الاناء و يمسح علي راْسه ويقول لا اله الا الله ان للموت لسكرات.. ( ياا ده الموت متعب اوي ) .

      ويشتد الألم علي النبي ..
      فالسيدة عائشة بقت مش قادرة تشوف النبى عليه الصلاة والسلام تعبان اوى فبتقول: فتذكرت انه كان يرقي المرضى ويضع يديه علي رأسهم و يقول اللهم رب البأس اشف وانت الشافي لا شفاء الا شفائك شفاء لا يغادر سقما .
      فتقول عائشه فظللت أقول وأكرر الدعاء .. فلما انتبه لى النبى فأمسك بيدي وقال لا يا عائشة .. قد كان ذلك في المدة أما الآن فلا ينفع .. ( يعني ايه ؟ يعني الكلام ده ينفع لما يبقي لسة فيه في العمر بقية اما دلوقتى خلاص انا عمرى بينتهى فمش حتنفع )

      فبتقول عائشة فبكيت وعلمت انه ميت .. فبينما نحن كذلك اذ علت الأصوات في المسجد .. وصوت العويل والبكاء عالي جدا في المسجد .. انتو عارفين ان بيت النبى كان جنب المسجد يدوب الفاصل بينهم ستار ..
      فسأل النبي وقال الناس مالها .. فى إيه ؟ فقالت عائشة يبيتون منذ البارحة في المسجد يا رسول الله .. يخافون عليك .. فقال النبي أوقد فعلوا ؟ فقالت نعم .. فقال احملوني اليهم ..

      النبى لقاهم خايفين عليه فقام وراح لهم بنفسه .. فجاء علي والعباس وحملوا النبي فخرج النبى للمسجد .. فأول ما خرج الناس سكتت .. فحملوه الي المنبر .. وأجلسوه الي المنبر .. فقال النبي عليه الصلاة و السلام : أيها الناس مالكم لكأنكم تخافون علي؟.. انتو خايفين عليا .. فقالوا: فداك آبائنا وأمهاتنا طبعا يارسول الله خايفين عليك ..

      فقال النبى : أيها الناس موعدكم معي ليس الدنيا موعدكم معي عند الحوض .. والله لكأني أراه من مقامي هذا ..النبى بيصبرهم و يصبرنا احنا كمان.

      فبكي الناس ويبدأ النبي يوصيهم وصايا فيقول لهم أيها الناس والله ما الفقر أخشي عليكم وإنما أخشي عليكم الدنيا فتتنافسوها كما تنافسها الذين من قبلكم فتهلككم كما أهلكتهم ( يعني انا يا مسلمين مش خايف عليكم من الفقر لكن خايف عليكم من الدنيا تتخانقوا علي المناصب وعلي الكراسي و تقتلوا بعض علي السلطان والجاه ) ..

      ويقول النبى : أيها الناس لا ترجعوا بعدي كفارا يضرب بعضكم اعناق بعض ( يعني متقتلوش بعض) و يبدا النبي يوصي أيها الناس الله الله في الصلاة ( يعني خلي بالكم من الصلاة يا مسلمين ) الله الله في الصلاة .. ويفضل يكرر ويكرر .. وبعدين يقول : أيها الناس لايؤمن احدكم الا وهو يحسّن الظن بربه ..

      نكمل بكرة ان شاء الله ❤

      حذف
    38. غير معرف27/11/18 10:04 م

      حبيبتى جزاك الله عن الجميع خير ،، ملئتي اوقاتنا بسيرة خير البشر

      طيب الله ذكرك كما طيبتي اوقاتنا بذكر الحبيب

      اعلم انك على وشك الختم فجزاك الله كل خير

      وهذا الملف على وعدي استغلت وجود النت لارفعه

      https://up.top4top.net/downloadf-10617gy3g1-docx.html

      حذف
    39. بارك الله فيك اختي وبارك في عملك ونفع به من يشاء من عباده وجعلك من اهل الحب والقرب .. آمين ..

      لقد تبقى 5 حلقات من السيرة النبوية .. واوكل امر الملف لأستاذنا الفاضل جزاه الله عنا خيرا .. آمين

      حذف
    40. الحلقة (247)

      يلا صلوا على النبى :(
      #وفاة_النبى (ج4)
      قال ﷺ :أقرؤا منى السلام كل من آمن بى من أمتى و لم يرانى.

      النبىﷺ مع الصحابة فى المسجد فقال صلى الله عليه وسلم: أيها الناس إن عبدا خيره الله بين الدنيا وبين ما عند الله ،فاختار ما عند الله .. فالناس سكتت و مفهمتش لكن كان سيدنا أبو بكر هو الوحيد اللى فهم الجمله .. اه كان فى علامات كتير بان منها ان النبىﷺ حيموت بس مكنش حد من الصحابه مستوعب إلا ابو بكر :') ، فلما سمع ابو بكر كلام النبى ﷺ انفجر بالبكاء وقاطع كلام النبى ﷺ وقال: فديناك بآبائنا ،فديناك بأمهاتنا ،فديناء بأولادنا ،فديناك بأزواجنا ،فديناك بأموالنا، وفضل يكرر الكلام ..

      فالناس أتعجبت وبصت لأبو بكر .. إزاى يقطع كلام النبيﷺ بالشكل ده.. فقام النبىﷺ بسرعه ودافع عن ابو بكر الصديق وقال : أيها الناس ، دعوا أبوبكر ، فما منكم من أحد كان له عندنا من فضل إلا كفأناه به ، إلا أبو بكر لم أستطع مكافأته ، فتركت مكافأته إلي الله عز وجل ، كل الأبواب إلي المسجد تسد إلا باب أبو بكر لا يسد أبدا ..
      و يبدأ النبىﷺ يحس بشفقة ناحية الصحابه صعبان عليه شكلهم لأنهم قلقانين عليه اوى .. فبدأ النبيﷺ يدعيلهم ويقولهم : آواكم الله .. نصركم الله .. ايدكم الله .. رحمكم الله .. غفر الله لكم .. ثبتكم الله .. فضل النبيﷺ يدعى ..

      وبعدين قالوا : يا رسول الله أرأيت ان مت فمن يُغسلك ؟ فقال صلي الله عليه وسلم يُغَسلني اهل بيتي ..ثم قالوا يارسول الله ففيم نكفنك ؟ فقال: كفنوني في ثوبي هذا ..فسكتوا طويلاً وسكت .. و بعدين قالوا وهمه بيبكوا: يا رسول الله فمن يصلي عليك حينها ؟ فقال النبيﷺ أيها الناس إرفقوا بنبيكم .. اذا انا مت اخرجوا عني ساعة (يعني لما تيجوا تصلوا عليا سيبوني ساعة لوحدي الاول) ..
      فقالوا لماذا يا رسول الله ؟ فقال: فإنه اول من يصلي علي ّحبيبي جبريل عليه السلام .. ثم يصلي عليّ ميكائيل .. ثم إسرافيل .. ثم يُصَلِّي عليّ ملك الموت .. ثم جنود من الملائكة .. ثم تدخلون عليّ فوجا فوجا و تصلون علي .. فقالوا يا رسول الله و من ينزلك قبرك ؟ فقال النبي: اهل بيتي و جموع من الملائكة يرونكم من حيث لا ترونهم..

      ويبدأ النبيﷺ يقول لهم كلام جميل اوي .. أيها الناس أٓقرؤا انفسكم مني السلام ، أيها الناس اقرؤا مني السلام كل من آمن بي من امتي ولم يرانى ( دي لينا احنا بقى .. النبيﷺ بيسلم علينا احنا .. و عليك السلام يارسول الله ) ..

      دلوقتى جه اليوم ال15 النهارده يوم الاتنين وقت الفجر .. يحصل ايه؟ يحصل ان النبيﷺ وقت آذان الفجر يشعر بشيء من الخفة .. يلاقي نفسه كويس .. قادر يقوم و يتحرك .. فيمشي لحد الستار اللى لما يفتحه يطلع منه على المسجد النبوي ..فأول ما يفتح الستار فيشوف المسلمين بيصلوا مؤتمون بأبي بكر الصديق .. ابو بكر واقف إمام عليهم .. فالنبي عليه الصلاة والسلام يتبسم النبى ،فرحان بصفوف المصلين في الفجر والمسجد مليان علي الآخر .. آخر فرحة في حياة النبي كانت فرحته بالناس اللى بتصلى الفجر. (افتكر ده دايما و انت بتجاهد نفسك يوميا انك تقوم صلى الفجر)
      فتبسم صلي الله عليه وسلم ، فالصحابة بيقولوا فظننا انه قد شُفي و جعلنا نسترق النظر اليه و نحن فى الصلاة.. و والله ما رأيناه يوم قط اجمل ولا أضوأ من هذا اليوم .. ووالله كأنما الشمس طلعت علينا .. فكدنا ان نخرج من صلاتنا .. فأشار النبى إلينا ان أبقوا مكانكم .. و كان ابو بكر حيرجع لورا ( عايز النبي ييجى هو يبقي الامام ) فالنبي أشار له "خليك مكانك" .. و المسلمين كملوا الصلاة و النبى يبص لهم ويبتسم .. وبعدين يدخل ويقفل الستار .. وكانت دى اخر مرة حيفتح النبى فيها الستار صلي الله عليه وسلم .. و ينام النبي في الفراش .. فالصحابة خلصوا الصلاة و رايحين له .. فأول واحد دخل عليه كان عبد الرحمن بن ابي بكر و كان في إيده سواك .. فتقول عائشة فنظرت الي عين النبي فرأيت عيناه تنظر الي سواك عبد الرحمن .. فقربت من النبى و قلت له : يارسول الله أتريد السواك .. فأشار النبى برأسه ان نعم اريده.. فبتقول عائشة: فأخذت السواك من أخي و طيبته و لينته له بفمي ثم أعطيته للنبي فأستاك كأحسن ما كان يستاك صلي الله عليه وسلم .. فكان من مٓنِ الله عليّ و نعمته انه اخر ما دخل في جوف النبي ريقي ♡.. صلي الله عَلى محمد ..صلي الله عليه وسلم..

      ويزاد تعب النبي عليه الصلاة والسلام .. بس يبص لعائشة ويقول لها: يا عائشة أريد اباكى ان يأتى الآن فإني اريد ان اكتب كتاباً ( يعني عايز اكتب ورقة ) ويكمل النبي كلامه ويقول: إني أخشي والله ان يتمني متمنٍ ويختلف الناس ويقول احدهم انا أولي .. و يأبى الله ورسوله و المؤمنون الا أبا بكر ( يعني خايف ان بعد وفاته صلى الله عليه وسلم.. الناس تتخانق على مين يمسك ولاية المسلمين فالنبى عايز أبو بكر يكون الخليفة .. فكان النبى حريص ان حد يكتب الورقه دى ..

      يا ترى حتتكتب وللا لا؟
      حنعرف بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    41. الحلقة (248)

      يلا صلوا على النبى :
      #وفاة_النبى (5)
      موت النبى في حضن زوجته عائشة رضي الله عنها و أرضاها ❤

      شفنا امبارح أن النبى عليه الصلاة والسلام عيان اوى بس قال للسيدة عائشة اريد أن اكتب كتابا زى ما عرفنا وعائشه مش قادرة تمشى من جنب النبى خايفيه النبى يموت وهيه مش جانبه .. وكان موجود جنبه مجموعه من الصحابة وكانوا كلهم خايفين ومش عايزينه يتكلم ويتعب نفسه .. لحظات مهيبه مخليا الكل متكتف ..

      وكانت النتيجه أن الورقة متكتبتش .. ليه ؟ حكمة الله عز وجل وإرادته.. عشان المنافقين يبانوا من وسط المسلمين .. واللي رفض خلافه ابو بكر يبان وميبقاش مدسوس وسط المسلمين

      المهم بعد شوية تدخل فاطمة تسلم علي ابوها حبيبها .. فاطمة بتقول: فلما دخلت فلم يقم اليّ ليقبلني كما كان يفعل في كل مرة .. فعلمت انه قد أصابه البأس (عيان اوى) .. فالنبى عليه الصلاة والسلام شافها فحاول يقوم بس مقدرش و قال لها قربى منى ياض فاطمة عايز اقولك حاجه.. فجت فاطمة و حطت ودنها عند شفتي النبي فقال لها سر بصوت واطى اوى.. فعائشه بتحكى لنا المشهد و بتقول فرفعت فاطمه رأسها وبكت ..

      فقال النبى لها إدن مني يا فاطمة ( قربي مني تاني ) ففعلت و برده النبى وطى صوته و قال لها سر فرفعت فاطمة رأسها فضحكت .. فبعد كده راحت عائشة و قالت يا فاطمة ما رأيت اعجب اليوم من بكائك وضحكك في نفس الوقت .. وسألتها قالك ايه النبي ؟ فقالت فاطمة ما كنت لأُفشي سر رسول الله ..
      فبعد وفاة النبي عائشة منستش و راحت لفاطمة و قالت لها قوليلى النبى قالك ايه يوميها.. فقالت فاطمة أما الآن فنعم سأخبرك.. يا عائشة قال لى أبى : يا فاطمة إني ميت الليلة.. فبكيت .. ثم قال لى يا فاطمة إنك اول أهلي لحاقاً بي فضحكت .. يعنى انتى اول حد حيموت بعدى .. شايفين البكاء و الضحك عند فاطمة مرتبط بوجودها مع النبى ❤ سواء ف الدنيا او الأخرة.
      و ده مش بس حال فاطمة ..ده حال كل الصحابة ..

      في مرة كان فى صحابي بيبكى فبيقول للنبى: يا رسول الله اني اخاف حتي ولو دخلت الجنة ان تكون انت في اعلي منزلة في الجنة مع النبيين والصديقين .. وانا أكون في ادني منزلة من الجنة.. فأخشى ان لا اراك يا رسول الله..فعلا يا جماعه لا تطيب الجنة إلا بك يا رسول الله ...فقال النبي له : أما علمت ان المرء يحشر يوم القيامه مع من أٓحٓب.. فرح الصحابى و جرى يبلغ الصحابه ففرحوا أوى و قالوا: فوالله ما فرحنا بعد الاسلام بشيء كفرحتنا بهذا الحديث .. انا و أنتو كمان لازم نفرح اوى بالحديث ده ❤ و نفتكره عشان نقدر نصبر على فراق النبى فى الدنيا عليه الصلاة و السلام..

      طيب احنا انهاردة يوم الاتنين ١٢ ربيع اول سنة ١١ هجرياً بعد الفجر بشوية تقريباً وقت شروق الشمس ..النبي دلوقتي في بيت عائشة .. طيب هتختار له موته عاملة ازاي يارب ؟ هل و هو بيحارب في سبيل الله ؟ طب وهو بيقرأ قرآن ؟ طب وهو ساجد ؟ لا و لا اى حاجة من دي ..امال ايه؟ ربنا حيختار ان النبي يموت في حضن مراته عائشة رضي الله عنها وأرضاها ♡..

      النبى على فراشة فى حجرة عائشة.. بتحكي عائشه وبتقول فجأه رأيت النبى ينظر فى سقف الحجرة ثم أشار النبى بأصبعه إلى السماء و قال : بل الرفيق الأعلى بل الرفيق الأعلى .. فعلمت ان ملك الموت قد حضر وأنه يخير النبى بين البقاء في الدنيا و بين لقاء الله أصل النبى عليه الصلاة والسلام قال قبل كده : إنه لم يُقْبَضْ نَبِيٌّ قط حَتَّى يَرَى مقعده مِنَ الجنه ، ثم يُخَيَّرَ ..

      فأختار النبى لقاء الله .. فبتقول السيده عائشه فرايته صلى الله عليه وسلم أشار بإصبعه قائلا : بل الرفيق الأعلي .. ويموت النبى :'( ..

      خلاص خلصت رسالة سيدنا جبريل على الأرض خلص نزول الوحى .. خلاص جبريل مش حينزل الارض تاني إلا مرة كل سنه فى ليله القدر .. ليله نزول القرآن على النبى محمد صلى الله عليه وسلم.

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    42. الحلقة (249)

      يلا صلوا على النبى
      #وفاة_النبى (ج6)
      "ايتها الروح الطيبة اخرجي الي رضاً من الله ورضوان ورب راضٍ غير غضبان"

      نكمل سوا حلقه امبارح بتقول السيدة عائشة: ظل النبى يشير بالسبابة الي السماء ويقول بل الرفيق الاعلي بل الرفيق الاعلي .. فبتقول عائشة فقلت: والله علمت أنك لن تختارنا

      وييجي ملك الموت ويقف عند رأس النبي ويبدأ ياخد روح النبي.. ويقول ملك الموت اللى النبى عليه الصلاة و السلام اخبرنا بيه فى الحديث الشريف: إنَّ المَيتَ تحضُرُهُ الملائكةُ ، فإذا كان الرَّجلُ صالحًا قال : اخرُجي أيَّتُها النَّفسُ الطَّيِّبةُ برَوحٍ ورَيحانٍ ، وربٍّ غيرِ غضبانٍ .. فسقطت يد النبي ..وثقلت رأسه في صدر السيدة عائشة .. فبتقول: فما استطعت ان افعل شيئاً .. وما علمت ماذا افعل ..فما كان مني الا ان وضعته وسجيت وجهه بالغطاء ( غطيت وشه مش قادرة أبص عليه ) ..

      وبنتشر الخبر ويضج المسجد بالبكاء .. واللى يبكى واللى لسانه يتربط عن الكلام .. فقد النطق .. واللى اتشل مش قادر يقف ..الصحابه تعبوا اوى والله يا جماعه ..

      سيدنا عمر بن الخطاب جُن جنونه و رفع سيفه وقال كذبتم والله ما مات النبى إنما ذهب إلى لقاء ربه كما ذهب سيدنا موسى وسيعود كما عاد موسى ليقطعن أيدى وأرجل كل من قال انه قد مات .. ( فاكرين فى قصه سيدنا موسى؟ قاا تعالى: وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ )

      الصحابة عندهم صدمه والألم شديد .. وورد في بعض الآثار ان احد الصحابة وقتها بص الي السماء وقال: اللهم ان كنت قد أخذت محمداً فخذ بصري فلا أريد ان اري بعده أحداً فأخذ الله بصره :'( ..

      والغريب ان اثبت الناس يوم وفاة النبى كان ابو بكر الصديق حبيب النبى عليه الصلاة و السلام.. وييجى ابو بكر ويرتعد بدنه مش قادر يستحمل منظر بكاء الصحابة .. ويعدى لحد ما يدخل حجرة عائشه.. ويدخل على النبى بالراحة ويقفل ورآه الستر .. و يقعد جنب النبي علي الارض و ينكب عليه يبكي و يقبل النبى.. النبي مات بس شكله جميل اوى .. فيقول ابو بكر : طبت حياً وطبت ميتاً يارسول الله .. ما أجملك حياً وما أجملك ميتاً يا رسول الله ..
      ويبكي ابو بكر و يرتعد بدنه ويبدأ يقول : واااحبيباه .. وااانبياه .. واااخليلاه .. ويبكي ابو بكر يغطى وجهه النبى.. و يطلع للناس ويقف قدام عمر بن الخطاب بيحاول يخليه يهدا لكن عمر مش بيهدى .. عمر منهار عمر مش في الدنيا .. ( سبحان الله ، عمر بن الخطاب!! ده فاروق الأمة .. ده الجبل .. ده الشيطان بيخاف منه .. معقول يهتز الهزة دي يوم وفاة النبى ؟ اه اصل ده حب النبي صلي الله عليه وسلم .. سيدنا عمر بيحب النبي اوي مش قادر يستوعب )

      فأبو بكر يلاقى أن عمر فى دنيا تانيه فيضطر يسيبه ويلتفت للناس ويقول لهم كلمات في منتهي القوة : أيها الناس من كان يعبد محمداُ فإن محمدآ قد مات .. ومن كان يعبد الله عز وجل فإن الله حي لا يموت .. ويتلو قول الله تبارك وتعالي : " { وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ ٱلرُّسُلُ أَفإِنْ مَّاتَ أَوْ قُتِلَ ٱنْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ ٱللَّهَ شَيْئاً" [سورة آل عمران]

      عمر بن الخطاب بيقول: بمجرد إنى سمعت الآيه دى حسيت انى بسمعها لأول مرة .. فسقطت علي ركبتي وعلمت ان رسول الله قد مات

      نكمل بكرة ان شاء الله ❤

      حذف
    43. الحلقة (250)

      يلا صلوا على النبى
      #وفاة_النبى (ج7)
      "فى دفن النبى قالت فاطمة للصحابة : أطابت أنفسكم أن تحثوا التراب على رسول الله ! "

      - يموت النبي عليه الصلاة و السلام .. والصحابة يتعبوا جداً .. ويتلم الناس على سيدنا أبو بكر الصديق وياخدوا موقف غريب جداً .. الصحابة في الظروف دي كلهم بايعوا ابو بكر الصديق اختاروه خليفة عليهم .. الصحابة فى منتهي الوعي ، لو كانوا اتأخروا في اختيار الخليفة كان ممكن يحصل مشاكل .. كان ممكن تحصل فتنة، كان ممكن يحصل اختلاف .. لازم بسرعة نلم شملنا .. بسرعة ما نسمحش لحد يدخل بيننا ..

      وتمت مبايعه أبو بكر الصديق على الخلافة بالإجماع وفي مكان اسمه سقيفة بني ساعدة علشان كدة اسمها بيعة سقيفة بني ساعدة ..

      طيب ايه اللي هيحصل دلوقتي ؟ طيب النبى فين دلوقتى؟ النبى في البيت و حواليه اهل البيت والصحابة .. طبعا الكل تعبان جدا وبيعيطوا جنبه والمسلمين كلهم في المسجد بيعيِّطوا .. الصحابة اللى فى اوضه النبى عليه الصلاة محتارين مش عارفين يعملوا ايه يغسلوه ازاى ؟! يجردوه من ثيابه زى باقى الأموات وللا يغسلوه فى ثيابة .. وفى وسط الحيرة دى قالوا: فألقى الله علينا النوم فسمعنا كلنا صوتا من ناحية البيت يقول: غَسِلوا النبي في ثيابه .. لا تجردوه من ثيابه .. ففوقنا وكلنا سمعنا نفس الكلام .. فقلنا إذن يُغسل النبى في ثيابه ..
      طيب مين اللي هيغَسِلك يا رسول الله ؟ بعض الصحابة وكان معظمهم من آل البيت : علي بن ابي طالب - العباس عن النبي - قثم بن العباس - الفضل بن العباس - اسامه بن زيد بن حارثة - شقران مولي النبى ( خادمه) وهيبدأ الغسل .. فيقف أسامه والفضل بن العباس يقلبون النبي .. و يقف العباس يَصْب الماء ..و يبدأً سيدنا علي يُغسل النبي .. آل البيت والصحابة بيقولوا : والله كنّا لا ندري ايتقلب معنا ..أيستجيب! .. أم تقلبه الملائكة .. وكأن جسمه عايش و بيتحرك أثناء الغُسل .

      وييجي ميعاد الصلاة علي الميت.. الصلاه على النبي .. وقلنا فى الحلقات اللى فاتت ان النبى وصاهم يسيبوه ساعه لوحده بعد ما يغسلوه .. فأول من صلي عليه جبريل عليه السلام .. ثم ميكائيل .. ثم إسرافيل .. ثم ملك الموت .. ثم جنود من الملائكة .. ثم يدخل الصحابة وآل البيت و باقى المسلمين فوج فوج فى صفوف يصلون علي النبي ..

      وييجي ميعاد الدفن ًفالصحابة مترددين مش قادرين ياخدوا الخطوة .. ازاي حيحطوا على النبى صلي الله عليه وسلم التراب .. فيبدأ الصحابة يثبتوا بعض و يبدأوا يدفنوا النبي في مكان وفاته يعنى فى حجرة عائشة ..في نفس المكان اللي مات فيه .. فيبدأوا يحفروا القبر و ينزلوا النبي فيه.. ولسة يدوب حيقفلوا القبر ، فيجي صحابي اسمه المغيرة بن شعبة وهو كان واقف وقت الدفن و الخاتم بتاعه وقع منه فيقول : أيها الناس انتظروا فقدت خاتمي فقدت خاتمى..فسيدنا علي واقف فقال: يا مغيرة اي خاتم ؟.. قال: ياعلي أقسمت عليك فقدت خاتمي ..
      فسيدنا علي يأذن له انه ينزل القبر.. فنزل المغيرة فأنكب علي النبي و ظل يقبل النبي و يبكي ويقول أردت ان أكون اخر من يودعك من الدنيا يارسول الله ( يعني هو ألقي خاتمه في قبر الرسول قاصد ) و يحاولوا يشدوه ويخرج المغيرة و يتقفل القبر علي النبي ..

      سيدنا أنس بيقول: بمجرد ما أغلقنا عليه القبر ، بقينا مذهولين كأننا منعرفش بعض ..فاكرين كلمة أنس لما قال : دخل النبي المدينة يوم الاثنين فأضاء منها كل شيء ومات يوم الاثنين فأظلم منها كل شيء .. النبي مات يوم الاتنين واتدفن يوم الأربعاء .. فضل يومين معاهم عشان يصلوا عليه وكان جسد النبى من أطيب ما يكون ..

      و تيجي السيدة فاطمة بسرعة عند قبر النبى و تقف امام أنس و تقول للصحابه : أطابت انفسكم ان تحثوا التراب علي وجه رسول الله ؟ ازاى قدرتوا تدفنوه و تحطوا عليه التراب :'( فبيقول أنس : فأفزعتني بما قالت وظللت ابكي ومشيت ..

      بكرة الحلقة الأخيرة إن شاء الله أستنونا ❤

      حذف
    44. الحلقة (251)

      الحلقة الأخيرة فى تنوية فيها مهم جدا ��:') ❤
      يلا صلوا على النبى
      #وفاة_النبى (ج8والأخير)

      أندفن رسول الله عليه الصلاة والسلام .. الصحابة رجعوا بيوتهم فبيقولوا : والله كنّا لا نكلم بَعضُنَا البعض .. ولا يتحدث احدنا الي أهله فظللنا نبكى حتى آذان الفجر .. ودلوقتى حيحصل حاجه من أصعب المواقف اللى مر بيها الصحابة .. فى يوم بعد وفاه النبى وقت صلاة الفجر ..لازم نأذن للصلاة .. ولازم الحياة تستمر .. فيطلع بلال يقف علي المنبر .. ويبدأ بلال يؤذن .. الله أكبر الله أكبر اشهد ان لا اله الا الله اشهد ان محمد!!! و يتخنق صوته من العياط فميقدرش يكمل الآذان ..فيحاول تانى و يتماسك و يعيد الاذان..و برده ميقدرش يكمل.. مش مصدق انه مش حيشوف النبى و هوه فاتح الستر و جى يصلى معاهم ف المسجد ..

      فينزل بلال ويروح سيدنا بلال لأبو بكر الصديق .. ويقول له يا خليفة رسول الله اعفني من الاذان .. والله ما عدت أستطيع ان أؤذن لأحد بعد رسول الله فأبو بكر يقول: يابلال لا تتركني .. انا محتاجلك .. فيقول بلال : يا خليفة رسول الله ، اعفني.. فقال ابو بكر : لك ما أردت يا بلال .. الجميل ان بلال بعد فترة مقدرش يعيش في المدينة .. كل شبر في المدينة بيفكره برسول الله .. بلال كان ملازم للنبي .. فبلال مش قادر يعيش .. فيروح لأبو بكر و يستاذنه انه يذهب إلي الشام .. فقال ابو بكر : أتتركني يابلال!! لاتتركني يابلال ..لكن من حزن بلال ..يوافق ابو بكر على انه يسمح له يسيب المدينه.. و يروح بلال الي الشام يعيش في بلد اسمها داريه .. ويعيش هناك ويتزوج ..

      ولما يروح سيدنا عمر للشام .. فسيدنا عمر يطلب من بلال يأذن لكن سيدنا بلال ميقدرش يكمل الآذان ..
      فبيقول الرواه : والله ما عرفنا يوما أشد بكاءا ولا عويلا بعد وفاة رسول الله كذلك اليوم الذى اذن فيه بلال وقال اشهد ان محمدا رسول الله .. صلي الله علي حبيبى محمد.. صلي الله عليه وسلم ..

      خلصت السيرة النبويه بس لازم نعرف كام حاجة .. اول حاجه هى أن ربنا سبحانه وتعالي قال : " واعلموا ان فيكم رسول الله " .. فيكم .. ده مش فى الماضي .. ده في الحاضر والمستقبل .. فالنبي مات بجسده .. لكن النبي عايش فى كل واحد فينا بدينه و بسنته و بحديثه و بعقيدته .. النبى فينا بسيرته صلى الله عليه و سلم ..فمش معني ان النبي ميت يبقى مش معانا .. لأ هو معانا وفينا بالصلاة عليه ..

      اكبر دليل ان النبي موجود هو أنك بتحيي سنته .. وانك لما بتصلي عليه صلاة واحدة فياخدها منك الملائكة و تروح تبلغ النبي و تقول : يارسول الله ان فلانة / فلان (بالإسم ) يسلم عليك ، فيقول صلي الله عليه وسلم : وعلي فلانة/ فلان السلام .. فواحد من الصحابة بيقول له: يارسول الله احنا حتبقى عارفنا يوم القيامه ،طب و اللى هييجوا من بعدك و بعدنا حتعرفهم ازاي ؟ فقال صلي الله عليه وسلم : بل اعرفهم باسمائهم وأنسابهم ♡ ..
      تانى حاجه لازم نعرفها ان فى السيرة عرفنا ان فقد النبي هي اكبر مشكلة و اكبر مصيبه بتواجه الانسان .. يعني اي حاجة تهون بالمقارنة اننا فقدنا رسول الله . قال النبى : اذا اصاب احدكم مصيبة فلذكر مصيبته بى فإنها اعظم المصائب ..

      و في حديث تاني النبي قاله للصحابة وده اللي هيساعد الصحابه بعد وفاة الرسول فى انهم يتحملوا صدمه موته.. قال صلى الله عليه و سلم : حياتى خيرُ لكم و وفاتي خَيْرٌ لكم .. فالصحابة قالوا له ازاي وفاتك خير لنا يا رسول الله ؟ فقال حياتي خير لكم أهديكم الي الخير .. ووفاتي خير لكم تُعرض علي اعمالكم يوم الخميس فما كان فيها من خير حمدت الله عز وجل و ما كان فيها من شر استغفرت الله لكم

      يتبع ..

      حذف
    45. افتكروا دايما كلام النبى اللي قاله يوم حجة الوداع "أيها الناس لا تسودوا وجهي يوم القيامة (ماتكسفونيش قدام الناس يوم القيامة ) - احنا دورنا منتهاش .. لازم ندافع عن النبي بالعلم و ندافع عن سنة النبي .. النبي قال "من أحيا سنتي فقد احبني ومن احبني كان معي في الجنة " .. نعلم الناس سيرته صلي الله عليه وسلم .. لازم ندفع الشبهات عنه ..لازم نبرأ الاسلام و النبى عليه الصلاة والسلام من الاخلاق السيئه اللى بيعملها بعض المسلمين .. لازم نتوب ..

      اعمل حاجه للنبى عليه الصلاة والسلام ..ممكن تنشر سيرة النبى بأى طريقه على الفيس بوك /واتس اب.. ومتسألش هتوصل للعالم كله ازاي .. مالكش دعوة ، اعمل اللي عليك ، وسيب علي ربك البلاغ .. سيدنا ابراهيم لما ربنا قال له : " إذن في الناس بالحج يأتوك رجالا " .. قال له: يارب الناس دى كلها هيسمعوا صوتي ازاي ؟ قال الله "يا إبراهيم عليك الاذان وعلينا البلاغ " .
      لازم نلاقي للنبي عليه الصلاة والسلام وقت في حياتنا .. النبي له علينا حق .. انشروا السيرة واعرفوا انها غاليه و ليها اثر فى حياتكم .. ربنا أقسم بحياة النبى عليه الصلاة و السلام و بعمرة كله يعنى بسيرته النبوية.. قال تعالى: لعمرك [سورة الحجر آيه 72 ]♡

      اللهم نسالك مرافقة النبى وآله وصحبه فى الجنة بفضلك و كرمك و عفوك يا ذا الجلال و الإكرام..❤

      ===========
      الكاتبة نورهان الشيخ
      جزاها الله خيرا

      حذف
    46. غير معرف29/11/18 1:27 م

      صل الله على محمد وآله وسلم
      اللهم بلغ نبينا محمد منا السلام والشوق والاعتذار
      حبيبتى تقبل الله منك هذا النقل واثابك عنه خير يا رب العالمين
      ومن كتبته ومن نقله وكل من ساهم فيه وكل من كان سبب لظهوره وكل صاحب مصدر اعتمدت عليه كاتبته ولكل صاحب نية خير يا رب

      اي كلام عن سيرة النبي لن يكفى الكلام للتعبير عنه
      ولا نملك الا الدعاء

      وشكرا مرة تانى حبيبتى قطر لولا جعل الله سبب ما عرفنا عن كاتبته شئ 💖💚

      حذف
    47. العفو يا نجوى فالشكر لأختنا نرمين جزاها الله عنا خيرا كثيرا فهي من كلفتني بهذا الشرف .. ويشرفني ويسعدني دايما اكون في خدمتكم .. ولا حول ولا قوة الا بالله .. له الحمد والشكر من قبل ومن بعد ..

      وأسأله تعالى ان يتقبل دعواتك الجميلة كلها .. واحب ان أبشرك بحلقات جديدة بعد إذن الله تعالى بعنوان " الخلفاء الراشدون " لنفس الكاتبة نورهان الشيخ .. ربي ينفعنا جميعا ويوفقنا لحسن التأسي والاقتداء حتى يبلغ الحب منتهاه قلبا وقالبا .. آمين يارب العالمين

      حذف
    48. من فضلك اختي نجوى تقومي بتعديل بسيط في الملف الذي جمعت فيه حلقات السيرة .. وهو :

      في الحلقة 51 ؛ فقرة اشكال الوحي .. احذفي الشرح للرقم 4 - صلصلة الجرس ..

      وفي الحلقة 151 في الفقرة التي تبدأ ب : فبتقول عائشة .. احذفي جملة - فاذا تلبسه جبريل .

      [ وذلك بناءا على ما تعلمناه من استاذنا الفاضل الاستاذ خالد جزاه الله خيراا ]

      والله أعلم

      حذف
    49. غير معرف30/11/18 11:15 ص

      ربنا يرضا عنك يا قطر ،، ويطيب ذكرك فى الدنيا والأخرة آمين وللجميع مثله يا رب العالمين

      حبيبتى تم والملف قابل للتعديل لأنه وورد اي حد عاوز يحمله ويحذف المقدمة لكل حلقة لأنه بمثابة تلخيص للحلقة السابقة حتى يسهل عليه قراءته فى يوم واحد كلما اراد ذلك يمكنه ذلك فملف الوورد مناسب لذلك

      https://up.top4top.net/downloadf-106478ww11-docx.html

      حذف
    50. اللهم امين ..يارب..
      جمعة مباركة على الجميع..🌷💕
      تاثرت كثيرا للحلقات الاخيرة ، وخجلت عن مدى تقصيري في الماضي ..كم غفلت وكم ضيعت ..والحمد للله..فلولا هذا الفضل العظيم من ربنا ان من علي بالتعرف على المدونة وفاتحها ما كنت لاترقى في جوانب كثيرة ..واتعلم الكثير مما كنت اجهله..
      **************
      تقبل الله سعيكي اختي الحبيبة قطر ..وجعله لكي صدقة جارية في الدنيا..واجرى عليكي اجره في الاخرة
      ***********
      تقبل الله سعيكي اختي الحبيبة نجوى في جمعه ..واجرى عليكي اجره..في الدارين
      *************
      تفبل الله سعي الكاتبة.. وكل من ساهم في نشر سيرة حبيبنا صلى الله عليه وسلم من قريب او من بعيد .. بكلمة ، بحديث باحياء اخلاقه عليه الصلاة والسلام .. ، بمحبته ، بالصلاة والسلام عليه..
      وفق الله الجميع لما يحب ويرضى..
      تحياتي للجميع..🌷💕
      اللهم صلي وسلم على حبيبك خير الخلق كلهم..
      نحبك يا رسول الله..

      حذف
  2. غير معرف17/11/18 4:45 ص

    صبحك الله بنور مشرق ضاحك اليك راضيا عنك مابقي من عمرك ولاخر لحظه في حياتك وبعد موتك والى يوم حشرك وجزاك الله خير جزاء بما تفعله حب وطاعه وتقرب منه تريد وجهه الكريم ورضاه عنك يااخادم عند ربه ....تقبلك الله عبد تسمى ب عبد الله عنده

    اللهم.صل على محمد واله وسلم
    يارب بالمصطفى بلغ مقاصدنا

    ردحذف
    الردود
    1. غير معرف17/11/18 10:08 م

      بسم الله الرحمن الرحيم

      قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

      حذف
  3. * من وصايا الرسول صلى الله عليه وسلم *
    عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال: أتى رجل من تميم رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: يا رسول الله، إني ذو مال كثير، وذو أهل ومال، وحاضرة، فأخبرني كيف أصنع وكيف أنفق؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    «تخرج الزكاة من مالك فإنها طهرة تطهرك، وتصل أقرباءك وتعرف حق المسكين والجار والسائل».
    [رواه أحمد ورجاله رجال الصحيح]

    ردحذف
    الردود
    1. عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال: دخل رسول الله صلى الله عليه وسلم ذات يوم المسجد فإذا هو برجل من الأنصار يقال له أبو أمامة جالس فيه، فقال:
      «يا أبا أمامة ما لي أراك جالسًا في المسجد في غير وقت صلاة؟» قال: هموم لزمتني ودين يا رسول الله، قال: «أفلا أعلمك كلامًا إذا قلت أذهب الله تعالى همك، وقضى عنك دينك، قل: إذا أصبحت وإذا أمسيت: اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن، وأعوذ بك من العجز والكسل، وأعوذ بك من الجبن والبخل، وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال» قال: ففعلت ذلك فأذهب الله عز وجل همي وقضى عني ديني.
      [رواه أبو داود عن أبي سعيد رضي الله عنه]

      حذف
    2. عن عائشة رضي الله عنها قالت: دخل علي أبو بكر فقال: سمعت من رسول الله صلى الله عليه وسلم دعاء علمنيه فقلت: ما هو؟ قال:
      «كان عيسى ابن مريم يعلم أصحابه قال: لو كان على أحدكم جبل ذهبًا دينًا فدعا الله بذلك لقضاه الله عنه: اللهم فارج الهم، كاشف الغم، مجيب دعوة المضطرين، رحمن الدنيا والآخرة ورحيمهما، أنت ترحمني، فارحمني برحمة تغنيني بها عن رحمة من سواك» قال أبو بكر: فكنت أدعو الله بذلك فأتاني الله بفائدة فقضى عني ديني.
      وقالت عائشة رضي الله عنها، فكنت أدعو بذلك الدعاء فما لبثت إلا يسيرًا حتى رزقني الله رزقًا ما هو بصدقةٍ تصدق بها علي ولا ميراث ورثته، فقضى الله عني ديني، وقسمت في أهلي قسمًا حسنًا، وحليت ابنة عبد الرحمن بثلاث أواق من ورق، وفضل لنا فضل حسن.
      [رواه البزار والحاكم والأصبهاني]

      حذف
    3. قال النبي صلى الله عليه وسلم:
      «يا معاذ! ألا أعلمك دعاء تدعو به؟ لو كان عليك مثل جبل أحد دينًا لأداه الله عنك، يا معاذ: قل اللهم مالك الملك تؤتي الملك من تشاء، وتنزع الملك ممن تشاء، وتعز من تشاء وتذل من تشاء، بيدك الخير إنك على كل شيء قدير، تولج الليل في النهار وتولج النهار في الليل، وتخرج الحي من الميت وتخرج الميت من الحي، وترزق من تشاء بغير حساب، رحمن الدنيا والآخرة ورحيمهما تعطيها من تشاء، ارحمني رحمة بها تغنيني عن رحمة من سواك».
      [رواه الطبراني عن معاذ رضي الله عنه]

      حذف
    4. عن أبي عمارة البراء بن عازب رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
      «يا فلان إذا أويت إلى فراشك فقل: اللهم أسلمت نفسي إليك، ووجهت وجهي إليك، وفوضت أمري إليك، وألجأت ظهري إليك، رغبة ورهبة إليك، لا ملجأ ولا منجى منك إلا إليك، آمنت بكتابك الذي أنزلت ونبيك الذي أرسلت؛ فإنك إن مت من ليلتك مت على الفطرة وإن أصبحت أصبت خيرًا».
      [متفق عليه]
      وإتمامًا للفائدة نروي الحديثين الآتيين:
      الأول: عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه ، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: قال:
      «من قال حين يأوي إلى فراشه: أستغفر الله الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه (ثلاث مرات) غفر الله له ذنوبه وإن كانت مثل زبد البحر، وإن كانت عدد ورق الشجر، وإن كانت عدد رمل عالج، وإن كانت عدد أيام الدنيا».
      [رواه الترمذي] الثاني: عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
      «من قال إذا أوى إلى فراشه: الحمد لله الذي كفاني وآواني، والحمد لله الذي أطعمني وسقاني، والحمد لله الذي منّ علي فأفضل؛ فقد حمد الله بجميع محامد الخلق كلهم»
      [رواه البيهقي]

      حذف
    5. قال زيد بن ثابت: شكوت إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم أرقًا أصابني فقال:
      «قل: اللهم غارت النجوم، وهدأت العيون، وأنت حي قيوم، لا تأخذك سنة ولا نوم، يا حي يا قيوم، أهدئ ليلى، وأنم عيني» فقلتها فأذهب الله عني ما كنت أجد.
      [أخرجه ابن السني]
      واستكمالاً للفائدة نذكر الحديث التالي:
      علم رسول الله صلى الله عليه وسلم خالد بن الوليد حين اعتراه الأرق أن يقول: اللهم رب السموات السبع وما أظلت، ورب الأرضين وما أقلت، ورب الشياطين وما أضلت، كن لي جارًا من شر خلقك كلهم جميعًا، أن يفرط علي أحد منهم، أو أن يطغى، عز جارك وجل ثناؤك. وفي رواية: وتبارك اسمك، ولا إله إلا أنت.
      [رواه الترمذي والطبراني كما في الترغيب]

      حذف
  4. جزاكم الله عنّا كلّ خير سيّدي ومعلّمي الاكرم خالد،
    ففعلا معرفتنا لهذه المدوّنة المباركة هي كرامة لربّ العالمين لنا، طيّبكم الله بطِيب جنانه، ورزقكم وصالا مع سيّدي، سيّد الخلق، سيّدي رسول الله صلّى الله وبارك عليه وسلّم تسليما، يقظة ومناما، ورزقكم إرشاده الكريم لكم فتكونون على قدمه في علياء مقاماة الصدّيقيّة، اللهم آمين آمين آمين يا ربّ العالمين.
    أحببت، سيّدي خالد، أن أسألكم سؤالا، وهو في الحقيقة لأخي الأستاذ محمود بدر، كان قد طرحه عليكم في الرّسالة العاشرة من الزوهريين، وأحسب أنّكم حينها لم تروه لتداخل التعليقات منّا جميعا حينها، وهو التّعليق عدد 31، أُورِده هنا لتعلّقه بموضوع الصّلاة، وهاهي صيغته :
    ***************************************************************************************************** أستاذ خالد، أحسن الله إليك
    هل حديث " انما اتقبل الصلاة ممن تواضع بها لعظمتي...." ضعيف ضعفا يجعلنا نتركه ام ان الضعف لا يؤثر في معنى الحديث على اعتبار انه في فضائل الاعمال.
    جزاكم الله خيرا
    ******************************************************************************************************
    انتهى كلام الأستاذ محمود بدر،
    وبارك الله فيكم ولكم وعليكم وبارككم حيثما حللتم، اللهم آمين آمين آمين يا ربّ العالمين.

    ردحذف
    الردود
    1. بص يا نزار :
      مشكلة الحديث الضعيف هو أنه يحتمل قد يكون الرسول قاله وقد يكون لم يقل به ..!!
      وليس كل ضعيف مردود .. ليه ؟ لأنه قد يكون ضعيف من سند وله شواهد أخرى في أسانيد أخرى .. (موضوع يطول شرحه) ..

      * وعشان لا تتوه معي .. فإذا أحببت رواية حديث ضعيف فقل : قيل في رواية أو رُوي في الأثر (بصيغ المجهول أو بصيغة التمريض حتى يفهم السامع أن السند ضعيف ) .. لأنه بذلك يفهم منك ان الحديث ضعيف .. ولو تجالس عامة فالأفضل أن تقول أن الحديث ضعيف حتى ينتبهوا .. وتبرأ ذمتك ..!!

      * وعموما هذا الحديث متنه صحيح .. لأن الله يقول ( قد أفلح المؤمنون . الذين هم في صلاتهم خاشعون ) والخشوع ما هو إلا خضوع الظاهر والباطن تعظيما لله ، والحبيب يقول ( من تواضع لله رفعه ) ..

      يبقى طالما هناك أحاديث صحيحة تنوب مقام الضعيف .. يبقى نترك الضعيف ونعمل بالصحيح .. !!

      وعلى هذا كل اعمالي أعتمد فيها بفضل الله على الأحاديث الصحيحة التي اتفق عليها الأمه .. خروجا لأي خلاف ..!!
      ولو وضعت حديث ضعيف في المدونة فأكتب بجواره (ضعيف) .. وهذا أمر نادر جدا على المدونة ويكون في فضائل الأعمال فقط ..!!

      والله اعلم .
      تحياتي لك

      حذف
    2. أستاذي الأكرم خالد،
      أسأل الله السّميع المجيب، الحنّان المنّان، أن يرضى عنكم ويراضيكم ويقرّ عينكم برؤية نبيّه ورسوله صلّى الله وبارك عليه وعلى آله وسلّم تسليما في كلّ وقت وحين، وأن يجعلكم على قدمه حتّى تكونوا في أعلى مقام الصدّيقيّة مع التّمكين، اللهم آمين آمين آمين يا ربّ العالمين.

      حذف
  5. بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم جزاك الله جنه عرضها السموات والارض سيدي استاذ خالد علي كل ماقدمته لنا في هذه المدونه المباركه
    من كلامك عن حكمه الصلاه وفضلها انها غافره للذنوب وفيها استغفار الملائكه للمصلي وهذا عطاء الوهيه وربوبيه معا غفران الذنوب يشرح النفس ويطيب الحياه بازاله الكروب والبلايا وتخفيفها اواطمئنان النفس .وراحتها.......السجود وماادراك ماالسجود وتفريغ الهموم في سجده لله والشكوي له والبكاء بين يديه وغالبا يتبعه استجابه وراحه نفسيه عميقه والله انه قمه في عطاء الربوبيه الدعاء في السجود والاجتهاد في ذلك والراحه المطلقه بعدها بان الهم سيزول مهما عظم وجزاك الله عنا الجنه سيدي استاذ خالد معاكم في المدونه واقرا واستفيد منها ولكني لم اتشرف بالتعليق لكم فاقبلوني بينكم تائهه ووجدت طريقها هنا ...Igbal

    ردحذف
    الردود
    1. اختى الفاضلة اجبال (Igbal)

      اهلا و مرحبا بك .. سعدنا بوجودك و تعليقاتك
      جعلك الله نفعا لنا و للمسلمين .. ءامين

      تحياتى لك 🌹

      حذف
  6. بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته سيدي استاذ خالد وكل رواد المدونه والمتابعين الكرام جزاك الله عني جنه عرضها السموات والارض سيدي استاذ خالد .....معكم واقرا واتابع واستفيد ولكني لم اتشرف بالتعليق لكم الا الان قلت سيدي ان عطاءات الصلاه عطاءات الوهيه غفران الذنوب واستغفار الملائكه ولعمري اعظم عطاء رباني للمصلي دعوه السجود وماادراك ماالسجود وتفريغ الهموم في سجده والبكاء بين يدي المولي عزوجل والراحه العميقه التي تلي ذلك ويقينك بان الكرب زائل بحوله وقوته ....جزاك الله عني الجنه سيدي استاذ خالد Igbal Hassan

    ردحذف
    الردود
    1. أختنا الفاضلة .. إقبال حسان ..
      أهلا ومرحبا بك بيننا .. ويسعدنا تواجدك معنا ومشاركتك لنا ..
      ورجاء منك .. كل ما يجعلك في حيرة أو يجعلك تائهة .. فأعرضيه علينا فلعلنا نكون مدد خير لك .. فأهل المدونة كلهم أهل خير وفضل ..
      تحياتي لك

      حذف
  7. ماشاء الله لاقوة الابالله
    موضوع دسم جدا

    عاوز قرأة مرتين وثلاث.....
    .......
    مكتوب ببداية الموضوع . الجزء 15 .
    والموضوع السابق كان 13

    ردحذف
    الردود
    1. عشان الجزء الرابع عشر خاص بالتذوق عن جلسة التشهد يا مجد .. وهذا لم يتم رفعه .. لأسباب خاصة ..
      وحينما يأذن الله سيتم رفعه إن شاء الله تعالى ..
      تحياتي لك

      حذف
    2. حاضر حاضر
      الان = أفتهملي
      ربنا يأذن برفعه يارب

      حذف
    3. أستاذى يا من أنار قلبى بحب الله ورسوله أ/خالد
      ربنا يبارك لنا فى عمرك بالصحه والعافيه ويمدك بمدده وبعطيك من كرم عطاياه
      فى انتظار تذوقك لجلسه التشهد نفعنا الله واهل المدونه بها جميعا امين

      حذف
  8. غير معرف17/11/18 9:39 م

    أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
    الردود
    1. جميلة أسئلتك أختي الكريمة نجوى،
      أنتظر معك ردّ أستاذنا الأكرم خالد عليها.

      حذف
    2. بصي يا نجوى ..
      1- ما هي الكرامة في العقيدة الإسلامية ؟
      الكرامة هي استقامة ..
      2- وما هي الاستقامة ؟
      هي دوام الحال مع الله كما يريد مني ..
      3- فما هو الذي نجده يحدث من كرامات للاولياء أو المحبين ؟
      هذه تسمى عطاءات ترتبت على كرامة الإستقامة .. وهذه العطاءات هي التي مدد من الله ..
      ولذلك مشايخ الصوفية السلف وضعوا قاعدة وقالوا : لو رأيتم الجل يمشي على الماء ويطير في الهواء فانظروا في دينه وتحققوا من حاله مع الله ..!!

      5- ما الفرق بين الكرامة النفسية والدينية ؟
      الكرامة الدينية تنشأ عن عقيدة الإنسان .. ويسمى عطاء ألوهية عند المسلم .. لأنه عطاء مخصوص ناتج عن علاقة مخصوصة مع مولاه .. والإشارة في ذلك (ولا يزال عبدي يتقرب إلى بالنوافل حتى أحبه .. فإذا أحببته كنت سمعه .... وبصره .... ورجله ..... )

      * أما الكرمة النفسية : فهي تأتي من عطاء الربوبية (لأننا جميعا عيال الله) أي أن الله يعولنا برعاية .. والعطاء الدنيوي للجميع لا يوجد تمييز فيه لمؤمن أو لكافر .. إلا من حيث التمكين في الأرض لعزة دين الله ..

      * لكن ما معنى كرامة نفسية ؟
      يعني يكرمه في ملكاته النفسية التي أعطاها الله له .. كالعقل أو الجانب الروحاني أو شيء من الروحي ..
      مثال على العقل : التقدم العلمي في الغرب .. فهذا عطاء ربوبية .. لأنهم اجتهدوا فوجدوا .. وما كان عطاء ربك محظورا !!
      مثال على العطاء الروحاني : القدرة على التعامل مع الأرواح الخبيثة وطردها .. ومثال على الجانب الروحي : فيرزقهم الله الحكمة الدنيوية .. لأنهم اجتهدوا بحثا عن الحكمة فمنحهم الله الحكمة ..!!
      وهذه الكرامة النفسية تأتي نتيجة اجتهاد في الحياة .. سواء اجتهاد علمي أو مجاهدة للصفات النفسية القبيحة

      * يبقى الكافر والمؤمن يأخذ من عطاء الربوبية لأنه عطاء عام .. ولكن المؤمن فقط يأخذ من عطاء الألوهية لأنه عطاء خاص نتيجة عقيدة حق ..

      * عشان كده الكافر في الآخرة سيجد نفسه واقفا أمام الله (التجلي الإلهي) وليس أمام الرب (التجلي الرباني) .. ولذلك يقول تعالى ({وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاء حَتَّى إِذَا جَاءهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئاً وَوَجَدَ اللَّهَ عِندَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ }النور39 ..

      تأمل قوله (وجد الله) . ليه ؟ لأن هذا يوم حساب مبني على العقيدة
      وحينما يقول (ولا يظلم ربك أحد) : فالخطاب هنا كله للخلق .. أي لا تظن لأنك كنت مؤمن بي أني سأترك حق من ظلمته حتى ولو كان كافر بي .. لأني ربه وسأقتص له منك ..!!

      **************************************
      الأن نعود لأسئلتك يا نجوى :
      يتبع ....

      حذف
    3. **************************************
      الأن نعود لأسئلتك يا نجوى :
      1- الشخص الي قال لك ما نذرت به لله ؟
      قد يكون بصير وقد أطلعه الله على حالك .. وأراد الله أن يطمئنك من خلاله ..!!
      وهذا شخص لم يطلع على حالك .. وإنما جعله الله وسيلة اطمئنان لك على استجابة رجاءك .. فما هو إلا مجرد رسالة من الله ..

      * أحكي لك قصة حدثت لشيخ الأزهر سيدي عبد الحليم محمود .. حيث كان قد جهز أوراقه للحج ولم يصبه القرعة .. فرضي بقضاء الله .. ثم كان مسافرا في القطا فقابل سيدي الشيخ عبد الفتاح اقاضي شيخ مشايخ المقاريء المصرية حينئذ (وقد أصبح شيخ الأزهر تلميذ له بعد ذلك ثم نائبه وأخذ الطريق الشاذلي منه) .. فأثناء محادثتهم لبعض في القطار .. فقال له الشيخ عبد الفتاح : استعد للسفر إلى الحج فقد تم اذن الله لك بزيارة بيته..!!
      فقال شيخ الأزهر : ولكن لم يصيبني القرعة ؟
      فقال له شيخ المقاريء : ولكنه اصابك رجاءك عند سيدك ومولاك ..!!
      وبالفعل بعدها بأيام اتصلوا به ادارة القرعة وقالوا له لقد اعتذر شخص وادخلناك مكانه .. فتهيء للسفر بعد غد ..!!
      رضي الله عنهم وأرضاهم ..
      ملحوظة : كانوا هؤلاء السادة في عهد السادات رحمه الله .. ولعل ببركة دعائهم والصالحين أمثالهم كان بركة النصر من الله .. ولا ننسى أن سيدي رسول الله قد جاء في الرؤية وأخبره : بشر رئيسك بالنصر ..!! فكان نصر اكتوبر .. !!

      2- هل يجوز أن يجمع الصالحين بين الكرامتين ؟
      بالتأكيد يجوز طبعا .. فمن اعطاه الله الكرامة الدينية التي هي الاستقامة ودوام الحال مع الله بالإخلاص واليقين والرضا والمحبة والتوكل والتوبة وووو .. فالحديث النبوي يشهد له بان الله يجعل له ملكات خاصة في تكوينه الإنسان (كنت سمعه وبصره ورجله) .. أي عبد يسير بالحق إلى الحق .. فيكون هو نفسه حقا يسير على الأرض ..!!

      ولكن الكرامة النفسية لا تنقلب لكرامة دينية إلا بعقيدة (لا إله إلا الله محمد رسول الله ) ..!!
      وإلا فلماذا أهل الهند والصين بالرغم من كراماتهم النفسية (الروحانية والروحية) .. لم يؤمنوا بالنبي الأمي ؟
      لأنهم محجوبون .. لأنهم أرادوا الحكمة .. ولم يريدوا الله .. أرادوا الصفة ولم يريدوا الموصوف ..!! فكانت صفات الله لهم حجاب وليس ارتقاءات ..

      3-الارتقاءات النفسية ما المقصود من ورائها ؟ طلب الله أم طلب غير الله ؟ فلكل امري ما نوى ..!!
      فالذي طلب الله حقا سيجد الله حقا .. والذي طلب العلم والحكمة سيجد العلم والحكمة ..!!
      ويتبقى السؤال : لماذا طلبت أن ترتقي وتجاهد نفسك ؟!!
      ************************
      * أما عن الهداية الإيمانية .. وانتقال الملحد للإيمان .. فسأقول لك شيء :
      أن التعجب هنا ليس كيف آمن .. لأنه المفروض يكون مؤمن بحكم فطرته .. فالطبيعي أن يعود لأصل فطرته ..!!
      ولكن التعجب هنا كيف كفر .. لأنه من المفروض أن يكون مؤمنا ..!!

      أما عن سبب هداية الملحد .. وإلحاد المؤمن .. فالسبب نجده في سؤال وهو (ماذا أراد قلبه) ؟!!
      تحياتي لك

      حذف
    4. جزى الله السّائل والمجيب كلّ خير، إستفدنا جدّا.
      تحيّاتي للجميع

      حذف
    5. جزاكى الله خيرا با نجوى وانعم عليكى بحبه ورضاه آمين يارب العالمين
      اسئله جميله وعميقه
      جعلت غواص القلوب والارواح يخرج لنا اللآلئ من الاصداف
      كلما سألت احسنت الرد سيدى ومعلمى ا خالد
      اعانك الله علينا جميعا وجعلنا ثمارا تجنيها من اخلاصك بالعمل مع الله ولله جل فى علاه
      آمين يارب العالمين.
      وكل عام وحضرتك واهل مدونتنا الجميله بخير وسعاده
      فى ميلاد خير الخلق كلهم سيدنا ومولانا محمد نبينا الامى المختار
      تحباتى للجميع

      حذف
  9. غير معرف18/11/18 5:54 ص

    استاذ خالد
    عندما ننوي الاستغفار لاحدهم...ماهي صيغه الاستغفار ...
    كيف ننطقها ..مثلا نقول ..استغفر الله واتوب اليه .وانوي في قلبي فلان من الناس ..او استغفر الله لفلان ويتوب اليك ...لاني بصراحه احترت

    وجزاك الله كل خير

    ردحذف
    الردود
    1. غفر الله لك اختي نسيم ولمن تستغفرين .. آمين ..

      أبسط صيغة للدعاء بالمغفرة لشخص ما يكون بقول : اللهم او رب اغفر لفلان وتب عليه .. اي بفعل الأمر " اغفر " .. وليس إستغفر !! .. كما جاء في القرآن الكريم :

      قال تعالى : (قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِأَخِي وَأَدْخِلْنَا فِي رَحْمَتِكَ ۖ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ)[سورة اﻷعراف 151]

      (رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ)[سورة إبراهيم 41]

      (وَالَّذِينَ جَاءُوا مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ)[سورة الحشر 10]

      (رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَبَارًا)[سورة نوح 28]

      فليس أبلغ وأعظم أجرا من الصيغ القرآنية ؛ كلام رب العالمين ، نور في القلوب ، وبكل حرف حسنة والحسنة بعشر أمثالها ....

      وللتذكير .. فسواء تلفظنا باسم الشخص او نويناه في القلب فإن الله به عليم : " واعلموا أن الله يعلم ما في أنفسكم " .. وإن الدعاء بظهر الغيب ؛ يوكل الله به ملك عند رأس الداعي فيقول آمين ولك بمثل ذلك ... وفضل الله واااسع ..

      وملاحظة عامة أخيرة : هناك من يخطيء في لفظ صيغة الاستغفار ؛ فيقول : اسْتَـَغـْفـَرَ الله ؛ بكسر الهمزة وفتح الراء .. وهنا يختل المعنى !! . والصحيح : أَسـْتـَغـْفـِرُ اللهَ ؛ بفتح الهمزة وضم الراء ؛ اي اني اطلب ان يغفر الله لي ..

      هذا .. والله أعلم

      حذف
  10. الارتقاءات النفسية ما المقصود من ورائها؟ طلب الله أم طلب غير الله؟ فلكل امرئ ما نوى ..!!
    فالذي طلب الله حقا سيجد الله حقا .. والذي طلب العلم والحكمة سيجد العلم والحكمة ..!!
    ويتبقى السؤال: لماذا طلبت أن ترتقي وتجاهد نفسك ؟!!

    ردحذف
  11. جزاك الله خيرا .بانتظار المقال القادم ان شاء الله

    ردحذف
  12. بارك الله فيك استاذنا ومعلمنا

    احبك الذى احببتنا فية

    ردحذف
  13. 🌴🌷 رضا الله 🌷🌴
    درس نتعلمه من هذه القصة وهو من أراد رضى الله بسخط الناس رضي الله عنه وأرضى الناس عليه ومن اراد رضى الناس بسخط الله سخط الله عليه وأسخط الناس عليه لنتعرف على تفاصيل القصة..

    حدثني رجل كبير السن من قبيلة بني شهر السعودية قبل سنوات بأنه سافر مع رجل من جماعته إلى فلسطين طلباً للرزق أيام الحاجة والفقر..
    * قال فجئنا إلى مزرعة يسمونها هناك بيّارة ورأينا صاحبها جالساً على أريكة مع أصحابه بين أصبعيه سيجارة ضخمة وله شاربان كبيران فجلسنا ننتظر الإذن بالحديث معه وحان وقت صلاة العصر
    * فقال صاحبي هيا نصلّ فقلت له اتركنا من الصلاة الآن سنصلي فيما بعد خوفاً من الرجل أن يطردنا (( ولم أخشى من الله أن يعاقبنا بتأجيل الصلاة )) فقام صاحبي وأذن وصلّى وأنا جالس فلما انتهى من صلاته قلت لصاحبي ابشر بالطّرد الآن قال: الرزق عند الله !!! وليس عند صاحب هذا الشارب المخيف
    قال: وبعد وقت قصير جاء إلينا صبيّ وسأل أين الذي صلّى فقلت مباشرة وأنا خائف : هذا هو فقال له قم معي، سيدي يريدك فقام معه ورأيته يتحدث معه بأسلوب لطيف ثم جاء صاحبي
    وقال معتذراً: الرجل وظفني لأنه رآني أصلي وقال أنت ستكون مسؤولاً عن البيت وحاجاته ولما طلبت منه توظيفك قال ليس له عندي عمل فاستأذنته أن تبقى معي حتى نجد لك عملاً..
    * فأذِن لي ، قال الرجل فبقيت عالةً على صاحبي حوالي شهر حتى يسر الله لي عملاً في مزرعة أخرى وتعلّمت درساً من صاحبي أفادني في حياتي كلها.
    * وهو من أراد رضى الله بسخط الناس رضي الله عنه وأرضى الناس عليه ومن اراد رضى الناس بسخط الله سخط الله عليه وأسخط الناس عليه ..
    **************
    وحدّث الربيع بن صبيح أن الحسن كان يقول: "ارض عن الله يرضى الله عنك، وأعط الله الحق من نفسك، أما سمعت ما قال تبارك وتعالى: "رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ " (100) لتوبة، وجاء عنه قوله: "من رضي بما قسم الله له وسّعه، وبارك الله له فيه، ومن لم يرض لم يوسّعه، ولم يُبارك له فيه


    ردحذف
  14. 🌺 من أقوال السلف بما قاله الإمام ابن القيّم رحمه الله: "الرضا باب الله الأعظم، وجنة الدنيا، ومستراح العابدين، وقرة عيون المشتاقين، ومن ملأ قلبه من الرضا بالقدر؛ ملأ الله صدره غنىً وأمناً، وفرَّغ قلبه لمحبته، والإنابة إليه، والتوكل عليه، ومن فاته حظُّه من الرضا امتلأ قلبه بضدِ ذلك، واشتغل عما فيه سعادته وفلاحه"

    ردحذف
  15. غير معرف27/11/18 12:42 م

    قال الإمام ابن القيم رحمه الله

    (من كمالِ إحسانِ الربِّ تعالى أن يُذيقَ عبده مرارةَ الكسرِ ، قبل حلاوةِ الجبرِ ! ، كما أنّه سُبحانه وتعالى لمّا أراد أن يُكمّل لآدم نعيمَ الجنّة ؛ أذاقه مرارةَ خروجه منها ، ومُقاساةِ هذه الدّارِ الممزوجِ رخاؤها بشدّتها ! فما كسرَ عبده المُؤمن إلّا ليجبُرَه ، ولا منعه إلّا ليُعطيه ، ولا ابتلاه إلا ليُعافيه ، ولا أماته إلا ليُحييه ، ولا نغّصَ عليه الدُّنيا إلّا ليُرغِّبَه في الآخرةِ ، ولا ابتلاه بجفاءِ النّاسِ إلّا ليرُدّه إليه ! )

    ردحذف
    الردود
    1. غير معرف27/11/18 12:49 م

      إذا ابتلى الله عبده بشيء من أنواع البلايا والمحن : فإن ردّه ذلك الابتلاء والمحن إلى ربه ، وجمعه عليه وطرحه ببابه ، فهو علامة سعادته وإرادة الخير به ، والشدة بتراء لا دوام لها وإن طالت . وإن لم يردّه ذلك البلاء إليه بل شرد قلبه عنه ورده إلى الخلق وأنساه ذكر ربه والضراعة إليه والتذلل بين يديه والتوبة والرجوع إليه فهو علامة شقاوته وإرادة الشر به .

      حذف
  16. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    جملة يستغلها الشيطان وهي (صلى عشان ربنا يكرمك في حياتك)
    كلام جميل, و حتى أنا أدركته متأخرة عندما نحاول أن نتعامل مع الله بطريقة إديني و أديك. تعالى الله علوا كبيرا.
    اليوم صحت بنتي الصغيرة مفزوعة و قالت لي لقد رأيت حلما مفزعا, ممكن لأني لم أقرأ القرآن قبل النوم. فسكت و عرفت أنها تردد ما كنت أقوله لها لما كثرت أسئلتها عن سبب تلقيني لها للأذكار قبل النوم, كان هدفي إعطاءها جوابا مقنعا و محفزا , و لكنه على المدى البعيد له أثر على ايمان الشخص بعد أن يبتلى و يتعجل الفرج و يقول في نفسه, ها أنا أعمل لله كذا و كذا فلم اذا أبتلى و لماذا يتأخر الفرج.
    و قد حصل فعلا لإبنتي الوسطى , قالت لي بالحرف : لماذا أرى أحلاما مزعجة و أنا ما نمت حتى قرأت الأذكار, الصراحة لم أعرف حينها كيف أجيبها.
    الصبح بنتي بتلبس لباس جديد و تلت دعاء لباس الجديد, ثم سلتني لماذا نتلوه. فكرت مليا و قررت أن لا أخترع من رأسي كما في كل مرة و خليني ملتزمة بكلام النبي بلا زيادة و لا نقصان و لو إن سنها صغير, قلتلها حتى يدعي لك ملك حتى تنزعيه, فسكتت و لم تزد من كثرة الأسئلة. و فتحت المدونة بعدطول غياب لأجد جملة الأستاذ أمامي سبحان الله : جملة يستغلها الشيطان وهي (صلى عشان ربنا يكرمك في حياتك).

    من عنده طريقة أفضل للجواب على الأطفال فليتحفنا بارك الله فيه. لأني أحسب أن ما وصل له شباب اليوم من إحباط و حتى إلحاد بعد الأحداث الأخيرة, خصوصا الشباب الملتزم , ما كان ليكون إلا بحشوهم بمثل هذه الأفكار و لغياب تربية روحية عن الرضا و الإبتلاء و الإحسان بجانب التربية على العلوم الشرعية الأساسية.

    ردحذف
  17. غير معرف3/12/18 9:10 م

    قرأتها فاعجبتني


    لو مش عارف تبطل ذنب معين استثمره 😃

    ابن تيمية بيقول:" وكم من ذنب ادخل صاحبه الجنة "
    طب ازاي ....
    كل مرة تعمل الذنب خلى التوبه اعلى من المرة اللى قبليها 👌
    يعنى باختصار😉
    اول مرة استغفار ...
    تانى مرة استغفار وصدقه ...
    تالت مرة استغفار وصدقه وصلاة ركعتين لله ...
    رابع مرة استغفار وصدقه وركعتين وصوم تطوع ...
    وهكذا ،،،،
    مع الوقت نفسك هتادب وهتبطل تعمله 😍
    والشيطان هيلاقى ان الذنب بقى بيزودك حسنات فهو هيبطل يشجعك💪

    قال أبو بكر عبد الله بن المزني :

    أنتم تكثرون من الذنوب ... فاستكثروا من الاستغفار
    فإن الرجل إذا وجد في صحيفته بين كل سطرين استغفار، سره مكان بذلك.

    ردحذف
    الردود
    1. غير معرف3/12/18 9:13 م

      من وصية الرسول عليه الصلاة والسلام لابن عباس:

      "يا بني إن الناس كلهم لو اجتمعوا على أن يضروك بشئ ما ضروك إلا بشئ كتبه الله عليك، وإن إجتمعوا على أن ينفعوك بشئ ما نفعوك إلا بشئ كتبه الله لك"..

      حذف

ادارة الموقع - ا/ خالد ابوعوف